Woda na Marsie. Naukowcy znaleźli ogromne pokłady lodu

Woda na Marsie. Naukowcy znaleźli ogromne pokłady lodu
Źródło zdjęć: © NASA
Bolesław Breczko
12.01.2018 08:42, aktualizacja: 12.01.2018 09:44

Przyszła kolonizacja Marsa może okazać się łatwiejsza, niż się dotąd wydawało. Wszystko za sprawą najnowszego odkrycia gigantycznych pokładów lodu pod powierzchnią Czerwonej Planety. Od kilku godzin za sprawą publikacji w prestiżowym "Science" nie tylko wśród astronautów i naukowców zapanowało duże poruszenie.

"Stromy stok wznosi się jak Big Ben w Londynie. Pod ceglastym pyłem spoczywa warstwa lodu o grubości 300 stóp, który nadaje krajobrazowi niebiesko-czarny odcień. Jeśli ten opis brzmi nieziemsko, to taki ma być. Aby zobaczyć ten obraz, musisz udać się na Marsa" - opisuje jeden z amerykańskich serwisów.

Od pewnego czasu wiadomo było, że na Marsie są zasoby wody w postaci lodu. Nikt nie miał jednak pojęcia, ile jej tam tak naprawdę jest. Teraz dzięki zdjęciom wykonanym przez marsjański orbiter HiRISE udało się zaobserwować osiem miejsc, w których klify zamarzniętej wody sięgają nawet 100 metrów w głąb Marsa.

Teraz naukowcy chcą sprawdzić, czy zamarzniętą można wykorzystać jako źródło wody dla przyszłych misji załogowych.

Zespół prowadzony przez astrogeologa Colina Dundasa widzi w złożach lodu przede wszystkim zapis zmian klimatycznych, które zachodzą na Marsie od kilku milionów lat.
- Odkryte na Marsie złoża lodu są stosunkowo młode, mogą mieć kilka milionów lat - powiedział naukowiec, prawdopodobnie reprezentują wzorce poprzednich opadów śniegu, mogą ujawnić, jak wyglądał nowszy klimat marsjański.

"Ten lód jest kluczowym celem dla naukowców i eksploratorów: ma wpływ na współczesną geomorfologię Marsa, zachował historię klimatyczną, będzie miał wpływ na zamieszkanie planety i jest potencjalnym źródłem wody dla przyszłych kolonistów" - uważają autorzy badań.