Pancerna pięść Bundeswehry. Ciężki sprzęt Niemiec - czwartej gospodarki świata

Pancerna pięść Bundeswehry. Ciężki sprzęt Niemiec - czwartej gospodarki świata

Wiesel
Wiesel
Źródło zdjęć: © Soldat und Technik
Łukasz Michalik
01.05.2022 12:59, aktualizacja: 01.05.2022 14:21

Niemiecka pomoc dla walczącej Ukrainy, a praktycznie jej brak przez pierwsze dwa miesiące konfliktu, budzą kontrowersje. Są one tym bardziej uzasadnione, że siły zbrojne Niemiec dysponują znaczną liczbą ciężkiego sprzętu, zarówno najnowocześniejszego, jak i starszych modeli. Jaką broń pancerną ma do dyspozycji Bundeswehra?

Puma

Puma
Puma© Boevaya mashina, Lic. CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Bojowy wóz piechoty nowej generacji Puma to następca wysłużonych Marderów. Seryjna produkcja tego pojazdu rozpoczęła się w 2009 r., a jego cechą charakterystyczną jest modułowe opancerzenie, które można zdemontować np. przed transportem drogą powietrzną.

Puma została zaprojektowana ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa załogi i desantu. O poziomie ochrony pancernej świadczy fakt, że niemiecki wóz piechoty (w wersji ze wzmocnionym pancerzem) waży trzy razy więcej od pełniących w Polsce tę samą rolę pojazdów BWP-1.

Poza obecnie produkowaną wersją bojowego wozu piechoty, rozwijany jest także wóz wsparcia ogniowego, w którym na podwoziu Pumy umieszczono wieżę z armatą 120 mm. 

Marder 1

Marder 1A3
Marder 1A3© Lic. CC BY-SA 2.0 de, Sonaz, Wikimedia Commons

Marder był przez dziesięciolecia podstawowym bojowym wozem piechoty Bundeswehry. Choć zaprojektowano go w latach 60. to – dzięki kilkukrotnie przeprowadzonym modernizacjom – Niemcy znacząco wydłużyli jego przydatność na polu walki.

Z czasem potencjał modernizacyjny Mardera został jednak wyczerpany, dlatego wozy te są obecnie wycofywane i zastępowane znacznie nowocześniejszymi bojowymi wozami piechoty Puma.

Znaczną liczbą wycofanych pojazdów dysponuje niemiecki koncern Rheinmettal, który chciał wspomóc nimi Ukrainę. Na przesłanie wycofanych z użytku bojowych wozów piechoty nie zgodziły się niemieckie władze. 

Leopard 2

Niemiecki czołg podstawowy jest od lat uznawany za jeden z najlepszych czołgów świata. Choć był projektowany w latach 60., a pierwsze wozy weszły do służby pod koniec lat 70., wdrażane co pewien czas pakiety modernizacyjne sprawiają, że Leopard 2 – aktualnie w wersji 2A7 – pozostaje nowoczesną i skuteczną bronią.

Czołg jest zarazem ogromnym sukcesem eksportowym niemieckiego przemysłu – różne wersje Leopardów 2 (wraz z modyfikacjami wprowadzanymi przez poszczególne kraje) są obecnie używane przez siły zbrojne 19 państw. 

Leopard 1

Leopard 1 (w służbie greckiej)
Leopard 1 (w służbie greckiej)© Adamicz, Lic. CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Leopard 1 był pierwszym czołgiem zaprojektowanym w Niemczech po II wojnie światowej. Został zbudowany według popularnej w latach 50. koncepcji – potężną ochronę pancerną poświęcono w nim na rzecz dużej, w momencie wejścia do służby, mobilności (podobnie jak w projektowanym równolegle francuskim czołgu AMX-30).

Niemiecki czołg rozpoczął służbę w połowie lat 60. Uzbrojony w 105-mm gwintowaną armatę czołg jest oceniany jako udana konstrukcja. Choć z niemieckiej armii został wycofany w 2003 r., do tej pory eksploatują go siły zbrojne wielu krajów – zarówno w służbie czynnej, jak i w roli rezerwy mobilizacyjnej.

Podobnie jak w przypadku wozów Marder, producent sprzętu pancernego – koncern Rheinmettal – zaproponował dostarczenie będących w jego dyspozycji czołgów Ukrainie. 

Boxer

Boxer (w wersji przeznaczonej dla Australii)
Boxer (w wersji przeznaczonej dla Australii)© Graham Robson-Parker, Lic. CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Boxer to kołowy transporter opancerzony, przypominający nieco eksploatowanego w Polsce Rosomaka. Pierwotne plany z przełomu wieków zakładały, że Boxer będzie uniwersalnym, europejskim transporterem, budowanym wspólnie przez Niemcy, Holandię, Francję i Wielką Brytanię.

Ostatecznie, po wycofaniu się dwóch ostatnich państw, Boxer powstał siłami holenderskiego i niemieckiego przemysłu, a pierwsze pojazdy weszły do służby w 2011 r. Podobnie jak w przypadku bojowego wozu piechoty Puma, również i w Bokserze zastosowano modułowy pancerz. Dzięki temu rozwiązaniu osłona pancerna – a zatem i masa pojazdu – może być dostosowana do aktualnych potrzeb.

O poziomie opancerzenia dobitnie świadczy fakt, że w wersji ze wzmocnionym pancerzem kołowy transporter waży tyle, co pierwsze wersje czołgu T-72. 

Luchs

Pojazd rozpoznawczy Luchs
Pojazd rozpoznawczy Luchs© Banznerfahrer, Lic. CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Kołowy pojazd rozpoznawczy został opracowany jako uzupełnienie bojowych wozów piechoty Marder i czołgów Leopard 1. Produkowany w latach 70. Luchs ma ciekawe i nietypowe rozwiązanie – dwa niezależne stanowiska kierowców, skierowane w przeciwne strony.

Dzięki temu w przypadku zagrożenia Luchs może z pełną prędkością wycofać się bez potrzeby zawracania czy ograniczeń, związanych z jazdą do tyłu. Z myślą o szybkiej jeździe w obu kierunkach, został zaprojektowany także układ jezdny – w zależności od kierunku ruchu skrętne są dwie przednie lub dwie tylne osie. 

Wiesel

Wiesel z wyrzutnią pocisków przeciwpancernych TOW
Wiesel z wyrzutnią pocisków przeciwpancernych TOW© Lic. CC BY 2.0, Wikimedia Commons, funky1opti

Miniaturowy pojazd pancerny Wiesel bywa – nieco na wyrost – nazywany najmniejszym czołgiem świata. Powstał z myślą o wsparciu oddziałów powietrznodesantowych, ale z czasem znalazł zastosowanie także w innych rolach, m.in. jako podwozie dla rakiet przeciwlotniczych, pojazd ewakuacji medycznej czy niszczyciel czołgów.

Wiesel ma zaledwie 3,5 metra długości, 1,8 metra wysokości i waży zaledwie 3 tony (istnieje także większa wersja - Wiesel 2). W zależności od wersji Wiesel może być uzbrojony w działko 20 mm albo wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. Jego symboliczny pancerz zapewnia ochronę przed odłamkami i słabszymi pociskami z broni strzeleckiej.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie