To nie jest zmutowany kret. Nowy gatunek żaby odkryty

To nie jest zmutowany kret. Nowy gatunek żaby odkryty

To nie jest zmutowany kret. Nowy gatunek żaby odkryty
Źródło zdjęć: © S. Jegath Janani et al.
Grzegorz Burtan
30.08.2017 10:38

Naukowcy odkryli nowy gatunek żaby. Wszystko byłoby w porządku, gdyby nie jej nietypowy wygląd.

Odkrycie opisano w czasopiśmie naukowym Alytes, publikującym materiały specjalistów od batrachologii, czyli nauki o płazach. Dokonał go zespół pod kierownictwem dra S. Jegath Janani z Centrum Biologii Komórkowej i Molekularnej w indyjskim Hajdarabad. Do odkrycia przyczyniło się również Amerykańskie Muzeum Historii Naturalnej i organizacja Nature Environment and Wildlife Society.

Nowy gatunek żaby został nazwany Nasikabatrachus bhupathi – czyli żaba purpurowa Bhupathy. Odkryto ją indyjskim paśmie górskim o nazwie Ghaty Zachodnie. Sama nazwa zaś upamiętnia dra S. Bhupathy, znanego naukowca z dziedziny herpetologii, badającej płazy i gady.

Żaba ma około 4.5-5 cm długości, skóra brzucha jest gładka, o szarobiałym kolorze. Grzbiet zwierzęcia również jest gładki, ale grubszy i w kolorze ciemnego brązu. Głowa ma jaśniejszy odcień tego koloru. Całe ciało jest okrągłe i gładko przechodzi w ciało, przez co płaz przypomina w swoim wyglądzie kreta.

Nasikabatrachus bhupathi jest przystosowana do kopania, żyje oraz poluje w znacznej mierze pod ziemią. Jednak twarda, wysuszona ziemia i górskie skały sprawiają są dla niej barierą nie do pokonania. To ma być powód, dla którego gatunek ten nie rozproszył się na szeroką skalę.