Co robimy z laptopem poza domem i pracą?

Co robimy z laptopem poza domem i pracą?

Co robimy z laptopem poza domem i pracą?
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos
29.08.2012 10:16, aktualizacja: 29.08.2012 11:22

Samsung zbadał jak korzystamy z komputerów przenośnych poza domem, biurem czy szkołą.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

W tracie wakacyjnego lub weekendowego wypoczynku najchętniej przeglądamy strony www, pocztę e-mail oraz zdjęcia, a także słuchamy muzyki i oglądamy filmy. Dopiero w dalszej kolejności korzystamy z mediów społecznościowych i bawimy się grami. W trakcie wakacji kobiety częściej niż mężczyźni logują się na swoich laptopach do portali społecznościowych oraz zgrywają filmy i zdjęcia z aparatów i kamer.

Notebook dobry na każdą okazję

Wykorzystywanie laptopów jedynie do celów zawodowych niemal się już nie zdarza. Dysponując komputerem przenośnym staramy się go użyć także do własnych celów. Korzystanie z notebooków jedynie do celów prywatnych częściej zdarza się kobietom (36. ankietowanych) niż mężczyznom (30%), co w pewnym stopniu wynika z niższego odsetka zatrudnionych kobiet. Osoby w wieku 15-18 lat to jedyna grupa, w której większość osób nie korzysta z laptopów. Tu wciąż dominują komputery stacjonarne, często wykorzystywane do gier. Jak pokazują inne badania firmy Samsung, także ta grupa coraz chętniej sięga po laptopy wraz z rosnącą popularnością modeli dedykowanych graczom.

Czterdzieści procent respondentów zadeklarowało, że korzysta z laptopa na wakacjach. Możemy więc twierdzić, że komputer stał się ważnym wyposażeniem turysty. Korzystanie z komputera na wakacjach jest tym bardziej popularne, im młodsza grupa wiekowa. Odsetek osób użytkujących komputery przenośne na wakacjach rośnie także wraz z wielkością miejscowości oraz deklarowanymi dochodami.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Jednocześnie niemal co trzeci ankietowany deklaruje, że korzysta z laptopa podczas wyjazdów weekendowych. Wygląda na to, że na krótszym wyjeździe łatwiej jest się nam obyć bez komputera. Podobnie jak w wypadku wyjazdów wakacyjnych, korzystanie z komputerów przenośnych spada wraz z wiekiem, a rośnie wraz z wielkością miejscowości i dochodem. Te same prawidłowości występują przy korzystaniu z laptopów w środkach transportu na długich dystansach. Jedyną różnicą jest to, że w środkach transportu znacznie chętniej z laptopów korzystają osoby w wieku studenckim (19-2. lata). Wynika to prawdopodobnie z tego, że młodzież w wieku 15-18 lat jest mniej mobilna od młodzieży studenckiej.

Internet przede wszystkim

Badani deklarują, że korzystając z laptopa podczas wakacji czy weekendu poświęcają czas głównie na przeglądanie internetu (83. ankietowanych) i sprawdzanie poczty (81%). Bardzo popularne jest także korzystanie z multimediów - przeglądanie zdjęć, słuchanie muzyki i oglądanie filmów. W weekendy ankietowani jednak nieco częściej oglądają filmy (70%), a w wakacje zdjęcia (71%). W tym okresie są one przez nich także częściej zgrywane na komputer (66%). Podczas weekendu notebook częściej niż w trakcie wakacji służy do tworzenia dokumentów tekstowych. Badanie pokazuje, że w wakacje staramy się odsunąć od zadań zawodowych, zaś podczas weekendu trudniej jest nam uciec od nadrabiania zaległości z pracy.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Kobiety zdecydowanie częściej niż mężczyźni używają laptopów, by podczas wakacji i weekendów logować się do serwisów społecznościowych. Częściej także zgrywają na komputer filmy i zdjęcia z cyfrowych aparatów lub kamer. Jest to ciekawe, ponieważ w przeszłości było to domeną mężczyzn. Korzystanie z serwisów społecznościowych na laptopie jest tym popularniejsze, im młodsza grupa wiekowa.

Zarówno na wakacjach, podczas weekendu, jak i w trakcie podróży, według ankietowanych w notebooku liczy się przede wszystkim długo trzymająca bateria (48. wskazań). W dalszej kolejności - szybkość działania (32%), lekka waga (30%), a także jasny ekran, zapewniający dobrą widoczność w świetle dziennym (29%). Kobietom bardziej niż mężczyznom zależy na tym, by notebook był lekki, szybko działał i posiadał pojemny dysk twardy. Z kolei mężczyźni w większym stopniu zwracają uwagę na ciche działanie, mocną kartę graficzną, nowoczesny design, niskie wydzielanie ciepła, a przede wszystkim smukłość konstrukcji. Upodobanie do cienkiej konstrukcji tłumaczy rosnącą popularność komputerów z segmentu ultrabooków.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

_ Informacje o badaniu Badanie ilościowe zrealizowano metodą CAWI (wywiady online) na próbie 1000 respondentów w wieku 15+, reprezentatywnej dla polskich internautów pod względem wieku, płci, wykształcenia i zmiennych związanych ze stylem życia. Wywiady przeprowadzono w okresie od 15 do 18 maja 2012 roku. Analizę wykonali eksperci działu Samsung Marketing Intelligence na podstawie danych dostarczonych przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych Sp. z o.o., należący do międzynarodowej grupy Gemius S.A. _

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)