Rysunek olbrzymiego kota. Powstał jeszcze przed naszą erą

Rysunek kota w Peru (Nazca)
Źródło zdjęć: © YouTube | Reuters
Norbert Garbarek

24.06.2024 21:51, aktual.: 26.06.2024 07:37

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Peru od dawna słynie z obecności gigantycznych rysunków stworzonych przez starożytną ludność. Przypominamy najnowsze odkrycie, bo pochodzące z 2020 r., które przedstawia wizerunek leżącego kota. To dzieło, którego wiek jest szacowany przez naukowców na ponad 2 tys. lat.

Geoglify – tym konkretnie terminem określane są kolejne znaleziska, które na przestrzeni ostatnich lat zidentyfikowano w okolicach miasta Nazca (Peru). Starożytni przedstawiciele tamtejszej kultury stworzyli w tym regionie rysunki, które przedstawiają ludzi, zwierzęta lub np. ręce. W 1994 r. UNESCO postanowiło wpisać te obiekty na listę światowego dziedzictwa.

Ostatnim ze zidentyfikowanych w okolicach tego peruwiańskiego miasta geoglifów jest wspomniany kot, którego archeolodzy odkryli stosunkowo niedawno, bo w 2020 r. "Wylegujący się" na stromym zboczu góry zwierzak mierzy ok. 37 m długości i wedle ustaleń naukowców powstał ok. 2 tys. lat temu, najprawdopodobniej w okolicach 200 r. p.n.e.

Wcześniej nie mogli go dostrzec

Mimo że rysunek gigantycznego kota znajdował się w Peru od setek lat, nikt wcześniej go nie dostrzegł. Odkrycie całego dzieła wymagało dokładnego czyszczenia i dalszej konserwacji rysunku. Nie bez znaczenia dla archeologów była też rozwijająca się technologia, a konkretniej – drony, które wciąż coraz chętniej są wykorzystywane do prowadzenia obserwacji.

Cytowany przez peruwiańską agencję prasową Andina naukowiec Johny Isla zwraca uwagę, że "zaskakujące jest, że wciąż znajdowane są nowe rysunki". Przyczynia się do tego jednak rozwój technologii. – Kiedyś były potrzebne zdjęcia z samolotów, a teraz możemy używać dronów i to nam bardzo pomaga – wyjaśniał Isla.

Skąd właściwie w Peru wzięły się tego typu rysunki? Przez lata zdążyło powstać mnóstwo teorii, wśród których nie brakuje tych najbardziej abstrakcyjnych i związanych z obecnością kosmitów na Ziemi. Czeski badacz Jiri Mruzek uważa z kolei, że niektóre z geoglifów mogą mieć związek z mityczną Atlantydą. Wskazuje przy tym na zbiór linii w Nazca, które jego zdaniem są wskazówką dotyczącą położenia wspomnianej krainy.

Odkryty w Peru rysunek gigantycznego kota na zboczu góry

Najbardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem tego, dlaczego starożytna ludność z Peru tworzyła tego typu rysunki, jest kult górskich bóstw powiązanych z wodą. Nazca jest bowiem wyjątkowo suchym obszarem, w związku z czym żyjący tam ludzie mogli rysować m.in. zwierzęta, które stanowiły element modlitw i ofiar składanych bóstwom.

Po ostatnim odkryciu w 2020 r. naukowcy zwracali jednak uwagę, że niepokoi ich rozwój okolicznych miast. Zdaniem archeologów urbanizacja może zakłócać prace archeologiczne i negatywnie wpływać na nieodkryte jeszcze geoglify.