10 gigantycznych statków. Są tak wielkie, że ledwo mogą wpłynąć na Bałtyk

10 gigantycznych statków. Są tak wielkie, że ledwo mogą wpłynąć na Bałtyk

10 gigantycznych statków. Są tak wielkie, że ledwo mogą wpłynąć na Bałtyk
06.07.2015 16:29, aktualizacja: 29.12.2016 08:20

Wydawać by się mogło, że w dobie transportu lotniczego przewożenie towarów masowych statkami będzie powoli schodzić na drugi plan. Nic bardziej błędnego. Transport lotniczy, mimo że bardzo szybki, jest też wyjątkowo drogi. Przewiezieni kilku tysięcy sztuk telewizorów samolotem skutkowałoby znaczącym zwiększeniem ich ceny w sklepach. Dzięki statkom, szczególnie tym największym, koszty transportu znacząco spadają. Wszystko to dzięki ekonomicznym silnikom, dokładnie opracowanym trasom i ogromnej pojemności - największe z nich, mogą zabrać na pokład nawet 19000 kontenerów o długości ponad 6m i pojemności 39 m3. Zobaczcie 10 największych morskich gigantów.

Wydawać by się mogło, że w dobie transportu lotniczego przewożenie towarów masowych statkami będzie powoli schodzić na drugi plan. Nic bardziej błędnego. Transport lotniczy, mimo że bardzo szybki, jest też wyjątkowo drogi. Przewiezieni kilku tysięcy sztuk telewizorów samolotem skutkowałoby znaczącym zwiększeniem ich ceny w sklepach. Dzięki statkom, szczególnie tym największym, koszty transportu znacząco spadają. Wszystko to dzięki ekonomicznym silnikom, dokładnie opracowanym trasom i ogromnej pojemności - największe z nich, mogą zabrać na pokład nawet 19000 kontenerów o długości ponad 6m i pojemności 39 m3. Zobaczcie 10 największych morskich gigantów.

1 / 10

MOL Quest

Obraz
Kees Torn / Flickr / CC

Dziesiąte miejsce w naszym zestawieniu należy do statku MOL Quest. Statek został wyprodukowany w roku 2014 dla japońskiego armatora Mitusi i może za jednym razem przewieźć 14000 kontenerów (TEU). Skrót TEU oznacza "twenty-foot equivalent unit" - jest to jednostka pojemności używana w odniesieniu do portów i statków. 1 TEU odpowiada objętości kontenera o długości 20 stóp (ok. 6,10 metra).

Quest mierzy 369 m długości, 51 m szerokości i napędzany jest przez silniki Hyundai MAN B & W 11S90ME-C9.2. Ich łączna moc, sięgająca 72240 kW (98200 KM), pozwala rozpędzić się statkowi do prędkości 18 węzłów, czyli około 33 km/h.

2 / 10

CSCL Star

Obraz
hafen-hamburg.de

Na dziewiątym miejscu uplasował się statek należący do chińskiego przewoźnika CSCL. Łącznie zbudowano osiem niemal identycznych jednostek, jednak pod względem DWT (nośność statku) to właśnie Star jest największy - może przewieźć ładunek o masie 165300 ton. Na jego pokładzie zmieści się jednocześnie 14074 kontenerów TEU.

Statek o długości 366 m i szerokości 52 metrów napędzany jest przez jeden z największych silników na świecie - MAN Diesel 12K98MC-C. Generuje on moc ponad 98000 KM.

3 / 10

Emma Maersk

Obraz
Nils Jepsen / Wikimedia / CC

Emma Maersk to jeden z tych gigantycznych statków, które czasem możemy spotkać w Polsce. Od 2013 r. do DCT Gdańsk - który jako jedyny po przekroczeniu Cieśnin Duńskich obsługuje takie statki - zaczęły wpływać kolejno oddawane statki klasy Triple E - obecnie cały serwis Europa-Azja, jaki obsługuje DCT, obsadzony jest wyłącznie statkami Triple E.

Ten mierzący 397,7 m długości i 56,4 m szerokości stalowy potwór może na swój pokład zabrać aż 15500 kontenerów o łącznej masie 151687 ton. Emma to dość młoda jednostka, która do służby weszła w roku 2006. Przez sześć lat nosiła zaszczytne tytuł największego kontenerowca świata.

Emma napędzana jest przez silnik wysokoprężny Wartsila/Sulzer 14RT-flex96C o mocy aż 109000 KM. Pozwala jej to na rozpędzie się do całkiem wysokiej jak na swoje rozmiary prędkości, która wynosi 25,5 węzła - 47,2 km/h. Mimo tych rozmiarów, do obsługi statku wystarczy zaledwie 13 osób.

4 / 10

CMA CGM Marco Polo

Obraz
Hans Hillewaert / Wikimedia / CC

Marco Polo odebrał w roku 2012 Emmie Maersk tytuł największego kontenerowca świata. Mimo że mierzy 396 metrów (o 1,7 metra mniej, niż Emma), to potrafi na swój pokład zabrać więcej konternerów - 16020 - i większej masie, która w jego przypadku wynosi 175343 ton. Jego szerokość to 53,6 m, a zanurzenie to 16 m. Aby ruszyć to monstrum z miejsca, konstruktorzy zamontowali w nim ślinik Wartsila 14RT-flex96C o mocy 80080 kW (108878 KM). Pozwala on na transport towarów z maksymalną prędkością wynoszącą 46,5 km/h.

5 / 10

CMA CGM Kerguelen

Obraz
JMBryant / Wikimedia / CC

Na szóstym miejscu naszego zestawienia znalazł się kontenerowiec CMA CGM Kerguelen. Jednostka została oddana do służby w 2015 roku i stała się największym okrętem pływającym dla francuskiego armatora CMA CGA. Co ciekawe, statek został zaprojektowany przez Samsunga i zbudowany w jego stoczni.

Ten gigant mierzy 398 me długości, 54 m szerokości, a na pokład może jednorazowo zabrać aż 17722 kontenery. Łączna masa przewożonego ładunku sięga 175000 DWT. Kerguelen napędzany jest wolnoobrotowym silnikiem diesla MAN B&W 11S90ME-C9.2, który pozwala rozpędzić się do prędkości wynoszącej 43 km/h. Średnia prędkość to jednak 39 km/h.

6 / 10

Madison Maersk

Obraz
Kees Torn / Flickr / CC

Madison Maersk to przedstawiciel słynnej serii statków nazywanych jako "Tripple E". Kontenerowiec został zbudowany przez koncern Daewoo i zwodowano go w roku 2014 w Korei Południowej. Stoczniowcy mieli co robić - zbudowali okręt o długości 398 i szerokości 58 metrów. Powstała w ten sposób przestrzeń ładunkowa pozwala jednorazowo zabrać na pokład 18270 kontenerów o łącznej masie 174500 ton.

Ten kontenerowiec, to przykład kolejnej jednostki, w której zainstalowano silnik firmy MAN - MAN Diesel & Turbo 8S80ME-C 9.2. Pozwala on rozpędzić się do prędkości 41 km/h, jednak przewóz ładunków odbywa się znacznie wolniej - średnio 30 km/h.

7 / 10

MSC New York

Obraz
Stan Muller / shipspotting.com

Na miejscu tuż za podium uplasowała się jednostka MSC New York. Ten pływający pod banderą Panamy kontenerowiec został wprowadzony do służby w roku 2014. Załoga składająca się z 35 osób musi zapanować nad statkiem długim na 399 metrów i szerokim na 54 metry. Zaprojektowana przestrzeń ładunkowa potrafi pomieścić 18270 kontenerów o masie 184100 DWT.

Zainstalowany na statku silnik MAN-B&W 11S90ME-C9 generuje z siebie moc 59780 KW, co odpowiada 81278 KM. Jego silnik o specjalne ukształtowanie kadłuba umożliwiają przewożenie towarów z maksymalną prędkością 41 km/h.

8 / 10

Magleby Maersk

Obraz
Kees Torn / Flickr / CC

Miejsce trzecie - Magleby Maersk. Ten statek to konstrukcja niemal identyczna z opisanym wcześniej Madison Maersk. Te same rozmiary, ta sama ilość przewożonych kontenerów i ten sam silnik. Jedyna różnica tkwi w nośności obu jednostek. Malgeby to 194417 DWT, a Madison 194394 DWT. Dzięki temu w naszym rankingu Magleby znalazł się wyżej.

9 / 10

CSCL Globe

Obraz
Keith Skipper / Wikimedia / CC

Miejsce drugie - CSCL Globe. Ten kontenerowiec może się pochwalić długością wynoszącą niespełna 400 metrów, szerokością 59 metrów i możliwością przewiezienia jednocześnie niewyobrażalnej wręcz liczby 19100 kontenerów TEU. Równie imponująca jest jego nośność, która wynosi 184605 DWT. Jak nietrudno się domyślić z naszego zestawienia, także i ten statek wyposażono w silnik MAN - model B&W 12S90ME-C. Uzyskuje on moc 94792 KM przy zaledwie 84 obrotach na minutę. Dzięki temu jednostka może się rozpędzić do maksymalnej prędkości 41 km/h. Przewóz towarów odbywa się jednak ze znacząco niższą prędkością - zaledwie 19 km/h.

10 / 10

MSC Oscar

Obraz
Keith Skipper / Wikimedia / CC

Zwycięzca zestawienia, największy statek towarowy na świecie - MSC Oscar. Mimo iż nie jest to najdłuższy statek w tym rankingu -mierzy "tylko" 395,4 m - to dzięki swojej ogromnej ładowności zajął pierwsze miejsce. Oscar może przewieźć jednocześnie 19224 kontenery, a jego nośność to aż 197362 DWT. Mimo swoich rozmiarów i ogromnej masy przewożonych ładunków kontenerowiec nie jest wcale powolny - jego maksymalna prędkość to 42 km/h. Równie imponująca co ilość przewożonych ładunków jest jego cena - koreańska stocznia Daewoo wyceniła go na nieco ponad 140 milionów USD.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (69)