Dziwne odkrycie w Chinach. Naczynie sprzed 2500 lat, pełne nienaruszonych jaj

Dziwne odkrycie w Chinach. Naczynie sprzed 2500 lat, pełne nienaruszonych jaj
Źródło zdjęć: © wxn.qq.com
Arkadiusz Stando
01.04.2019 12:49, aktualizacja: 16.04.2019 15:40

Badając grobowiec sprzed 2500 lat, archeolodzy natrafili na dziwaczne znalezisko. Pośród przeróżnych przedmiotów leżało naczynie wypełnione jajami. Tylko jedno z nich było stłuczone, reszta idealnie się zachowała.

Naukowcy z Instytutu Archeologii Muzeum Nankińskiego prowadzili prace archeologiczne na terenie prowincji Jiangsu we wschodnich Chinach. Natrafili na bardzo dobrze zachowane gliniane naczynie, zapieczętowane wieczkiem. Aby sprawdzić jego wnętrze bez stwarzania zagrożenia ewentualnej zawartości, naukowcy wykorzystali rentgen.

Jeden z badaczy, Zhou Hengming, zaznaczył, że badacze nie mają zamiaru dotykać skorupek, aby nie doprowadzić do ich uszkodzenia. Tak wiekowy skarb ma znacznie większą wartość, jeśli pozostanie nietknięty. A więc, żeby dokładnie sprawdzić zawartość, musieli wykorzystać rentgen.

Prawdopodobnie zawartość jaj uległa już całkowitemu rozkładowi. Mimo to, jeden z badaczy Lin Liugen, chce spróbować pobrać próbki, aby sprawdzić DNA. Jajka lub ich skorupy odkrywano w starożytnych grobowcach w Chinach już wcześniej, ale odkrycie naczynia pełnego całych jaj to wyjątkowe wydarzenie.

Źródło: Nauka w Polsce