Polscy piloci będą szkolić się na nowoczesnych odrzutowcach z Włoch

Polscy piloci będą szkolić się na nowoczesnych odrzutowcach z Włoch

Polscy piloci będą szkolić się na nowoczesnych odrzutowcach z Włoch
Źródło zdjęć: © Leonardo Aircraft
Bolesław Breczko
21.10.2016 15:20, aktualizacja: 21.10.2016 18:07

Już w listopadzie do 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie zostanie dostarczonych osiem samolotów M-346 wraz z całym systemem szkolenia.

Samolot M-346 to nowoczesny dwumiejscowy, dwusilnikowy samolot szkolno-treningowy produkowany przez włoskie konsorcjum Alenia Aermacchi. Zastąpi wysłużone Iskry i będzie szkolił przyszłych pilotów F-16. Instruktorzy, którzy będą uczyć na M-346 PLAF, już od roku ćwiczą we Włoszech. Po powrocie do kraju zajmą się wprowadzeniem systemu szkolenia zaawansowanego AJT.

Obraz
© Leonardo Aircraft

W skład systemu, który wraz z samolotami trafi do Dęblina, wchodzą symulatory lotu i procedur awaryjnych, komputerowe systemy wspomagania szkolenia i pakiet logistyczny. W ramach umowy wartej 280 mln euro zawarte jest również szkolenie personelu technicznego i latającego, w tym dostarczenie wyposażenia dydaktycznego, sprzętu obsługi naziemnej, dokumentacji i informatycznego systemu wsparcia eksploatacji, a także części zamiennych. Na M-346 szkolą się piloci sił powietrznych Włoch, Izraela, Singapuru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Obraz
© Leonardo Aircraft

Konstrukcja M-346 zapewnia bezpieczeństwo operacji i długą żywotność bojową samolotu. Gwarantują to:

  • konfiguracja dwusilnikowa,
  • dwa całkowicie niezależne układy hydrauliczne,
  • dwa całkowicie niezależne układy elektryczne,
  • akumulatory rezerwowe (w przypadku awarii wszystkich prądnic),
  • poczwórny układ sterowania lotem (cztery niezależne komputery – każdy z niezależnymi czujnikami),
  • system wykrywania i gaszenia pożaru,
  • konfigurowalny układu sterowania lotem w przypadku awarii lub uszkodzenia w walce,
  • wspomaganie sterowania przez system w całym zakresie eksploatacyjnym.

Konstrukcja M-346 umożliwia zainstalowanie szeregu specjalnych urządzeń takich jak:

  • system ostrzegania o opromieniowaniu (ang. Radar Warning Receiver – RWR),
  • wyrzutniki pułapek termicznych i radiolokacyjnych (ang. Chaff & Flare Dispensers – CFD),
  • system walki radioelektronicznej (ang. Electronic Counter Maesures – ECM).
  • zasobnik podwieszany na działko: pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze,
  • zasobnik bomb i rakiet szkoleniowych - pociski rakietowe klasy powietrze-powierzchnia (ziemi lub morza),
  • zasobnik z bronią przeciwokrętową - pociski rakietowe przeciwokrętowe,
  • zasobnik z elektronicznymi systemami zagłuszania - bomby swobodnie spadające,
  • zasobnik z wyposażeniem zwiadowczym - bomby sterowane laserowo,
  • zbiorniki paliwa (3 x 630 l),
  • wyrzutnie rakietowe.

Dane techniczne M-346

  • Rozpiętość skrzydeł - 9,72 m
  • Długość - 11,49 m
  • Wysokość - 4,76 m
  • Masa startowa - 7400 kg
  • Maks. masa uzbrojenia - 3000 kg
  • Prędkość maksymalna - 1092 km/h
  • Pułap praktyczny - 13716 m
  • Zasięg - 2720 km
  • Długotrwałość - 2 h 45 min
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (32)