10 najnowocześniejszych samolotów bojowych na świecie

10 najnowocześniejszych samolotów bojowych na świecie

10 najnowocześniejszych samolotów bojowych na świecie
Źródło zdjęć: © Rob Shenk / CC
23.10.2015 17:46, aktualizacja: 29.12.2016 08:22

Prawdziwi i zasłużeni władcy niebios!

Ten amerykański myśliwiec typu stealth swój pierwszy lot odbył we wrześniu 1997 roku. W lotnictwie USA służyć zaczął 8 lat później. Jego główną rolą jest utrzymywanie przewagi powietrznej – zaprojektowano go przede wszystkim do walki z innymi myśliwcami. Od czasu pojawienia się jego pierwszej wersji pojawiły się jednak modyfikacje, dzięki czemu myśliwiec ten może być wykorzystywany również do atakowania celów naziemnych, rozpoznania, czy prowadzenia walki radioelektronicznej.

Według oceny samych amerykańskich sił powietrznych, jest to obecnie ich najbardziej zaawansowany samolot. Ten status zapewnia mu niewykrywalność dla radarów, zintegrowane systemy nawigacji i wojny elektronicznej i możliwość wykorzystania zaawansowanych rakiet powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. Znakomita większość systemów, znajdujących się na pokładzie tego samolotu, wciąż pozostaje tajna. To jednocześnie wciąż najdroższy w produkcji myśliwiec na świecie.

1 / 9

Dassault Rafale

Obraz
© Tim Felce / CC

Duma francuskich sił zbrojnych i maszyna, która dzięki swojej wszechstronności służy zarówno w lotnictwie jak i marynarce. O jej silę stanowią przede wszystkim bardzo nowoczesne systemy nawigacji i niezwykła zwrotność. Producent podkreśla też, że jest to samolot nadający się do jednoczesnego pełnienia wielu ról.

W odróżnieniu od większości maszyn bojowych nie ma funkcji głównej i podrzędnej – jest zdolny do dowolnego zmieniania ich w trakcie misji. To właśnie ta wszechstronność wyróżnia go na tle innych europejskich myśliwców. Może służyć do utrzymywania przewagi powietrznej, dokonywania nalotów na cele naziemne, przeprowadzania zwiadów oraz prowadzenia wojny jądrowej. Dassault Rafale potrafi namierzać 40 i prowadzić ostrzał 4 celów naraz.

2 / 9

F-35 Lightning II

Obraz
© PD

Bardzo nowa maszyna, która swój pierwszy lot odbyła w 2006 roku, a obecnie przeprowadzane są jej pierwsze testy i misje szkoleniowe w siłach zbrojnych USA, Wielkiej Brytanii i Holandii. Pod wieloma względami podobny jest do F-22 Raptora – można powiedzieć, że stanowi jego mniejszą, jednosilnikową wersję. Jest to pierwszy aktywnie działający w lotnictwie ponaddźwiękowy myśliwiec krótkiego startu i pionowego lądowania typu stealth.

Zintegrowane systemy nawigacji oraz połączenie sensorów na pokładzie i poza nim zapewniać ma pilotowi maksimum informacji na temat sytuacji w powietrzu, ułatwiając szybkie rozpoznanie i zlikwidowanie celu. Producent zapewnia też zaawansowany symulator, dzięki któremu piloci mogą większą część szkolenia przejść na ziemi. Ogranicza to kosztowne treningi w powietrzu.

3 / 9

Eurofighter Typhoon

Obraz
© Gordon Zammit / CC

Dwusilnikowy myśliwiec, który powstał we współpracy Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch i Hiszpanii. Jego produkcję rozpoczęto już w 1983 roku, zaś pierwszy prototyp odbył swój lot 11 lat później. Prace nad nim znacząco przedłużyły się z powodów różnic politycznych między zaangażowanymi w projekt krajami. Dodatkowo zakończenie Zimnej Wojny spowodowało spadek zainteresowania nowym myśliwcem, mającym służyć w europejskich siłach zbrojnych.

Jego pierwsze wersje przeznaczone były głównie do prowadzenia walk powietrznych, z czasem pojawiły się jednak modyfikacje pozwalające Typhoonowi również na prowadzenie nalotów na cele naziemne. Jego efektywność zapewniają zintegrowane, nowoczesne systemy nawigacji i czujników. Jest on również zdolny do przenoszenia i wykorzystywania całego szeregu rozmaitego uzbrojenia – m.in. automatycznych działek 27 mm Mauser BK-27, rakiet powietrze-powietrze, powietrze-ziemia i przeciwokrętowych a także precyzyjnych pocisków kierowanych.

4 / 9

F-15E Eagle

Obraz
© PD

Chociaż jest to rozwinięcie myśliwca, który produkowany jest od 1972 roku, to rozliczne modyfikacje i usprawnienia sprawiają, że F-15E Eagle może spokojnie rywalizować z nowszymi maszynami. Zawdzięcza to przede wszystkim superonowoczesnym systemom nawigacji, które pozwalają mu na wypełnianie misji przeciwko celom w powietrzu i na ziemi niezależnie od panujących warunków pogodowych i pory dnia.

Na pokładzie samolotu znajduje się również szereg czujników i uzbrojenia, które pozwala mu na wykrywanie, śledzenie i atakowanie wrogich maszyn w nieprzyjaznej przestrzeni powietrznej. Wyróżnia go bardzo duża zwrotność i manewrowość. W trakcie swojej wieloletniej służby F15-E brał udział w atakach na cele strategiczne, patrolach powietrznych, zapewniał też wsparcie powietrzne dla sił koalicji w Iraku. Poza siłami zbrojnymi USA, myśliwiec ten służy w armiach Izraela, Korei Południowej, Singapuru i Arabii Saudyjskiej.

5 / 9

MiG-35

Obraz
© Dmitriy Pichugin / GFDL 1.2

Ten myśliwiec rosyjskich sił zbrojnych jest znacznym rozwinięciem i unowocześnieniem projektu MiG-a 29. Odróżniają go od niego przede wszystkim znacznie nowocześniejsze systemy nawigacji i uzbrojenia. W szczególności znajdujący się na jego pokładzie radar AESA pozwala mu na działanie niezależnie od naziemnych systemów wykrywania i identyfikacji celów.

To również myśliwiec bardzo nowy. Pierwszy lot odbył się w 2007 roku, a jego wprowadzenie do regularnych sił zbrojnych planowane jest na 2018 rok. Według zapewnień rosyjskiej armii, MiG-35 pod względem możliwości bojowych spokojnie dorównuje amerykańskim F-35.

6 / 9

JAS 39 Gripen

Obraz
© MatthiasKabel / CC

Ten szwedzki myśliwiec charakteryzuje się przede wszystkim doskonałą charakterystyką aerodinamiczną. Zapewniana przez nią zwrotność umożliwia mu skuteczne wymanewrowanie w powietrzu wrogich myśliwców. Pozwala mu też na startowanie i lądowanie na krótkich pasach startowych.

Inną niezwykle ważną cechą Gripena są bardzo niskie koszty, związane z użytkowaniem tego samolotu. Jest on wydajny, efektywny i tani w utrzymaniu. Dzięki temu służy on w armiach Wielkiej Brytanii, Czech, Węgier, RPA czy Tajlandii.

7 / 9

Chengdu J-10

Obraz
© Retxham / CC

Ten chiński myśliwiec wielozadaniowy przede wszystkim dorównywać ma najnowocześniejszym konstrukcjom Zachodu. Jego twórcom udało się osiągnąć ten efekt… głównie przez wykorzystanie dużej części opracowanych przez zachodnie firmy technologii i rozwiązań. Konstrukcja maszyny bazuje w dużej mierze na projekcie amerykańskiego F-16.

Chińczycy zapewniają, że możliwości bojowe maszyny są wyższe niż w przypadku wymienionego już w tym zestawieniu europejskiego Typhoona. W szczególności przewagę zapewniać ma jej lepszy radar.

8 / 9

F/A-18E/F Super Hornet

Obraz
© PD

Ta bazująca na klasycznym myśliwcu F/A-18 Hornet maszyna znacząco unowocześnia i rozwija ten niezwykle charakterystyczny projekt. Na tyle mocno, że tak naprawdę podobieństw między dwiema konstrukcjami jest niewiele. Samolot jest o ok. 20 proc. większy i 3,2 tony cięższy (bez załadunku) od oryginalnego Horneta. Przewozi o 33 proc. więcej paliwa, co zwiększa jego efektywny zasięg o 41 proc. Myśliwiec ten może również pełnić rolę powietrznego tankowca.

Zwiększoną efektywność bojową zapewniają mu m.in. unowocześnione systemy nawigacji i zwiększona liczba węzłów uzbrojenia. Dzięki niej jest w stanie zabrać na misję więcej rakiet do niszczenia celów w powietrzu i na lądzie. Aktualnie F/A-18E/F Super Hornet służy w amerykańskiej marynarce i australijskich siłach powietrznych.

9 / 9

ATD-X Shinshin

Obraz
© Hunini / CC

Na koniec myśliwiec, będący na razie dopiero w fazie projektowania. Tworzony przez firmę Mitsubishi, ten eksperymentalny samolot wyróżniać ma się przede wszystkim bardzo dużą niewykrywalnością dla radarów. Firmie ma posłużyć do zademonstrowania możliwości stworzenia tego typu myśliwca wewnętrznie, na terenie Japonii.

Poza tym maszyna ma zostać wyposażona w zaawansowany radar AESA oraz zaawansowany napęd. Sterowanie wektorem ciągu możliwe będzie dzięki zamontowanym na dyszy silnika klapom. Dzięki niewielkiej masie samolotu, ma być on zdolny do osiągania prędkości ponaddźwiękowej już dzięki dwóm silnikom turbowentylatorowym bez użycia dodatkowych dopalaczy. Pierwszy lot prototypu ATD-X Shinshin planowany jest jeszcze na ten rok.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (367)