Skąd wzięło się życie na Ziemi? Mogło "przybyć" do nas z kosmosu

Życie mogło "przybyć" z komosu? Nowe badanie naukowe
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Uniwersytet Friedricha Schillera w Jenie
Adam Gaafar
17.02.2022 12:49, aktualizacja: 18.02.2022 11:04

Zespół niemieckich naukowców z Uniwersytetu Friedricha Schillera w Jenie i Instytutu Astronomii im. Maxa Plancka odkrył cenną wskazówkę dotyczącą pochodzenia życia. Z przeprowadzonych badań wynika, że peptydy – związki organiczne stanowiące podstawowy budulec organizmów – nie musiały wcale powstać na Ziemi. Oznacza to, że teoretycznie mogły pojawić się również na innych planetach, dając początek obcym formom życia.

Wyniki badań niemieckich specjalistów zostały opublikowane na łamach renomowanego czasopisma naukowego Nature Astronomy. Eksperyment polegał na wykorzystaniu specjalnej komory generującej ultrawysoką próżnię występującą w przestrzeni kosmicznej.

Aby stworzyć warunki zbliżone do tych, jakie panują we Wszechświecie, naukowcy użyli też związków i pierwiastków, takich jak węgiel, amoniak i tlenek węgla. Temperatura w tym sztucznie wytworzonym środowisku wynosiła minus 263 stopnie Celsjusza. Naukowcy wyjaśniają, że odtworzyli w laboratorium warunki panujące w kosmicznych obłokach molekularnych , w których rodzą się m.in. gwiazdy.

Składniki życia mogły przybyć na Ziemię z kosmosu

Najnowsze badania sugerują, że w takich warunkach mógł również powstać związek chemiczny, który jest jednym z głównych budulców organizmów żywych. Do tej pory sądzono, że peptydy – bo o nich mowa – powstają na Ziemi. Uważa się, że miały one duży wpływ na pojawienie się życia na naszej planecie.

Badania wykazały, że w tych warunkach poliglicyna peptydowa powstała z prostych substancji chemicznych. Są to zatem łańcuchy bardzo prostego aminokwasu glicyny, przy czym zaobserwowaliśmy różne ich długości. Najdłuższe składały się z jedenastu jednostek aminokwasu – mówi dr Serge Krasnokutski z Uniwersytetu Friedricha Schillera w Jenie, jeden z autorów badania. Eksperyment pokazał, że "budulec życia" mógł, ale wcale nie musiał powstać na Ziemi.

Uczelnia, z której wywodzą się badacze, przekonuje o wysokiej randze odkrycia: Teraz, gdy stało się jasne, że w warunkach kosmicznych mogą powstawać nie tylko aminokwasy, ale także łańcuchy peptydowe, być może będziemy musieli spojrzeć nie tylko na Ziemię, ale także dalej w kosmos, badając pochodzenie życia – czytamy w oficjalnym komunikacie Uniwersytetu Friedricha Schillera w Jenie.