8 rzeczy, których pewnie nie wiedziałeś o polskich firmach

8 rzeczy, których pewnie nie wiedziałeś o polskich firmach

8 rzeczy, których pewnie nie wiedziałeś o polskich firmach
Źródło zdjęć: © SXC.hu
08.06.2015 11:21, aktualizacja: 08.06.2015 14:20

Prywata w pracy, kolega przy biurku obok ważniejszy od klienta? Badanie przeprowadzone dla Microsoftu przez Ipsos MORI wśród europejskich MŚP pozwoliło odkryć kilka interesujących prawidłowości oraz zasygnalizować istotne zmiany w dzisiejszym stylu pracy.

O ile zdarza im się wykonywać prywatne zadania w biurze, o tyle myślą o pracy również poza biurem i właśnie wtedy wpadają na najlepsze pomysły.Małe i średnie firmy od kilku lat są w centrum zainteresowania, zarówno partnerów biznesowych, komentatorów sytuacji gospodarczej, jak i polityków. Jest to sektor, który wytwarza 6. proc. z PKB produkowanego przez przedsiębiorstwa, pracuje w nim 60 proc. zatrudnionych w przedsiębiorstwach i pochodzi z niego 48 proc. nakładów przedsiębiorstw na inwestycje . Za tymi danymi kryją się praktyki, zwyczaje i sposób działania charakterystyczne dla MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw).

  1. Stabilny dopływ informacji. Pracownicy MŚP dostają dziennie więcej maili prywatnych (średnia 19. niż służbowych (średnia 15). Tylko 14 proc. dostaje więcej niż 25 maili służbowych dziennie, a 28 proc. uważa, że są w pracy przeładowani mailami i informacjami.
  1. Wyższą produktywność zapewnią nowsze technologie i mniej zakłóceń. Zapytani, co zwiększyłoby ich produktywność pracownicy polskich MŚP najczęściej wskazują mniej zakłóceń (3. proc.) i zadań administracyjnych (31 proc.), a także: możliwość pracy z dowolnego miejsca (26 proc.) i nowsze oprogramowanie i aplikacje (26 proc.).
  1. Unormowany tydzień pracy. W polskich MŚP pracuje się średnio ok. 4. godzin tygodniowo; to o ok. 3 godziny więcej niż średnia dla wszystkich przebadanych krajów europejskich. Najwięcej nadgodzin w Polsce notuje branża budowlana i nieruchomości, w której aż 74 proc. pracowników deklaruje, że pracuje powyżej 41 godzin tygodniowo.
  1. Kolega z pracy ważniejszy od klienta. Od pracowników MŚP częściej wymaga się ekspresowej odpowiedzi na pytania kolegów z pracy niż klientów (3. proc. do 28 proc. w przypadku odpowiedzi w ciągu godziny).
  1. Prywata w pracy? Pracownicy polskich MŚP przyznają, że wykonują w godzinach pracy również swoje prywatne zadania, a największy odsetek, bo aż 4. proc. spośród uczestników badania korzysta w pracy z prywatnej bankowości internetowej. W Europie najpopularniejsze jest odwiedzanie niezwiązanych z pracą stron internetowych, co deklaruje 37 proc. respondentów.
  1. Najlepsze pomysły biznesowe wpadają do głowy poza biurem. Najwięcej, bo 2. proc. respondentów było w domu, kiedy przyszedł im do głowy najlepszy pomysł dotyczący pracy, 14 proc. było akurat w drodze do pracy, a 10 proc. przyznało, że stało się to podczas snu. W biurze częściej takie przebłyski następują w samotności (14 proc.) niż na spotkaniach (6 proc.).
  1. Czas wolny = rodzina. Gdyby mieli dodatkową godzinę dziennie, pracownicy polskich MŚP najchętniej spędzaliby ją z rodziną (42 proc.), uprawiając sport (33 proc.) lub oddając się osobistemu relaksowi (22 proc.). Tylko 2 proc. oddałoby ten czas służbowym zadaniom, ze względu na niewystarczającą ilość czasu w pracy.
  1. Przewodnik po zdrowiu - potrzebny. Zapytani, czy woleliby cyfrowego asystenta, który potrafi przewidzieć ich potrzeby i zorganizować czas, czy trenera osobistego, który zadba o zdrowie i figurę, pracownicy polskich MŚP niemal czterokrotnie częściej wskazują trenera (5. proc. do 16 proc.). Ci, którzy wskazali asystenta to osoby, które najczęściej zostają w pracy po godzinach i czują się przeładowane mailami oraz informacjami.

_ Wyniki badania wskazują wyraźnie, że pracownicy w małych i średnich firmach pracują dużo i że jednocześnie cenią sobie swój czas prywatny poświęcany rodzinie czy też swoim pasjom. Czy jednak pracują produktywnie? Przenikanie się życia prywatnego i zawodowego dotyczy ich tak samo jak wszystkich i o ile zdarza im się wykonywać prywatne zadania w biurze, o tyle myślą o pracy również poza biurem i właśnie wtedy wpadają na najlepsze pomysły. Oczywistym staje się, że o ich wydajności będzie w dużej mierze decydować to jak elastycznie mogą realizować swoje zadania. Wsparty rozwiązaniami mobilnymi nowy styl pracy z każdego miejsca i urządzenia może istotnie pomóc im osiągnąć większą satysfakcję i wydajność _ –. powiedział Wojciech Życzyński, Dyrektor segmentu Małych i Średnich Firm w polskim oddziale Microsoft.

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)