Aplikacja mobilna banku – 10 obowiązkowych funkcjonalności!

Aplikacja mobilna banku – 10 obowiązkowych funkcjonalności!

Aplikacja mobilna banku – 10 obowiązkowych funkcjonalności!
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
07.11.2015 16:28, aktualizacja: 07.11.2019 16:30

Aplikacja mobilna bankowa to narzędzie do pobrania na smartfony, za pomocą którego można sprawdzać stan konta, dokonywać przelewów, płacić za zakupy, a także wykonywać wiele operacji i transakcji o charakterze finansowym. Obecnie każdy większy bank ma aplikację iOS – na iPhone – oraz aplikację Android – na smartfony pozostałych marek. Czym się powinna cechować taka aplikacja? Jakie obowiązkowe funkcje muszą oferować najlepsze aplikacje bankowe?

10 obowiązkowych funkcjonalności aplikacji bankowej

Nieważne, czy chodzi o aplikację na Androida czy na iOS – są funkcje, które są obowiązkowe i takie, które przesądzają o tym, że dana aplikacja jest uznawana za nowoczesną, funkcjonalną i przydatną w codziennym zarządzaniu finansami. Tych 10 funkcji to:

  1. Płatność telefonem za pomocą BLIK/NFC/Apple Pay /Google Pay. Płacenie telefonem jest coraz bardziej modne i nic dziwnego – znacząco poprawia komfort robienia zakupów. Nie trzeba już nosić ze sobą portfela i kart płatniczych. Wystarczy mieć telefon, którego nawet nie trzeba odblokowywać, aby zapłacić przy pomocy NFC. Dzięki opcji BLIK, da się nie tylko płacić w sklepach czy opłacać zakupy online – można również wypłacać środki z bankomatów oraz uzyskać czeki zabezpieczone 9-cyfrowym kodem. BLIK jest dostępny w aplikacjach mobilnych wybranych banków, m.in. Alior Banku. Płacenie zbliżeniowo telefonem jest możliwe po zainstalowaniu aplikacji Apple Pay i Google Pay i dodaniu do nich kart płatniczych.
  2. Przeprowadzanie transakcji finansowych każdego typu, czyli przelewy online, przelewy na telefon, przelewy własne, przelew typu „zeskanuj i zapłać”, płatności online, płatności w sklepach stacjonarnych etc. Aplikacja mobilna powinna zawierać wszystkie funkcje dotyczące operacji bankowych, dostępne także w bankowości elektronicznej – choć wiadomo, że platforma online jest bardziej rozbudowana, to w kwestii transakcji nie powinny tu zachodzić szczególne różnice.
  3. Ustawienia zleceń stałych czy cyklicznych. Stałe polecenie przelewów powtarzanych co jakiś czas lub cykliczne serie przelewów to wygodne funkcje, dzięki którym nie trzeba pamiętać co miesiąc o opłacie raty, czynszu czy innym zobowiązaniu – przelew zostanie wysłany automatycznie ustalonego dnia.
  4. Możliwość wzięcia pożyczki mobilnie. Gdy potrzeba dodatkowych środków, najlepiej po prostu wybrać właściwą opcję w aplikacji mobilnej i zawnioskować o małą pożyczkę, limit na koncie, kartę kredytową etc.
  5. Dostęp do oferty banku oraz list oddziałów i bankomatów. Oferta banku wraz z możliwością od razu wnioskowania o nowe konto, pożyczkę czy inny produkt powinna być czytelnie przedstawiona w aplikacji, jednak nie w sposób nachalny, a pod oddzielną zakładką dedykowaną ofercie. Ponadto możliwość wyszukania najbliższego oddziału lub bankomatu to także nader przydatna funkcja w aplikacji mobilnej.
  6. Przewalutowania online. W aplikacji bankowej musi być miejsce na przewalutowanie online na popularne obce waluty, jak EUR, USD, CHF.
  7. Możliwość kontrolowania finansów poprzez monitoring wpływów, opłat, płatności. Czytelny interfejs i proste oznaczenie transakcji pomagają sprawdzać na bieżąco, jakie są wydatki, przychody, a także zobowiązania wynikające np. z zaciągniętych kredytów czy planów ratalnych. Ponadto, tzw. powiadomienia PUSH, czyli pojawiające się informacje o nowym przelewie na smartfonie, pomogą od razu zauważać wpływy na konto.
  8. Blokada karty w przypadku zgubienia lub kradzieży karty. Aplikacja powinna zawierać umieszczoną w strategicznym miejscu opcję zastrzeżenia karty – tak, by zaraz po jej utracie, można było to zrobić za pomocą jednego kliknięcia. W aplikacji powinna być także opcja wygodnego i szybkiego połączenia się z infolinią lub porozmawiania z konsultantem czy doradcą na komunikatorze.
  9. Łatwe logowanie i autoryzacja. Najprostszą i zarazem bardzo bezpieczną formą logowania jest biometria, czyli logowanie za pomocą odcisku palca lub skanu twarzy. W ten sposób można też potwierdzać transakcje. Jeśli tylko telefon na to pozwala, bo ma czytnik odcisków, to aplikacja także powinna udostępniać taką możliwość.
  10. Saldo i transakcje przed zalogowaniem. Aby nie musieć każdorazowo logować się do aplikacji celem sprawdzenia aktualnego salda i kilku ostatnich transakcji, takie informacje powinny pojawić się przed zalogowaniem, na ekranie startowym aplikacji.

Najlepsza aplikacja na telefon? Bezpieczna!

Decydując się na jedną z bankowych aplikacji na telefon, warto pamiętać o bezpieczeństwie W czasach ataków oszustów, cyberprzestępczości, fałszywych maili (tzw. phishing), wyłudzania danych osobowych i późniejsze branie pożyczek na zdobyte dane itd., trzeba zachować szczególną ostrożność przy korzystaniu z Internetu i aplikacji mobilnych. Aplikacja bankowa musi być bezpieczna w 100%, bo w końcu chodzi o pieniądze klienta. Banki oczywiście dokładają wszelkich starań, by aplikacje były bezpieczne, ale sporo zależy tu od użytkowników.

Powinni oni pobierać aplikacje tylko z zaufanych źródeł – najlepiej ze strony banku. Konieczne jest też zachowanie ostrożności w korzystaniu z aplikacji – wiele banków prowadzi kampanie edukacyjne w tym zakresie albo dzieli się radami z klientami. Przykładowo Alior Bank prowadzi stronę Stop Phishing dedykowaną informowaniu o tym zjawisku, czyli podszywaniu się pod oryginalne wiadomości od banku celem wyłudzenia danych do logowania.

Warto pamiętać, że banki nie wymagają nigdy podania identyfikatora i hasła do logowania internetowego w aplikacji mobilnej oraz nie wysyłają żadnych certyfikatów bezpieczeństwa do instalowania. Nigdy też nie proszą o wykonanie przelewów testowych i nie przesyłają w mailu wiadomości z linkiem do logowania do strony bankowej.

Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo przy korzystaniu z aplikacji mobilnej, należy:

  • nigdy nie instalować aplikacji z podejrzanego źródła,
  • nie otwierać podejrzanych maili i załączników,
  • logować się do aplikacji tylko w zabezpieczonej sieci internetowej,
  • zmieniać PIN czy hasło do logowania regularnie albo korzystać z logowania biometrycznego,
  • nie podawać osobom trzecim poufnych danych do logowania.

Poza bezpieczeństwem w przypadku aplikacji mobilnej znaczenie ma także intuicyjna obsługa, czyli możliwość bezproblemowego znalezienia wszystkich funkcji i wygodnej nawigacji oraz nowoczesny, czytelny interfejs.

Aplikacje bankowe to darmowe aplikacje – banki nie pobierają opłat za ich pobranie i korzystanie z nich.

Aplikacja mobilna z zaufanego źródła

Aplikacja na telefon Alior Bank to godne zaufania rozwiązanie zapewniające szybki dostęp do kont i całej oferty bankowej. Aplikacja jest zintegrowana z BLIK, Google Pay i Apple Pay, pozwala na kontrolę finansów przez powiadomienia push, logowanie biometrią – skan twarzy (urządzenia z iOS) lub odcisk palca (iOS oraz Android) – sprawdzania salda i historii transakcji przed zalogowaniem, łączenie się z infolinią, wykonywanie operacji bankowych, ustawianie stałych przelewów, zaufanych odbiorców i wiele więcej. To bardzo bezpieczna aplikacja, do której poza biometrią można logować się też specjalnym PIN-em mającym od 4 do 8 cyfr, a połączenia między aplikacją i serwerem banku są szyfrowane.

Być może nie ma idealnych aplikacji na telefon, ale Alior Bank przoduje pod kątem stworzenia produktu prawie doskonałego, dedykowanego klientom banku. Zawiera on wszystkie obowiązkowe funkcje, a do tego jest bezpieczny, intuicyjny w obsłudze i ma elegancki design.

Obraz
© Materiały prasowe
Źródło artykułu:Materiał Partnera
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)