UOKiK krytycznie o e-sklepach

UOKiK krytycznie o e‑sklepach

UOKiK krytycznie o e-sklepach
Źródło zdjęć: © UOKIK
07.07.2008 13:30, aktualizacja: 07.07.2008 14:20

Inspekcja Handlowa na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadziła inspekcję sklepów internetowych. Wnioski płynące z kontroli nie są zachęcające - na 126 zbadanych spółek aż 89 wzbudziło zastrzeżenia. Główny zarzut wysunięty wobec przedsiębiorstw prowadzących handel przez Internet to brak "podstawowych informacji dotyczących transakcji". Kupujący w e-sklepie często nie mają dostępu do takich informacji jak dane kontaktowe spółki, koszt i termin dostawy zakupionego towaru oraz warunki składania reklamacji. Dodatkowo regulaminy i zapisy we wzorach umów, używane przez e-sklepy, zawierają zapisy ograniczające przywileje i prawa konsumentów.

*Inspekcja Handlowa na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadziła inspekcję sklepów internetowych. Wnioski płynące z kontroli nie są zachęcające - na 126 zbadanych spółek aż 89 wzbudziło zastrzeżenia. Główny zarzut wysunięty wobec przedsiębiorstw prowadzących handel przez Internet to brak "podstawowych informacji dotyczących transakcji". Kupujący w e-sklepie często nie mają dostępu do takich informacji jak dane kontaktowe spółki, koszt i termin dostawy zakupionego towaru oraz warunki składania reklamacji. Dodatkowo regulaminy i zapisy we wzorach umów, używane przez e-sklepy, zawierają zapisy ograniczające przywileje i prawa konsumentów. *

Jak podaje UOKiK w oficjalnym komunikacie, tego typu zachowanie stwierdzono w 62 proc. zbadanych przedsiębiorstw. Zakwestionowano m.in. niektóre zapisy znalezione w umowach, np. postanowienia, w których sprzedawca zastrzega sobie prawo do "odmówienia realizacji zamówienia bez podania konkretnej przyczyny bądź wprowadzenia zmian w ofercie bez powiadomienia o tym klienta." Kontrolerzy za bezprawne uznali też działania firm, ograniczające kupującym prawo do wymiany towaru bądź zwrotu poniesionych przez nich kosztów ( "w przypadku towarów wadliwych, bądź uszkodzonych fabrycznie, gwarantujemy ich wymianę na towar wolny od wad lub zwrot kosztów, pod warunkiem zgłoszenia uszkodzenia w terminie 5 dni roboczych od daty otrzymania przesyłki" ).

UOKiK podkreśla, że niepełnowartościowy towar nabyty w sklepie wirtualnym można reklamować w okresie dwóch lat od daty zakupu. Dodatkowo nabywca może zwrócić zakupiony towar w ciągu 10 dni od otrzymania przesyłki bez podawania przyczyny ( pod tym względem klienci e-sklepów są uprzywilejowani wobec osób kupujących towar w tradycyjnym sklepie ). Przedsiębiorcy i ten przywilej często ograniczają, nie informując użytkowników o takiej możliwości lub zastrzegając sobie "prawo do odstąpienia od realizacji kolejnych zamówień złożonych przez klienta, który zwraca zamówiony towar bez podania przyczyny."

Inne stwierdzone formy naruszenia praw konsumenta to m.in.:
- jedna forma płatności ( przelew ); wysyłka towaru następuje po zaksięgowaniu wpłaty na konto sprzedawcy,
- nieprzyjmowanie zwrotów przez sprzedajacego,
- zapisy o treści "Sklep zastrzega sobie prawo do zmiany cen bądź też wycofania towaru z oferty",
- dodatkowe opłaty, jakimi obciążano klientów, jeżeli ci odstąpili od umowy.

Łącznie zakwestionowano regulaminy lub wzorce umowne 30 spółek ( na 115, które takowych używały )."Jeśli sprzedawca nie poinformuje nas o możliwości zwrotu towaru w określonym przez prawo terminie, wydłuża się on do trzech miesięcy. Zwracać jednak nie możemy np. rozpakowanych: płyt CD i DVD, kaset video i oprogramowania komputerowego" - informuje Urząd.

UOKiK radzi, aby - przed podpisaniem umowy - szczegółowo zapoznać się z warunkami zawarcia transakcji, sprawdzić wszystkie dostępne informacje o produkcie i dodatkowe koszty, poniesione w związku z zakupem ( np. pakowanie i dostarczenie zakupionego towaru ). "Konieczne jest także ustalenie, w jakim czasie oraz w jaki sposób zostanie nam doręczona" - czytamy w oświadczeniu Urzędu.

Kontrolę przeprowadzono w I kwartale 2008 r. Objęła ona e-sklepy udostępniające szeroki asortyment produktów, w tym meble, odzież, sprzęt elektroniczny, instrumenty muzyczne i akcesoria motoryzacyjne. Inspekcja Handlowa informuje jednak, że przedsiębiorcy, którym w wyniku kontroli dowiedziono, że w niewystarczający sposób informują swoich klientów, aktualizowali swoje witryny o brakujące dane.

Co ciekawe, raport Inspekcji Handlowej wskazuje na fakt, że wiele spółek prowadzących sprzedaż przez Internet tworzy regulaminy swoich usług w oparciu o regulaminy największych polskich e-sklepów, wskutek czego "ten sektor rynku może mieć identyczne nieprawidłowości w skali całego kraju". Nieprawidłowości te wynikają jednak raczej z niewiedzy przedsiębiorców niż z ich umyślnego działania - czytamy w raporcie.

Więcej informacji: UOKiK - http://www.uokik.gov.pl

Źródło artykułu:PC World Komputer
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)