2009 rok kryzysu i ekologii - pierwsze podsumowanie mijającego roku

2009 rok kryzysu i ekologii - pierwsze podsumowanie mijającego roku

2009 rok kryzysu i ekologii - pierwsze podsumowanie mijającego roku
10.12.2009 15:41, aktualizacja: 10.12.2009 16:06

Koniec roku to czas podsumowań. Przedstawiamy pierwsze podsumowanie roku w branży IT według Romana Napierały, dyrektora zarządzającego D-Linka w Europie Wschodniej na temat:kryzysu, ekologii w IT, trendów w branży sieciowej, rozwoju Internetu.

Kryzys
Słowo „kryzys”. było odmieniane w tym roku przez wszystkie przypadki, jakie zna gramatyka języka polskiego. Dla polskiej gospodarki w skali makro kryzys okazał się dość łaskawy, ale jego cień padł na wiele ważnych gałęzi, które dotąd były motorem napędowym dynamicznego rozwoju. Kryzys nie ominął również branży IT, której rozwój – po raz pierwszy od kilku lat – przyhamował.
W badaniach D-Link Technology Trend co trzecia polska firma (30%) sektora MŚP deklarowała realizację przyjętych wcześniej planów inwestycyjnych w IT. Jednocześnie niemal tyle samo firm (31%) wskazało, że kryzys wstrzymał ich inwestycje i zmusił do odłożenia planów na przyszłość. Ogłoszone ostatni optymistyczne wyniki naszej gospodarki powinny sprawić, firmy ufniej spojrzą w przyszłość, a o słowie „kryzys”. wszyscy zapomnimy.

Ekologia
Kolejnym pojęciem, jakie w roku 200. robiło zawrotną karierę było Green IT. Chociaż o zielonych technologiach mówi się przynajmniej od dwóch lat, ich czas w Polsce dopiero nastaje. Ekologiczną mentalność Polaków odzwierciedla postawa rządu polskiego, na polu ekologii walczącego głównie o zwiększenie limitów emisji CO2. Bardziej od ochrony środowiska przekonuje nas ochrona portfela. Wg badań D-Link Technology Trend, świadomość korzyści z zielonych technologii jest wśród firm sektora MŚP jest wysoka – niestety nie przekłada się na konkretne decyzje zarządów firm. Sytuację niebawem może zmienić… uwolnienie cen energii. O Green IT w 2010 roku na pewno jeszcze wiele usłyszymy.

Obraz
© Na zdjęciu Roman Napierała

Internet
Cieszy wciąż bardzo dynamiczny rozwój usług dostępowych. Według naszych badań wskaźnik dostępności Internetu wzrósł o ok. 1. punktów procentowych. Poprawiła się nie tylko ilość, ale i jakość łączy. Do lamusa przechodzą modemy, z których korzysta obecnie zaledwie 2% internautów. Dwukrotny wzrost liczby użytkowników usług dostępowych zanotowali operatorzy komórkowi. Mobilny dostęp do Internetu ma już co dziesiąty użytkownik w Polsce. Jak pokazują prowadzone przez nas od trzech lat badania, obecność Internetu w polskich domach stale rośnie, ciągle jednak jest „przywilejem” niespełna połowy dorosłych Polaków.

Wraz z obywatelami informatyzuje się administracja publiczna. W tym roku po raz pierwszy bez większych przeszkód można było złożyć za pośrednictwem Internetu zeznanie podatkowe. Z czego skorzystało 8. tys. podatników. Nikt przy zdrowych zmysłach nie odważy się powiedzieć, że to początek wielkiej informatyzacji administracji. Niestety, nasze państwo jest konsekwentnie oporne wobec nowych technologii. Mimo to trzymamy kciuki.

802.11n
Jesienią 200. roku zakończyła się sześcioletnia praca organizacji IEEE nad opracowaniem i zatwierdzeniem nowego standardu łączności bezprzewodowej 802.11n. Producenci od dłuższego czasu dostarczali produkty opatrzone logo Draft 802.11n, de facto na poziomie sprzętu zgodne z uchwalonym standardem. Jeśli jednak użytkownicy obawiali się zmian – teraz już nie mają ku temu powodu. Karta sieciowa typu Wireless N staje się standardowym wyposażeniem laptopów. Użytkownicy coraz chętniej sięgają więc po produkty dostępowe w standardzie Wireless N, a producenci zachęcają ich coraz atrakcyjniejszymi cenami sprzętu.

Szczęśliwy koniec firmy 3Com?
Pod koniec listopada branżę zelektryzowała wiadomość o przejęciu firmy 3COM przez HP. Tym samym na rynku sieciowym pojawił się gracz, mogący w przyszłości zagrozić dominacji CISCO. Mimo, iż 3COM od kilku lat przeżywał kłopoty, wciąż miał wielu wiernych klientów na rynku SMB. HP de facto kupuje tych klientów, a tym samym – część całego rynku sieciowego. Na pewno fakt ten spowoduje zaostrzenie konkurencji – na czym klienci tylko mogą skorzystać.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)