Dwie firmy zaczynają pracę nad hybrydowymi samolotami elektrycznymi

Dwie firmy zaczynają pracę nad hybrydowymi samolotami elektrycznymi

Dwie firmy zaczynają pracę nad hybrydowymi samolotami elektrycznymi
Źródło zdjęć: © Airbus
26.04.2016 12:11, aktualizacja: 17.06.2016 08:31

Airbus i Siemens właśnie pochwaliły się, że podpisują długoterminową umowę o współpracy w dziedzinie hybrydowych elektrycznych systemów napędowych. Wspólny zespół projektowy będzie liczył około 200 pracowników. Całość na celu ma wypracowanie "przełomowych innowacji w e-mobilności dla branży lotniczo-kosmicznej". Co to oznacza?

Obie firmy w Monachium podpisały porozumienie. W ten sposób dyrektorzy generalni, Tom Enders i Joe Kaeser, rozpoczęli ważny wspólny projekt, zmierzający do elektryfikacji lotnictwa. Chcą w ten sposób zademonstrować wykonalność różnych hybrydowych elektrycznych systemów napędowych do roku 2020. więc w zaledwie cztery lata. Obie firmy wniosą w projekt istotny wkład - powołały 200-osobowy zespół, który ma "umocnić Europę na pozycji lidera w dziedzinie innowacji oraz budowy samolotów z napędem elektrycznym".

Hybrydowe elektryczne systemy napędowe mogą znacznie ograniczyć zużycie paliwa oraz hałas wytwarzany przez samoloty. Europejskie cele emisyjne zakładają ograniczenie emisji CO2 o 7. proc. do 2050 roku w porównaniu z rokiem 2000. Tych ambitnych celów nie da się osiągnąć z wykorzystaniem konwencjonalnych technologii. A to oczywiście oznacza, że należy prędko rozpocząć pracę w kierunku zminimalizowania emisji.

Airbus Group i Siemens planują wspólnie opracować prototypy różnych systemów napędowych o mocy od kilkuset kilowatów do dziesięciu i więcej megawatów, nadających się do krótkich, lokalnych lotów samolotami liczącymi mniej niż 100 miejsc, do zastosowania w helikopterach lub dronach, a także do klasycznych podróży krótkiego i średniego zasięgu. Obie firmy wraz z austriacką spółką Diamond Aircraft zaprezentowały już hybrydowy samolot w 2011 roku. Od tego czasu Siemens pracuje nad elektrycznym silnikiem do samolotu, który zapewnia pięciokrotne większą moc przy zachowaniu tej samej wagi. Airbus Group gromadzi wiedzę operacyjną o samolotach z napędem elektrycznym od 2014 roku, testując E-Fan, dwuosobowy samolot elektryczny przeznaczony do szkolenia pilotów. Powstał on w wyniku współpracy z wieloma partnerami przemysłowymi oraz przy wsparciu francuskiego rządu.

Airbus Group zamierza przyspieszyć prace nad komponentami i technologiami systemowymi poprzez zwiększenie możliwości planowanego centrum E-Aircraft System House w zakładach Ottobrunn/Taufkirchen. Siemens z kolei w przyszłości chce rozwinąć działalność związaną z hybrydowymi elektrycznymi systemami napędowymi. Partnerzy zgodzili się podjąć wyłączną współpracę w wybranych obszarach rozwojowych. Równolegle obie firmy będą nadal pracować z bieżącymi partnerami nad małymi samolotami, liczącymi mniej niż 2. miejsc.

słk

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (25)