wp

Niezwykły zakątek galaktyki 8 tysięcy lat świetlnych od nas. Gwiazdy jak diamenty

NASA opublikowała wykonane przez teleskop Hubble'a zdjęcie, przedstawiające znajdującą się 8 tysięcy lat świetlnych od Ziemi gromadę gwiazd. To jedne z najjaśniejszych obiektów naszej galaktyki.
(NASA)

Chociaż Kosmiczny Teleskop Hubble'a znajduje się na orbicie okołoziemskiej już od 1990 roku, a od tego czasu technologia zrobiła kolosalne postępy, to wciąż jest on w stanie dostarczać niezwykle szczegółowych zdjęć dalekich zakątków kosmosu.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Teleskop Hubble'a - najpiękniejsze zdjęcia, jakie widziała ludzkość

wp

NASA opublikowała właśnie kolejny potwierdzający to argument – zdjęcie, przedstawiające gromadę Trumpler 14. Jest ona jak na standardy kosmiczne bardzo młoda – ma zaledwie 500 tysięcy lat. Stąd w jej obrębie znajduje się bardzo dużo jasno świecących gwiazd. Być może więcej niż gdziekolwiek indziej w naszej galaktyce.

Jak podaje NASA, te olbrzymie słońca wypalają swój wodór tak szybko, że za "zaledwie" kilka milionów lat eksplodują, stając się supernowymi. Połączenie słonecznych "wiatrów" z falami uderzeniowymi po tych wybuchach zacznie odciskać się na stanowiących również część gromady obłokach gazu i pyłu. W efekcie rozpocznie się proces formowania nowych gwiazd.

Opublikowane przez NASA zdjęcie powstało na podstawie danych, zebranych w latach 2005-2006. Zastosowano w nim filtry światła niebieskiego, widzialnego i podczerwonego w połączeniu z izolacją emisji wodoru i azotu spośród świecących chmur gazu, otaczających gromadę.

Sama amerykańska agencja porównuje widoczne na zdjęciu gwiazdy do diamentów. Nietrudno się tu zgodzić.

wp
Miniatura przedstawia fragment zdjęcia. Kliknij, by zobaczyć pełną fotografię w wyższej rozdzielczości (fot. NASA)

Dodatkowo uwagę może na zdjęciu zwracać czarny kształt nieco na lewo od środka. Jak tłumaczy NASA, jest to specjalnie zaznaczony gazowy obłok, opleciony pyłem. Wyróżniono go w ten sposób dla lepszego odseparowania od reszty obrazu.

Podziel się na Facebooku