Rewelacyjny Projektor Panasonic PT-AE4000 - recenzja

Rewelacyjny Projektor Panasonic PT‑AE4000 - recenzja

Rewelacyjny Projektor Panasonic PT-AE4000 - recenzja
Źródło zdjęć: © Panasonic
31.08.2010 11:30, aktualizacja: 28.03.2012 14:18

Panasonic od mniej więcej trzech lat usiłuje nas przekonać, że idealny kształt projektora to wielka kanciasta szara skrzynka – model PT-AE4000 nie jest pod tym względem wyjątkiem.

Obraz

I tak naprawdę trudno znaleźć jakąkolwiek widoczną różnicę pomiędzy nim, a ustępującym PT-AE3000. Z drugiej strony warto pamiętać, że ta kanciasta skrzynka należy do odnoszącej ogromne sukcesy rodziny słynącej z nieskazitelnej jakości obrazu.

Obraz
© (fot. Hi-Fi Choice & Home Cinema)

Chociaż praktyczna i niezbyt ciekawa stylistycznie obudowa nie doczekała się zmian, to wewnątrz znajdziemy nową lampę obiecującą lepsze kolory i kontrast oraz jeszcze więcej systemów poprawy obrazu, dzięki którym ta seria projektorów cieszy się tak ogromną popularnością.

Panasonic twierdzi, że tym modelem celuje w rynek „prosumencki”. Oznacza to połączenie najnowocześniejszych technologii i funkcjonalnej stylistyki z przyjaznym dla użytkownika interfejsem, systemem Viera Link i obrazem odpowiednim dla dużego salonu. Mamy tu wszystko to, co urzekło nas w modelu AE3000 – regulację pozycji obiektywu, obraz 1080p o kinowej jakości, proporcje obrazu 2,35:1 – plus wiele nowych rozwiązań, jak np. emitującą więcej czerwieni lampę Red-Rich i ulepszoną dynamiczną przesłonę. Można wręcz stwierdzić, że ten projektor oferuje więcej systemów poprawy obrazu i funkcji niż jakikolwiek inny, z jakim mieliśmy do czynienia. Nowa, bogatsza w czerwień lampa pozwala uzyskać nieco cieplejszą tonację kolorów w porównaniu z tradycyjnymi projektorami LCD. Jednak nie tylko czerwień uległa poprawie. W charakteryzujących się przyzwoitym transferem filmach Blu-ray, jak chociażby „Pojutrze”, kolory wydały nam się bogatsze i żywsze w całym swoim spektrum. Niewątpliwie wyraziste, bogate odcienie są mocną
stroną tego modelu. I chociaż nowa lampa sprawia, że sceny w nowojorskiej bibliotece nabierają swoistej poświaty, PT-AE400. wykazuje się jednolitością i płynną gradacją odcieni. Dzięki temu całość staje się bardziej wiarygodna nawet pomimo intensywnego wykorzystania przez Rolanda Emmericha efektów komputerowych i zdziczałych wilków…

W przeszłości projektory Panasonica nie należały do najjaśniejszych, ale i pod tym względem nowa lampa pozwoliła uzyskać znaczący postęp. Co prawda jeśli wybierzemy jeden z trzech fabrycznych trybów Cinema, ogólny poziom jasności będzie dość niski, ale w trybie Normal i Dynamic obraz jest wyraźnie jaśniejszy niż wcześniej, dzięki czemu można go oglądać nawet w dobrze oświetlonych pomieszczeniach. Zresztą to właśnie w trybie Dynamic uzyskaliśmy w testach laboratoryjnych najwyższy poziom kontrastu, który osiągnął imponującą wartość 9. 056:1. Odradzamy jednak korzystanie z tego trybu przy oglądaniu filmów – obraz jest po prostu zbyt jasny i najprawdopodobniej znacznie skróci żywotność lampy (nie wspominając o oczach).

Obraz
© (fot. Panasonic)

KLATKA PO KLATCE
PT-AE400. został wyposażony w najnowszą wersję opracowanej przez Panasonica technologii Frame Creation, gdzie do obrazu wstawiane są dodatkowe klatki zapewniające większą płynność ruchu. Pozwala to uniknąć drgań obrazu często widocznych w panoramicznych ujęciach na początku „Pojutrze”. Odtwarzanie filmów z płynną regulacją nie jest jednak najlepszym pomysłem, gdyż niszczy kinematograficzne wrażenie. Dobrze sprawdza się przy oglądaniu sportowych transmisji HD, ale w innych wypadkach zalecamy ostrożność.

Panele plazmowe NeoPDP Panasonica oszałamiają pod względem poziomu czerni. Nie powinno więc dziwić, że również flagowy projektor prezentuje się pod tym względem bardzo dobrze. Jednak modele LCoS Sony i JVC są w tym aspekcie jeszcze lepsze. Jest też miejsce na poprawę, jeśli chodzi o kontrast, a szczególnie bogactwo detali w ciemnych scenach. Podobnie arktyczne sceny w „Pojutrze”. prezentują imponującą biel, ale brakuje im nieco szczegółowości.

Kontrast w trybie Normal wynosi 4266:1. co jest stosunkowo niską wartością. Jednak w trybie Dynamic rośnie aż do 95.056:1, zbliżając się do poziomu deklarowanego przez producenta. Luminancja w tym trybie też jest wysoka i wynosi 31.949fL Natomiast jeśli chodzi o temperaturę kolorów istnieje możliwość indywidualnej regulacji R/G/B pozwala osiągnąć idealną wartość temperatury kolorów.

PROSTA KONFIGURACJA
Elastyczność i wszechstronność PT-AE400. jest zadziwiająca, a to za sprawą bogatego wyboru opcji konfiguracyjnych i narzędzi kalibracyjnych. Przede wszystkim mamy tu do czynienia z bardzo szerokim zakresem zmian zoomu i optycznego przesunięcia obiektywu. Oznacza to, że możemy wypełnić obrazem ekran o przekątnej pięciu metrów bez potrzeby cyfrowej korekcji keystone. Co więcej, wszystko jest zmotoryzowane, więc regulacji, łącznie z ostrością, możemy dokonywać, nie ruszając się z fotela.

Ponadto Panasonic zdecydował się w końcu dodać dwa triggery 12V, dzięki czemu nareszcie spełnią się marzenia użytkowników, którzy chcieli połączyć projektor z elektrycznym ekranem.

Obraz
© (fot. Hi-Fi Choice & Home Cinema)

Posiadaczom ekranów o regulowanych proporcjach 16:9/21:9 nowy Panasonic oferuje tryb zoomu Cinemascope 2,35:1. Oznacza to możliwość dobrania optymalnych ustawień i zapisania ich w pamięci. Projektor będzie wtedy w stanie wypełnić obrazem cały ekran, chociaż trzeba się będzie pogodzić z szerszymi pasami u góry i na dole. PT-AE4000 pozwoli zaoszczędzić sporo pieniędzy tym, którzy myśleli o zakupie projektora i anamorficznego obiektywu.

Najlepsze rezultaty uzyskamy, dostarczając do projektora sygnał 1080p2. z odtwarzacza Blu-ray. Obraz jest wtedy bardzo filmowy i szczegółowy. Zastosowana przez Panasonica technologia Smooth Screen Filter wygładza strukturę pikseli, unikając przy tym rozmiękczenia obrazu. Nie powinno za to dziwić, że obraz z DVD nie prezentuje się już tak imponująco po powiększeniu do rozmiarów dwóch metrów. Z drugiej strony system konwersji wideo sprawuje się całkiem nieźle.

Pomimo dość industrialnego wzornictwa jest to bardzo przyjazne dla użytkownika urządzenie oferujące trzy wejścia HDMI oraz cichy wentylator. Poziom szumu i ilość przepuszczanego przez panel czołowy światła jest bardzo niewielka. Płaski kształt oznacza, że podwieszony pod sufitem nie rzuca się w oczy, a czarne matowe wykończenie sprawia, że praktycznie znika w ciemnym pomieszczeniu. Również interfejs użytkownika jest bardzo prosty w obsłudze. Dołączony pilot ma niewielkie rozmiary, ale jest podświetlany i umożliwia wykorzystanie systemu Viera Link do zlokalizowania karty SD w odtwarzaczu Blu-ray Panasonica.

Unikalną cechą projektorów kina domowego Panasonica, która imponowała nam od samego początku, jest fascynujący generator wykresów, które mogą być wyświetlane w dowolnej chwili. Dzięki analizie jasnych i ciemnych obszarów na ekranie PT-AE400. potrafi zaprezentować szczegółowe wykresy dotyczące różnych aspektów obrazu. Bardzo pomaga to przy korekcji temperatury i nasycenia kolorów, jasności, kontrastu oraz gammy. Można też skorzystać z bardziej tradycyjnej funkcji podzielonego obrazu, która prawdopodobnie będzie cieszyła się większą popularnością, gdyż umożliwia bezpośrednie porównanie obrazu przed i po korekcji.

GODNY NASTĘPCA
Każdy nowy model „prosumenckiego”. projektora Panasonica budzi w nas podziw, a PT-AE4000 podtrzymuje tę tradycję, chociaż stanowi on stosunkowo niewielki krok do przodu – najważniejszą nowością jest tu lampa emitująca więcej czerwieni, która na szczęście w znaczący sposób poprawia odwzorowanie kolorów i luminancję. Jest to też jeden z najbardziej elastycznych projektorów pod względem instalacji, oferujący więcej przydatnych funkcji niż jakiekolwiek inne podobne urządzenie z tego przedziału cenowego. Poza tym można teraz upolować wycofywany z oferty PT-AE3000E w atrakcyjnej cenie…

CENA ok. 10.00. zł
NAJWAŻNIEJSZE CECHY Wymiary (s)x130(w)x300(g)mm, Waga 2kg, Rozdzielczość 1920x1080. Kontrast (dane producenta) 100,000:1. Dodatkowe funkcje: Lampa Red-Rich; Deep Colour, x.v.Colour; system interpolacji klatek Frame Creation; Smooth Screen Filter; poziom hałasu 22dB; jedno wejście S-Video; 1 wejście Composite; złącze RS232; pilot, przekątna obrazu 40–300 cali; odległość od ekranu 1,2–18m (16:9); żywotność lampy 2000 godzin.

WERDYKT

ZA
Prosty w konfiguracji i obsłudze; szeroki zakres regulacji zoomu i ustawienia obiektywu; bogate kolory; płynny, filmowy obraz; bogaty zestaw funkcji

PRZECIW
Kanciasty kształt; słyszalny szum wentylatora; należy uważać na ustawienia liczby wyświetlanych klatek

PODSUMOWANIE
To flagowy projektor Panasonica. Oferujący bardzo dobrą jakość obrazu i nie musimy na niego wydawać majątku. Zapewnia bardzo dużo swobodę regulacji, wię na pewno każdy dostosuje go do swoich upodobań.

OCENA OGÓLNA HI-FI CHOICE: 4 (w skali od 1 do 5)

wydanie internetowe www.hfc.com.pl

Źródło artykułu:Hi-Fi Choice & Home Cinema
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)