Chiny chcą widzieć to, co niewidzialne. Kręcą już bat na myśliwce typu stealth

Chiny chcą widzieć to, co niewidzialne. Kręcą już bat na myśliwce typu stealth

Chiny chcą widzieć to, co niewidzialne. Kręcą już bat na myśliwce typu stealth
Źródło zdjęć: © pxhere
Konrad Siwik
04.09.2021 16:01

Nowa technologia radaru kwantowego opracowana przez chińskich naukowców może ich zdaniem wykrywać samoloty typu stealth poprzez generowanie niewielkiej burzy elektromagnetycznej.

Większość radarów jest znana z tego, że ma nieruchomą lub obrotową czaszę, ale ten radar kwantowy przypomina raczej działo i może przyspieszać elektrony niemal do prędkości światła. Elektrony, po przejściu przez rurę nawojową w ekstremalnie silnym polu magnetycznym, mogą wytworzyć wir mikrofal, który pędzi naprzód jak tornado.

Nowy radar kwantowy byłby bardziej wyrafinowany niż jakikolwiek poprzedni system radarowy, ale jego zbudowanie nie jest łatwym zadaniem – zdradził profesor Zhang Chao ze szkoły inżynierii lotniczej i kosmicznej Uniwersytetu Tsinghua w artykule opublikowanym w Journal of Radars i cytowanym przez South China Morning Post.

Naukowcy stwierdzili, że fundamentalne cząstki w tej wywołanej przez człowieka burzy elektromagnetycznej miałyby wyjątkowe właściwości. Każda z nich miałaby spiralny pęd, który nie zmniejszałby się w czasie ani wraz z pokonywaniem odległości.

Rozwiązanie – co prawda – przeczy teorii Einsteina. Jednak naukowcy wyjaśnili pozornie niemożliwe zachowanie tych wysokoenergetycznych cząstek za pomocą prawa fizyki kwantowej, wykorzystując je do wykrywania celów niewidocznych dla tradycyjnych radarów z dużej odległości, nawet przy złej pogodzie.

Większość samolotów nie może ukryć się przed radarem, ponieważ odbijają one fale elektromagnetyczne. Radar kwantowy został zaproponowany jako rozwiązanie ponad dziesięć lat temu. Niektóre technologie kwantowe, takie jak splątanie cząstek subatomowych, mogłyby teoretycznie zwiększyć czułość radaru.

Główną zaletą nowej technologii Zhanga jest to, że działa ona w zakresie mikrofal. Większość innych radarów kwantowych wykorzystywała wiązkę laserową, która rozpraszała się i szybko słabła w miarę przemieszczania się w atmosferze, zwłaszcza przez chmury lub mgłę.

Zhang i współpracownicy przetestowali zmniejszoną wersję nowego radaru kwantowego w laboratorium na kampusie Tsinghua. Zgodnie z pracą naukową cząstki kwantowe w stworzonej przez nich burzy elektromagnetycznej odbijają się skutecznie po uderzeniu w obiekt stealth, zwiększając szansę na jego wykrycie z 10 do 95 procent.

Natomiast najbardziej zaskakującym wynikiem było to, że czułość radaru nie ucierpiała, gdy badacze zwiększyli odległość od celu lub jakość maskujących materiałów używanych w samolotach typu stealth, co potwierdza przewidywania teorii kwantowej.