Prawie jak Matrix, czyli nauka wspomagana elektryczną stymulacją mózgu

Jednymi z najbardziej rozpoznawanych scen z filmu Matrix są sceny, w których bohaterowie uczą się umiejętności dzięki bezpośredniemu wgrywaniu ich do mózgu. Pomysł, który jeszcze niedawno był tylko wizją rodem z science-fiction, stał się jednak niedawno naukowym faktem.
Prawie jak Matrix, czyli nauka wspomagana elektryczną stymulacją mózgu
(chip.pl)

Choć zdecydowanie mniej spektakularnym, ponieważ opracowana przez amerykańskich naukowców metoda wspomagania uczenia się nie pozwala (jeszcze) na nauczenie się kung-fu w ciągu kilku sekund. Ale i tak jej działanie przypomina trochę to, co znamy z filmu.

O co właściwie chodzi? Naukowcy z firmy badawczej HRL Laboratories zajmują się - między innymi - badaniem aktywności poszczególnych obszarów mózgu oraz tego, w jaki sposób przekłada się ona na przyswajanie wiedzy. Podczas swoich badań zajęli się też rozprzestrzenianiem się sygnałów elektrycznych w mózgu wyszkolonego pilota –. podczas gdy ćwiczył on na symulatorze, aktywność jego mózgu była nagrywana i analizowana, a naukowcy stworzyli „mapę” powiązań pojawiających się podczas symulacji lotu.

wp

Kolejną częścią eksperymentu było odtworzenie, za pomocą specjalnych czepków wyposażonych w elektrody, wzorów aktywności mózgu wyszkolonego pilota kompletnym nowicjuszom w czasie, gdy ci poddawani byli szkoleniu z pilotażu. Okazało się, że uczestnicy eksperymentu, których mózgi stymulowano podczas szkolenia, przyswajali odpowiednie informacje i umiejętność pilotażu średnio o jedną trzecią szybciej, niż grupa kontrolna.

- To brzmi jak science-fiction, ale w rzeczywistości stoją za tym solidne podstawy naukowe - mówi doktor Matthew Phillips, jeden ze współautorów pracy, jaka ukazała się w ostatnim wydaniu Frontiers in Human Neuroscience. - Kiedy uczymy się czegoś, dzięki neuroplastyczności nasz mózg fizycznie się zmienia: pojawiają się połączenia, które są później wzmacniane - dodaje.

Elektryczna stymulacja odpowiednich obszarów mózgu działa dokładnie tak samo jak normalna nauka, z tą różnicą, że przyspiesza proces uczenia się. Naukowcy mają nadzieję, że ta technologia będzie w przyszłości wykorzystywana na przykład do nauki języków obcych czy w szkole. Najprawdopodobniej jednak najpierw znajdzie zastosowanie w wojsku –. nie bez powodu naukowcy z HRL Laboratories postanowili przetestować swój pomysł na umiejętności pilotażu. Po pierwsze, jak sami podkreślają, umiejętność ta wymaga wykorzystania jednocześnie zarówno konkretnej wiedzy, jak i umiejętności manualnych, co było ważne dla tego eksperymentu. Po drugie, HRL Laboratories należy w dużej części do Boeinga.