Niezwykłe zachowanie orek. Naukowcy nie mogli w to uwierzyć

Niezwykłe zachowanie orek. Naukowcy nie mogli w to uwierzyć

Orka
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons
05.02.2022 12:37, aktualizacja: 05.02.2022 14:24

Niedawne badania przeprowadzone u wybrzeży Wysp Crozeta na Oceanie Indyjskim potwierdziły nietypowe fakty dotyczące orek. Naukowcy zaobserwowali, że zwierzęta nie tylko kradną ryby z łowisk i łodzi, ale też uczą młodsze osobniki, jak to robić.

W artykule opublikowanym na łamach Biology Letters naukowcy wyjaśniają, że ich badania miały na celu zrozumienie, w jaki sposób zmienia się zachowanie morskich drapieżników wraz z wyczerpywaniem się zasobów oceanów.

Badacze doszli do zaskakującego odkrycia, z którego wynika, że inteligentne orki nie tylko potrafią wykradać ludziom ryby z łodzi czy łowisk, ale również przekazują wiedzę, jak to robić, innym osobnikom. W ten sposób "kradzieże" stają się powszechnym sposobem zdobywania pożywienia przez te zwierzęta.

Do tych wniosków udało się dojść, analizując dane zebrane na przestrzeni lat 2003-2018. W pobliżu Wysp Corteza "grabieże" z udziałem orek występują najczęściej. Naukowcy oszacowali, że obecnie zwierzęta te potrafią wykraść ok. 180 ton połowów, a liczba doniesień o "grabieżach" cały czas rośnie.

Naukowcy nie zaobserwowali, by w tym czasie wzrosła populacja orek. Jedynym wyjaśnieniem dla rosnącej liczby ataków na łowiska i łodzie jest to, że zwierzęta nauczyły się, jak w ten sposób skutecznie pozyskiwać pożywienie. A ponieważ orki są bardzo społecznymi i inteligentnymi ssakami, to uczą się od siebie nawzajem.

Inne badania potwierdziły, że orki potrafią łączyć się w grupy, by atakować silniejsze i większe zwierzęta. Jednak wydaje się, że ssaki z okolic Wysp Corteza znalazły łatwiejszy sposób na zdobywanie pożywienia. "To pokazuje, jak na zmiany w zasobach wodnych wywołanych przez ludzi reagują tak inteligentne zwierzęta jak orki" - komentują naukowcy.