Dziwne błyski na Księżycu. Naukowcy nie wiedzą, co się dzieje

Dziwne błyski na Księżycu. Naukowcy nie wiedzą, co się dzieje

Dziwne błyski na Księżycu. Naukowcy nie wiedzą, co się dzieje
Źródło zdjęć: © East News | DOMINIK GAJDA/REPORTER
05.06.2019 14:58

Z Księżyca docierają na Ziemię dziwne błyski. Naukowcy są w stanie je zaobserwować, ale nie mają pojęcia, czym one są i skąd się biorą.

Powierzchnia Księżyca w dziwny sposób rozświetla się kilka razy w tygodniu. Czasem są to szybkie i krótkie błyski, a czasem światło widać przez kilka godzin. Niekiedy zaś na Księżycu zapadają tajemnicze ciemności.

Skąd te błyski? Naukowcy nie mają odpowiedzi, mimo że obserwują je od dziesięcioleci. W czasopismach naukowych opisywano je już w latach 50. ubiegłego wieku. W jednym czasopiśmie w 1970 roku stwierdzono, że na powierzchni Księżyca światło rozciąga się na szerokość kilku mil, a błyski trwają zazwyczaj 20 minut. Zaznaczono też jednak, że czasem jest to kilka godzin.

Teorii jest kilka. Naukowcy spekulowali, że błyski powstają wtedy, gdy w Księżyc uderzają meteoryty. Inna hipoteza mówiła, że zjawisko jest związane z oddziaływaniem wiatru słonecznego na księżycowy pył. Żadna z teorii nie została jednak powszechnie przyjęta.

Teraz zagadka może zostać rozwiązana. Dąży do tego zespół kierowany przez Hakana Kayala, profesora technologii kosmicznej z Uniwersytetu w Würzburgu (JMU) w Niemczech. Grupa prof. Kayala zbudowała w Hiszpanii teleskop, który rejestruje obraz na Księżycu w dzień i noc. Kiedy pojawiają się błyski,urządzenie robi zdjęcia, nagrywa filmy i powiadamia naukowców, którzy mogą dzięki temu przystąpić do obserwacji.

Teleskop już działa i gromadzi dane. Naukowcy z niemieckiego uniwersytetu chcą je potem zaprezentować Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Mają na celu skatalogowanie błysków i zrozumienie, skąd się biorą. Dokładne poznanie księżycowego środowiska jest szczególnie istotne w kontekście budowania tam baz, w których mogliby żyć ludzie. Takie plany snują USA, Chiny i Indie.

Każdy, kto chce zbudować kiedyś bazę na Księżycu, musi oczywiście znać panujące tam warunki – powiedział prof. Kayal, cytowany przez "The Independent".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.