Boeing 747 ma już 47 lat! Zobacz, jak powstaje najsłynniejszy z samolotów pasażerskich

Boeing 747 ma już 47 lat! Zobacz, jak powstaje najsłynniejszy z samolotów pasażerskich

Boeing 747 ma już 47 lat! Zobacz, jak powstaje najsłynniejszy z samolotów pasażerskich
Źródło zdjęć: © flickr / Aero Icarus / CC BY 20
09.02.2016 14:30, aktualizacja: 09.02.2016 21:48

Boeing 747 to samolot-legenda: ulubieniec miłośników lotnictwa i prawdziwy geniusz inżynierów koncernu Boeing. Dokładnie 47 temu miał miejsce oblot pierwszej wersji tej maszyny. Jest to jeden z największych samolotów odrzutowych na świecie (ustępuje tylko Airbusowi A380 i Antonovowi An-225).

p

Obraz
© (fot. flickr / Aero Icarus / CC BY 20)

Wsród przedstawicieli 747-40. znajdują się wersje towarowe (o długim lub krótkim zasięgu), bez wingletów, półtowarowe, a także z dłuższym i krótszym pokładem górnym. Produkcja 747-400 zakończyła się w 2009 roku. Ten czterosilnikowiec, to najlepiej sprzedający się model z całej rodziny. Wyprodukowano go niemal w ilości 700 sztuk. Powstało osiem wariantów maszyny o różnym przeznaczeniu. Pasażerski 747-400 posiada dwukrotnie dłuższy pokład górny względem wersji pierwotnej, dodatkowy zbiornik paliwa, dłuższe, ale lżejsze skrzydła, szklany kokpit itp. 747-400 ma "elastyczną" kabinę pasażerską, co pozwala liniom lotniczym na zmianę konfiguracji siedzeń w ciągu jednej nocy - zajmuje to 8 godzin. To właśnie tą maszyną australijska linia Quantas ustanowiła rekord świata w długości lotu cywilnego. Podróż z Londynu do Sydney trwała 20 godzin i 9 minut, ale bez pasażerów i ładunku. 747-400 w konfiguracji 2-klasowej posiada 524 miejsca, natomiast w 3 klasach może pomieścić ich 416. Samolot osiąga prędkość przelotową
równą 913 km/h, przy maksymalnym zasięgu 13 450 km. Jako ciekawostkę można wskazać, że w maszynie znajdziemy 274 km przewodów i 8 km rur i 66150 kg aluminium

Obraz
© (fot. Fotolia / forcdan)

Boeing Dreamlifter to specjalna wersja 747. przystosowana do lotów cargo. Jest to szerokokadłubowy samolot transportowy. Ładunek umieszczany jest w maszynie za pomocą najdłuższej na świecie lotniczej ładowarki. Skonstruowano go modyfikując istniejącego już Boeinga 747-400. Używany jest do transportu części Boeinga od dostawców z całego świata. Koncepcja samolotu została zaprojektowana częściowo przez Moskiewskie Biuro Boeinga i Boeing Rocketdyne, a otwierany ogon zaprojektowano w partnerstwie z Gamesa Corporación Tecnológica. Modyfikacje wykonano w Republice Chińskiej przez Evergreen Aviation Technologies Corporation - wspólne przedsiębiorstwo grupy Evergreen EVA Air i General Electric. Pierwszy 747 Dreamlifter (LCF) wyprowadzono z hangaru portu lotniczego Tajpej-Taiwan Taoyuan 17 sierpnia 2006 roku. 9 września z powodzeniem zakończył on swój pierwszy lot testowy.

Obraz
© (fot. flickr / ERIC SALARD / CC)

Boeing 747-8

Najnowsza odsłona modelu 747, czyli 747-8, jest najnowocześniejszą maszyną amerykańskiego koncernu. Jak twierdzi producent, jest to najdłuższy i najbardziej ekologiczny samolot na świecie w swojej klasie. Podobnie jak poprzednie JumboJety, tak i ten powstaje w stanie Waszyngton w północno-zachodnich Stanach Zjednoczonych, w miejscowości Everett. Zakład umieszczony niedaleko Seattle to jedynie montażownia. Części napływają do niej z całego świata - fotele z Niemiec, elementy skrzydeł z Chin, klapy - z Australii. Na całą konstrukcję Boeinga 747-8 składa się ponad 6 milionów części! Samolot o długości 7. m i szerokości 68 m jest w wstanie przelecieć dystans odpowiadający jednej trzeciej obwodu kuli ziemskiej bez tankowania!

Obraz
© (fot. flickr / Ivan Wong Rodenas / CC BY-ND 20)

Katastrofy i incydenty

Dwa Boeingi 74. (linii lotniczych KLM i PanAm) zderzyły się w gęstej mgle. Maszyna holendersko-francuskiego przewoźnika wjechała w kołującego 747 amerykańskich linii. W wyniku katastofy zginęły 583 osoby (ocalało 61 pasażerów). Obie maszyny leciały do Las Palmas (Gran Canaria), ale w związku z ogłoszonym alarmem bombowym, zostały przekierowane na lotnisko Los Rodeos - niewielki port lotniczy, nieprzygotowany do przyjęcia dwóch tego typu maszyn w tym samym czasie.

W czerwcu 198. roku samolot linii British Airways lecący z Londynu (Heathrow) do Auckland (z pięcioma międzylądowaniami) wleciał w chmurę pyłu wulkanicznego wyrzuconego przez Galunggung. W efekcie wszystkie cztery silniki samolotu przestały pracować. Maszynę skierowano do Dżakarty - po opuszczeniu chmury udało się uruchomić napęd (jeden silnik jednak ponownie uległ awarii). Samolot został bezpiecznie sprowadzony na ziemię.

Obraz
© (fot. Fotolia / michaklootwijk)

W listopadzie 199. roku jeden z Boeingów 747 należący do chińskiego przewoźnika China Airlines, na nieistniejącym już lotnisku Kai Tak, wypadł z pasa startowego i osiadł na mieliźnie. Incydent obył się bez ofiar śmiertelnych, ale pilotowi postawiono zarzut niedopełnienia procedur (w panujących wówczas warunkach powinien on zrezygnować z lądowania). Także w 1998 roku maszyna linii Korean Air - lądująca w Seulu - wypadła z pasa. Samolot zatrzymał się na trawiastym terenie, 100 metrów za krańcem betonowej drogi startowej.

  1. lat temu, 31 października 2000 roku głośno było o katastrofie 747 w Tayouan (lot do Los Angeles, przewoźnik Singapore Airlines). Pilot na skutek złej widoczności i ulewnego deszczu pomylił pasy. Podczas taranowania pojazdów lotniskowych maszynie odpadło podwozie - piloci wjechali bowiem na remontowaną drogę startową. Samolot zatrzymał się dopiero na ścianie terminalu cargo. Zginęło 83 pasażerów.
Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (27)