Gdzie zaglądamy szukając telefonu lub usługi?

Gdzie zaglądamy szukając telefonu lub usługi?
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

17.02.2011 12:11, aktual.: 17.02.2011 12:43

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wyniki badania przeprowadzonego dla IAB przez PBI wskazują, że dla internautów odpowiedzialnych za zakup usług operatorów i dostawców telekomunikacyjnych internet jest głównym źródłem informacji na temat tej kategorii produktowej. Poszukując w sieci informacji o ofertach i usługach telefonii komórkowej, respondenci najczęściej odwiedzają strony operatorów i dostawców. Internauci chcą tam dowiedzieć się przede wszystkim o cenach i promocjach. Większość z nich oczekuje, że informacje o ofertach telekomunikacyjnych będą jak najszerzej dostępne w internecie

Źródła informacji o usługach i ofertach sieci komórkowych

Większość respondentów wśród źródeł informacji o usługach i ofertach operatorów sieci komórkowych na pierwszym miejscu zdecydowanie wymienia internet (92%). Internauci czerpią swoją wiedzę także z reklamy (64%), od znajomych i rodziny (51%), od konsultantów w salonach i punktach sprzedaży (49%), jak również z ulotek (44%). Biorąc pod uwagę główne media, poza-internetowe źródła wiedzy są wskazywane przez badanych rzadziej - programy telewizyjne i audycje radiowe (41. wskazań), czasopisma kolorowe (25%).

Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. IAB Polska)

Źródła informacji o usługach i ofertach operatorów telekomunikacyjnych - zestawienie

Oferty sieci telefonii komórkowej na tle innych usług telekomunikacyjnych cieszą się ogólnie większym zainteresowaniem, jednak ich ranking jest taki sam bądź zbliżony, jak w przypadku usług i ofert platform satelitarnych, operatorów telewizji kablowej i telefonii stacjonarnej.

Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. IAB Polska)

Poszukiwanie informacji o ofertach i usługach telefonii komórkowej

Szukając informacji o ofertach i usługach telefonii komórkowej w internecie, ankietowani zdecydowanie najczęściej sięgają do stron operatorów i dostawców usług (88%). Znaczącym źródłem informacji są również wyszukiwarki (48%) oraz fora lub grupy dyskusyjne (46%). Niektórzy internauci szukają w sieci ww. informacji także w serwisach specjalistycznych (32%), natomiast tylko 7. badanych poszukuje ich na blogach.

Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. IAB Polska)

Biorąc pod uwagę typy informacji na temat usług i ofert operatorów telefonii komórkowej, respondenci przede wszystkim poszukują w internecie wiedzy o cenach (87%) i ofertach promocyjnych (81%). Duża część badanych jest zainteresowana także informacjami o szczegółach oferty (71%) oraz o modelach telefonów (67%). Znacząca grupa respondentów szuka informacji o usługach operatorów (57%), jak również opinii innych użytkowników na temat konkretnych ofert (49%). Jedna trzecia badanych szuka online informacji na temat dostępu do internetu za pomocą telefonu komórkowego.

Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. IAB Polska)

Rola internetu w procesie zakupu usług sieci komórkowych

Z odpowiedzi respondentów wynika, że internet pełni istotną rolę w procesie poszukiwania informacji na temat ofert i usług sieci komórkowych oraz planowaniu zakupu. Z punktu widzenia operatorów telefonii komórkowej oraz ich obecności w sieci, niebagatelne znaczenie ma informacja, że 81. pytanych jest zdania, że internet jest bardzo dobrym miejscem, aby dowiadywać się o nowościach w ofercie. Ponadto, 78% respondentów oczekuje, że informacje o usługach i ofertach sieci komórkowych będą jak najszerzej obecne w internecie.

Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. IAB Polska)

Rola reklamy w procesie podejmowania decyzji o zakupie usług sieci komórkowych

Z raportu wynika, że aż 88. respondentów spotkało się w internecie z reklamami telefonii komórkowej. Osoby te najlepiej kojarzą reklamy online marki Orange (61%) oraz Play (59%). Z reklamami Ery spotkało się 48% badanych, natomiast reklamy Plusa kojarzy 45% respondentów. Wśród reklam ofert prepaid, najlepiej rozpoznawane jest Heyah (40% wskazań). Pozostałe oferty telefonii komórkowej na kartę są kojarzone przez nie więcej niż 27% badanych.

Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. IAB Polska)

Najbardziej poszukiwane funkcjonalności nowych telefonów komórkowych

Respondenci zapytani o najważniejsze funkcjonalności nowego telefonu komórkowego, który chcieliby kupić, na pierwszym miejscu wymieniają aparat fotograficzny (46. wskazań). Poszukują także modeli telefonów z dostępem do internetu przez wifi (32%), odtwarzaczem plików muzycznych mp3 (32%) oraz funkcją bluetooth (31%). Dla jednej czwartej badanych nowy telefon powinien być wyposażony w system nawigacji GPS. Co piąty ankietowany jest zainteresowany kupnem aparatu wyposażonego w ekran dotykowy (23%) oraz szybki dostęp do internetu w standardzie 3G (21%). Pozostałe funkcjonalności nowych telefonów komórkowych uzyskały nie więcej niż 16% wskazań. Z poniższej listy można wnioskować, że najbardziej poszukiwanymi funkcjonalnościami nowych telefonów są usługi transmisji danych - dostęp do internetu (wifi, 3G), GPS i bluetooth.

Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. IAB Polska)

O badaniu:
Wywiady zrealizowano metodą CAWI (web survey). Respondentów rekrutowano spośród panelu badawczego GfK Polonia, jednego z największych access paneli w Polsce. Respondentami były osoby, które:
• korzystają w celach prywatnych z telefonu komórkowego oraz współ/decydowały o wyborze oferty/operatora telefonu,
• nie posiadają telefonu komórkowego, ale planują jego zakup,
• współ/decydowały o zakupie oferty na telefon stacjonarny,
• współ/decydowały o zakupie oferty na telewizję kablową,
• współ/decydowały o zakupie oferty na telewizję satelitarną.
Strukturę próby, wg płci, wieku i wykształcenia, oparto na danych o osobach decydujących o wyborze operatora telefonu komórkowego z badania TGI Index firmy Millward Brown SMG/KRC za okres kwiecień - wrzesień 2010 roku. Grupa ta stanowi 37,4% całej próby badania TGI, co w przeliczeniu na populację Polaków w wieku 15+ daje 11,27 miliona osób. Wielkość badanej próby wyniosła 1000 osób, co oznacza iż maksymalny błąd pomiaru wynosi +/- 3,1%. Wywiady przeprowadzono w dniach 28 listopada - 3 grudnia 2010 roku.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)