Technologiczny postęp - hybrydowy motocykl!

Technologiczny postęp - hybrydowy motocykl!

Technologiczny postęp - hybrydowy motocykl!
23.02.2011 11:29, aktualizacja: 01.06.2012 14:23

Owocem współpracy Schneider Electric z firmą Orange County Choppers (OCC) jest pierwszy na świecie hybrydowy motocykl napędzany silnikiem V-2. Ten jedyny w swoim rodzaju cruiser dysponuje wyższą prędkością maksymalną niż 90% współczesnych pojazdów poruszających się po drogach.

Hybrydowy motocykl posiada inteligentny system zarządzania energią, na bieżąco analizuje dane i dokonuje wyboru optymalnego źródła energii. Programowany system kontroli zarządza zarówno zapotrzebowaniem na energię, jak i jej przekazem. Taka kombinacja rozwiązań prowadzi do istotnych, stałych oszczędności energii.

Obraz
© (fot. Schneider Electric)

Motocykl firmy Schneider Electric jest zaprojektowany jako seryjny pojazd hybrydowy umożliwiający ładowanie prądem z domowej sieci energetycznej (PHEV). Przypomina pod tym względem model samochodu Chevy Volt. W trybie pracy wyłącznie na zasilaniu elektrycznym akumulatory A12. zapewniają dość energii, aby przejechać ponad 60 km . W tym trybie umieszczony z tyłu 48-konny silnik elektryczny napędza tylne koło. W drugim trybie uruchamiany jest silnik spalinowy, pełniący rolę generatora dostarczającego energię dla napędzającego koło tylnego silnika elektrycznego. Podobnie jak w modelu Volt, za kontrolę nad obrotami silnika i przepustnicą odpowiada sterownik PLC. Manetka przepustnicy na kierownicy to jedynie potencjometr, który przekazuje informację, czy chcemy jechać szybciej, czy wolniej. Silnik spalinowy ładuje akumulatory w trakcie jazdy. W tym celu wykorzystano także hamowanie regeneracyjne.

Najlepsze osiągi motocykl uzyskuje pracując w trybie czwartym, kiedy oba silniki elektryczne mogą czerpać prąd z akumulatorów. Gdy motocykl przyspiesza do prędkości ok. 1. km/h, wsprzęglony zostaje silnik spalinowy. Całkowity moment obrotowy osiąga wartość 400 Nm - więcej niż w wielu silnikach V8 używanych w samochodach i ciężarówkach, przy planowanym spalaniu rzędu 3,5-4 litrów/100 km w trybie mieszanym. Motocykl przygotowany do jazdy waży 430 kg.

Co ciekawe cała faza projektowania i konstrukcji pojazdu zajęła jedynie 60 dni, wliczając w to szkice konstrukcji, budowę modelu testowego z akumulatorami ołowiowymi, programowanie sterownika PLC i próbne złożenie prototypu przed odesłaniem motocykla do lakierni.

Dowiedz się więcej: Co to jest moment obrotowy?

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (7)