Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
mit
17.07.12 (13:34)

System kierowania pomoże uniknąć wypadku

Naukowcy z USA opracowali inteligentny system do wspomagania kierowania samochodem, ułatwiający manewrowanie w niebezpiecznych sytuacjach
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
(Dr Sterling Anderson/MIT)

Dr Sterling Anderson i dr Karl Iagnemma, naukowcy z Robotic Mobility Group w Massachusetts Institute of Technology, opracowali rozwiązanie ułatwiające prawidłową jazdę ciężkim pojazdem po wąskiej drodze lub na drodze z przeszkodami. Nazwany „inteligentnym kopilotem”. system składa się z komputera pokładowego z oprogramowaniem, kamery oraz dalmierza laserowego, typu często stosowanego we wszystkich armiach świata.

System identyfikuje i namierza odległość od przeszkód na drodze, jakimi mogą być np. ostre zakręty, rosnące na poboczach duże drzewa, zagrodzenia odcinków drogi czy pachołki. Przekazuje o nich informacje kierowcy, który decyduje o jeździe. System jednak nie dopuszcza do manewrów np. zbyt nagłego skrętu kierownicy, zwiększenia szybkości, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu wozu.

Jak powiedział "New Scientist" dr Anderson, łatwiejsze byłoby wykonanie całkowicie automatycznego systemu kierowania samochodem, zaś skonstruowanie systemu, który "współkieruje" jest zdecydowanie trudniejsze, bowiem system ten działa jedynie w sytuacjach niebezpiecznych.

Naukowcy testowali nowe rozwiązanie na torze fabrycznym koncernu Forda w Dearborn, używając do tego samochodów o rożnych rozmiarach, wadze, mocy silnika i bezwładności - od plażowego buggy po Jaguara S, przy średniej szybkości 4. km/h.

Następnym krokiem naukowców będzie przystosowanie system do poziomu umiejętności kierowcy. Jak stwierdził Anderson "musi on być użyteczny zarówno dla początkujących jak i dla takich, którzy jeżdżą z piskiem opon i swędem palonej gumy" .

Według Andersona w zależności od klasy systemu będzie on kosztował od 500. do 10000 dol. Prawdopodobnie znajdzie się na rynku za około 5 lat. System naukowców z MIT został pokazany na czerwcowym kongresie 2012 IEEE Intelligent Vehicles Symposium w Madrycie.

Dekalog myślącego kierowcy!

Polub WP Tech
Trwa ładowanie
.
.
.
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Podziel się na Facebooku