Trwa ładowanie...
dy4prw9
dy4prw9
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

20 lat Eurotunelu pod Kanałem La Manche

50-kilometrowy tunel, łączący francuskie Calais z brytyjskim Folkestone został otwarty 20 lat temu, 6 maja 1994 roku. Uroczystego otwarcia trasy, nazwanej Eurotunelem, dokonała królowa Elżbieta II i prezydent Francois Mitterrand.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
dy4prw9

W 180. r. francuski inżynier Albert Mathieu, zaprojektował tunel, mający przebiegać pod kanałem, łączącym Wielką Brytanię z "kontynentalną" Europą. W jego zamyśle, tunelem miały kursować dorożki.

Kilkadziesiąt lat później, w 183. r., gdy wystarczająco rozwinęła się już linie kolei parowej, projekt Mathieu został ponownie podniesiony. Inżynier Thome de Gamond męczył się ponad 30 lat, kreśląc w swojej pracowni kolejne wersje bezpiecznego przeprowadzenia tunelu pod kanałem La Manche. Jego projekty pozostały jednak w sferze teorii.

 (fot. PAP / Jean Pierre Brunet)

W 195. r. powołano grupę, mającą przygotować kolejny projekt. W 1973 r. zaprezentowano cztery opcje: Eurobridge/Europont - most, zawieszony na linach, jednak kosztujący blisko sześć miliardów funtów; Euroroute - tunel, łączący dwie sztuczne wyspy, połączone ze sobą mostem; Channel Expressway/Transmanche Express - połączenie podziemnych dróg i kolei; Eurotunel - dwa tunele kolejowe o długości 50 kilometrów. Zdecydowano się na realizację ostatniego projektu.

dy4prw9

1 grudnia 198. roku rozpoczęto budowę Eurotunelu po stronie brytyjskiej. Oficjalne otwarcie odbyło się 6 maja 1994 r.; dokonała go brytyjska królowa Elżbieta II oraz francuski prezydent Francois Mitterrand. Pierwszy kurs nowo wybudowanym kanałem odbył się miesiąc po otwarciu. Koszt realizacji projektu wyniósł niemal pięć miliardów funtów, według cen z połowy lat 80.

Tunel ma 5. kilometrów, średnica tunelu przewozowego wynosi niecałe osiem metrów, tunele znajdują się około 70 metrów pod poziomem dna morza; jadąc 160 km/h w tunelu w 35 minut dojeżdża się pociągiem z Wielkiej Brytanii do Francji. W nieco ponad 2 godziny można dojechać z londyńskiej stacji St. Pancras Station (do 2007 r. była to stacja Waterloo) do paryskiego dworca Gare du Nord. Podróż z Londynu do Brukseli zajmuje jedynie 2 godziny.

Umożliwiający znacznie szybszą komunikację między Londynem a Paryżem tunel szybko stał się także drogą dla nielegalnych imigrantów, podróżujących z Francji do Anglii w poszukiwaniu pracy. W związku z tym, w tunelu zaostrzono kontrolę przejeżdżających przezeń pojazdów.

Elektronika online nawet 70% taniej! Sprawdź!

dy4prw9

Podziel się opinią

Share

Komentarze:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.

dy4prw9

dy4prw9
Więcej tematów