Gdzie zaglądamy szukając telefonu lub usługi?

Strona głównaGdzie zaglądamy szukając telefonu lub usługi?
17.02.2011 12:11
Gdzie zaglądamy szukając telefonu lub usługi?
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Wyniki badania przeprowadzonego dla IAB przez PBI wskazują, że dla internautów odpowiedzialnych za zakup usług operatorów i dostawców telekomunikacyjnych internet jest głównym źródłem informacji na temat tej kategorii produktowej. Poszukując w sieci informacji o ofertach i usługach telefonii komórkowej, respondenci najczęściej odwiedzają strony operatorów i dostawców. Internauci chcą tam dowiedzieć się przede wszystkim o cenach i promocjach. Większość z nich oczekuje, że informacje o ofertach telekomunikacyjnych będą jak najszerzej dostępne w internecie

Źródła informacji o usługach i ofertach sieci komórkowych

Większość respondentów wśród źródeł informacji o usługach i ofertach operatorów sieci komórkowych na pierwszym miejscu zdecydowanie wymienia internet (92%). Internauci czerpią swoją wiedzę także z reklamy (64%), od znajomych i rodziny (51%), od konsultantów w salonach i punktach sprzedaży (49%), jak również z ulotek (44%). Biorąc pod uwagę główne media, poza-internetowe źródła wiedzy są wskazywane przez badanych rzadziej - programy telewizyjne i audycje radiowe (41. wskazań), czasopisma kolorowe (25%).

288767433911842963
Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. IAB Polska)

Źródła informacji o usługach i ofertach operatorów telekomunikacyjnych - zestawienie

Oferty sieci telefonii komórkowej na tle innych usług telekomunikacyjnych cieszą się ogólnie większym zainteresowaniem, jednak ich ranking jest taki sam bądź zbliżony, jak w przypadku usług i ofert platform satelitarnych, operatorów telewizji kablowej i telefonii stacjonarnej.

288767433911974035
Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. IAB Polska)

Poszukiwanie informacji o ofertach i usługach telefonii komórkowej

Szukając informacji o ofertach i usługach telefonii komórkowej w internecie, ankietowani zdecydowanie najczęściej sięgają do stron operatorów i dostawców usług (88%). Znaczącym źródłem informacji są również wyszukiwarki (48%) oraz fora lub grupy dyskusyjne (46%). Niektórzy internauci szukają w sieci ww. informacji także w serwisach specjalistycznych (32%), natomiast tylko 7. badanych poszukuje ich na blogach.

288767433912105107
Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. IAB Polska)

Biorąc pod uwagę typy informacji na temat usług i ofert operatorów telefonii komórkowej, respondenci przede wszystkim poszukują w internecie wiedzy o cenach (87%) i ofertach promocyjnych (81%). Duża część badanych jest zainteresowana także informacjami o szczegółach oferty (71%) oraz o modelach telefonów (67%). Znacząca grupa respondentów szuka informacji o usługach operatorów (57%), jak również opinii innych użytkowników na temat konkretnych ofert (49%). Jedna trzecia badanych szuka online informacji na temat dostępu do internetu za pomocą telefonu komórkowego.

288767433912236179
Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. IAB Polska)

Rola internetu w procesie zakupu usług sieci komórkowych

Z odpowiedzi respondentów wynika, że internet pełni istotną rolę w procesie poszukiwania informacji na temat ofert i usług sieci komórkowych oraz planowaniu zakupu. Z punktu widzenia operatorów telefonii komórkowej oraz ich obecności w sieci, niebagatelne znaczenie ma informacja, że 81. pytanych jest zdania, że internet jest bardzo dobrym miejscem, aby dowiadywać się o nowościach w ofercie. Ponadto, 78% respondentów oczekuje, że informacje o usługach i ofertach sieci komórkowych będą jak najszerzej obecne w internecie.

288767433912367251
Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. IAB Polska)

Rola reklamy w procesie podejmowania decyzji o zakupie usług sieci komórkowych

Z raportu wynika, że aż 88. respondentów spotkało się w internecie z reklamami telefonii komórkowej. Osoby te najlepiej kojarzą reklamy online marki Orange (61%) oraz Play (59%). Z reklamami Ery spotkało się 48% badanych, natomiast reklamy Plusa kojarzy 45% respondentów. Wśród reklam ofert prepaid, najlepiej rozpoznawane jest Heyah (40% wskazań). Pozostałe oferty telefonii komórkowej na kartę są kojarzone przez nie więcej niż 27% badanych.

288767433912498323
Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. IAB Polska)

Najbardziej poszukiwane funkcjonalności nowych telefonów komórkowych

Respondenci zapytani o najważniejsze funkcjonalności nowego telefonu komórkowego, który chcieliby kupić, na pierwszym miejscu wymieniają aparat fotograficzny (46. wskazań). Poszukują także modeli telefonów z dostępem do internetu przez wifi (32%), odtwarzaczem plików muzycznych mp3 (32%) oraz funkcją bluetooth (31%). Dla jednej czwartej badanych nowy telefon powinien być wyposażony w system nawigacji GPS. Co piąty ankietowany jest zainteresowany kupnem aparatu wyposażonego w ekran dotykowy (23%) oraz szybki dostęp do internetu w standardzie 3G (21%). Pozostałe funkcjonalności nowych telefonów komórkowych uzyskały nie więcej niż 16% wskazań. Z poniższej listy można wnioskować, że najbardziej poszukiwanymi funkcjonalnościami nowych telefonów są usługi transmisji danych - dostęp do internetu (wifi, 3G), GPS i bluetooth.

288767433912629395
Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. IAB Polska)

O badaniu:
Wywiady zrealizowano metodą CAWI (web survey). Respondentów rekrutowano spośród panelu badawczego GfK Polonia, jednego z największych access paneli w Polsce. Respondentami były osoby, które:
• korzystają w celach prywatnych z telefonu komórkowego oraz współ/decydowały o wyborze oferty/operatora telefonu,
• nie posiadają telefonu komórkowego, ale planują jego zakup,
• współ/decydowały o zakupie oferty na telefon stacjonarny,
• współ/decydowały o zakupie oferty na telewizję kablową,
• współ/decydowały o zakupie oferty na telewizję satelitarną.
Strukturę próby, wg płci, wieku i wykształcenia, oparto na danych o osobach decydujących o wyborze operatora telefonu komórkowego z badania TGI Index firmy Millward Brown SMG/KRC za okres kwiecień - wrzesień 2010 roku. Grupa ta stanowi 37,4% całej próby badania TGI, co w przeliczeniu na populację Polaków w wieku 15+ daje 11,27 miliona osób. Wielkość badanej próby wyniosła 1000 osób, co oznacza iż maksymalny błąd pomiaru wynosi +/- 3,1%. Wywiady przeprowadzono w dniach 28 listopada - 3 grudnia 2010 roku.

Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)