Pierwszy lot drugiego GlobalEye zakończony sukcesem
Saab przeprowadził udany pierwszy lot drugiego samolotu wczesnego ostrzegania i kontroli GlobalEye. To udoskonalona wersja samolotu Bombardier Global 6000. Trudno nie zwrócić na niego uwagi.
Drugi samolot GlobalEye wystartował w swój pierwszy lot 3 stycznia o godzinie 11.00 z lotniska Saaba w Linköping. GlobalEye został zbudowany na zmodyfikowanej platformie odrzutowca Bombardier Global 6000, wyposażonej w zestaw zaawansowanych czujników, w tym radar o poszerzonym zasięgu Erieye ER. Samolot wykonał próbny lot, zbierając dane o zachowaniu się maszyny w powietrzu. Lot trwał 2 godziny i 54 minuty.
- Dzisiejszy udany pierwszy lot jest kolejnym ważnym krokiem dla GlobalEye. Otrzymaliśmy pierwszy kontrakt na GlobalEye pod koniec 2015 roku, odbyliśmy dziewiczy lot pierwszego samolotu w marcu 2018 roku, a dzisiaj, dziewięć miesięcy później, mamy już drugi samolot w powietrzu. To doskonały przykład efektywności, która wyróżnia Saaba - powiedział Anders Carp, szef działu Saab Surveillance.
Maszyna znacznie poszerza zakres wykonywanych przez samoloty tego typu zadań i może być wykorzystana m.in. do misji poszukiwawczo-ratowniczych, dozoru granic oraz operacji wojskowych. Klientem, który jako pierwszy zdecydował się na zakup samolotów GlobalEye, są siły zbrojne Zjednoczonych Emiratów Arabskich, gdzie maszyna jest znana jako SwingRole Surveillance System (SRSS).