Nietypowe odkrycie. Czegoś takiego nie widziano w Układzie Słonecznym

Nietypowe odkrycie. Czegoś takiego nie widziano w Układzie Słonecznym
Źródło zdjęć: © NASA
Grzegorz Burtan
22.09.2017 13:42, aktualizacja: 22.09.2017 16:14

Układ Słoneczny dalej potrafi zaskoczyć astronomów. NASA zauważyło właśnie dwa obiekty o niespotykanych właściwościach.

Odkrycia dokonano w pasie asteroid między Marsem a Jowiszem. Dwie asteroidy, o zbiorczej nazwie 288P, zachowują się w sposób, który nie pasuje do żadnych obiektów, które wcześniej obserwowano w tym regionie.

Czym na tle innych skał i planetoid wyróżnia się 288P? Chociaż są planetoidami, wykazują cechy charakterystyczne dla komet – na ich powierzchni dokonuje się bowiem sublimacja (przejście ze stanu stałego w stan gazowy z pominięciem stanu ciekłego - przyp. red.) lodu, który trafia w przestrzeń kosmiczną. Następuje to w momencie, kiedy planetoidy przybliżają się do Słońca podczas trasy po orbicie.

Obie asteroidy orbitują wokół siebie w odległości około 100 km i są bardzo podobnych rozmiarów. Zazwyczaj obiekty o takich rozmiarach orbitują razem w odległości około 10 razy mniejszej. Także wspomniane właśnie orbity są nietypowe – zamiast standardowego kręgu, są znacznie wydłużone.

288P w obiektywie NASA