Francja zamawia kołowe wozy przyszłości

Francja zamawia kołowe wozy przyszłości

Francja zamawia kołowe wozy przyszłości
Źródło zdjęć: © GME
03.05.2017 15:46, aktualizacja: 03.05.2017 20:20

Składające się z Nexter Systems, Thales oraz Renault Trucks Defense konsorcjum GME otrzymało kontrakt na budowę pojazdów francuskiego programu modernizacji Scorpion. Umowa zakłada dostarczenie francuskim wojskom lądowym ponad 300 kołowych transporterów opancerzonych oraz 20 rozpoznawczych pojazdów kołowych.

Agencja do spraw Zakupów Obronnych resortu obrony Francji podpisała kontrakt na realizację przez składające się z Nextera, Thales i Renault Trucks Defense konsorcjum zamówienia na transportery opancerzone oraz kołowe wozy rozpoznawcze dla francuskich wojsk lądowych.* Umowa zakłada produkcję i dostarczenie dokładnie 319 kołowych transporterów opancerzonych Griffon VBMR oraz 20 kołowych wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC.* Co więcej, kontrakt zakłada zapewnienie wozom wsparcia logistycznego, a żołnierzom niezbędnego treningu.

Pierwsze Griffony mają znaleźć się na wyposażeniu francuskich żołnierzy jeszcze w 2018 roku, natomiast pierwsze Jaguary zostaną zgodnie z planem dostarczone w roku 2020. W ramach całego programu Scorpion przewiduje się pozyskanie 1722 pojazdów Griffon oraz 248 pojazdów Jaguar. Te pierwsze staną się następcami legendarnych VAB-ów, natomiast te drugie aż trzech maszyn – AMX-10 RC, VAB HOT/Mephistoi ERC 90 Sagaie. Jak zakładają obecnie Francuzi, do 2025 roku do wojsk lądowych trafić ma 780 Griffonów i 110 Jaguarów.

Obraz
© Defence24.pl. | R. Surdacki

Program obejmuje nie tylko pojazdy, ale również wypracowanie metod ich taktycznego użycia, wzajemnego przekazywania danych i zwiększania świadomości sytuacyjnej załóg/żołnierzy je wykorzystujących oraz stworzenie całej bazy związanej z eksploatacją, szkoleniem czy przyszłą modernizacją (zbieraniem stosownych danych nie tylko w celu usprawnienia użytkowania i możliwości nowych maszyn, ale i pojazdów starszej generacji jak czołgów Leclerc). Wartość programu w perspektywie do 2025 roku jest szacowana na nawet 5 mld euro. Sama praca rozwojowa tych dwóch maszyn ma pochłonąć 752 mln euro.

Autor Marta Rachwalska

Źródło artykułu:Defence24
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (209)