Nawet 30 tysięcy wpisów dziennie! Oto co pozostawiły po sobie Światowe Dni Młodzieży 2016

Nawet 30 tysięcy wpisów dziennie! Oto co pozostawiły po sobie Światowe Dni Młodzieży 2016

Nawet 30 tysięcy wpisów dziennie! Oto co pozostawiły po sobie Światowe Dni Młodzieży 2016
Źródło zdjęć: © PAP - Jacek Turczyk
03.08.2016 17:09, aktualizacja: 03.08.2016 17:51

Zakończono analizę wydźwięku postów na Facebooku i Twitterze w czasie Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016. W lipcu w serwisie Twitter pojawiło się 300 tysięcy wiadomości na temat samego wydarzenia i prawie 1,5 mln wpisów na temat Polski i Krakowa. W porównaniu,
w znacznie dłuższym okresie, bo od początku roku, na oficjalnym profilu ŚDM na Facebooku Internauci umieścili niemal 1000 postów.

Analiza wydźwięku, przygotowana przez ekspertów z Laboratorium Oprogramowania IBM, pozwoliła na prześledzenie postów i krótkich wypowiedzi dotyczących wydarzenia w internecie. Dzięki niej, codziennie podczas trwania Światowych Dni Młodzieży analizowane były między innymi informacje, jakie tematy interesują użytkowników, w jakich językach piszą, a także gdzie się znajdują.

Obraz
© (fot. IBM)

I tak, najwięcej publikacji na Twitterze pojawiło się w trakcie trwania samego wydarzenia (średnio około 3. tysięcy dziennie). W tygodniu poprzedzającym informacje pojawiały się czterokrotnie rzadziej. Na Facebooku oprócz liczby wpisów przeanalizowano, jak wiele z nich zyskuje popularność wśród internautów. Tu najwięcej polubień i udostępnień miały wpisy dotyczące pojawienia się papieża Franciszka w oknie na ulicy Franciszkańskiej 3 w Krakowie.

Pierwsze tweety pojawiły się na długo przed rozpoczęciem ŚDM w Ameryce Środkowej (między innymi w Panamie, która będzie gościć pielgrzymów za trzy lata). Z czasem rozćwierkała się cała Ameryka Południowa i Europa oraz wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych. Niewielka liczba tweetów pochodziła z Afryki (Ghana i Zimbabwe). Na obszarze Polski najwięcej osób dzieliło się informacjami na temat ŚDM na południu kraju, a także w większych miastach - Warszawie, Poznaniu, Łodzi oraz w Trójmieście. Sądząc po czasie (przed rozpoczęciem wydarzenia w Krakowie) oraz języku, w jakim napisane były publikacje, część z nich to pielgrzymi, którzy przybyli na spotkania w diecezjach. Na mapach analitycznych widać, że Portugalczycy i Hiszpanie zawitali np. do Trójmiasta.

Wśród tematów najczęściej komentowanych w internecie znalazły się: msza rozpoczynająca Światowe Dni Młodzieży (wtorek), przyjazd papieża Franciszka do Krakowa i jego spotkania z pielgrzymami (środa i czwartek), droga krzyżowa na Błoniach (piątek), czuwanie w Brzegach (sobota) oraz podziękowania pielgrzymów i zaproszenia na kolejne spotkanie w Panamie (niedziela).

Na uwagę zasługuje fakt, że w lipcu ukazywało się około 250-30. tysięcy tweetów tygodniowo związanych z Polską i Krakowem. Polska zyskała więc większą popularność w mediach społecznościowych niż w tygodniach poprzedzających. Wśród internautów komentujących ŚDM dominował język polski oraz hiszpański i angielski, a Kraków, Warszawa i Paryż należały do najaktywniejszych miast w internecie podczas samego wydarzenia. Ciekawostką jest, że w języku polskim pisały również osoby przebywające w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji.

Analiza wydźwięku zastosowana przez IBM bazuje na zaawansowanych algorytmach eksploracji danych oraz technologiach przetwarzania języka naturalnego. Umożliwia analizę dużych ilości informacji w mediach społecznościowych.

- Analizy wydźwięku pozwalają szybko przebadać pojawiające się informacje, a także lepiej zrozumieć, o czym mówią internauci. To ważne z punktu widzenia organizacji i firm, ponieważ dziś aż 8. proc. takich danych jest niewidocznych dla tradycyjnych systemów IT, a tym samym niewykorzystanych - mówi Sławomir Kumkaz IBM. - Podobne analizy można przeprowadzić w badaniach opinii i oczekiwań konsumentów, by lepiej dostosować skierowane do nich produkty czy usługi – dodaje.

By przeanalizować informacje na temat Światowych Dni Młodzieży (World Youth Days), zostały wykorzystane dane publicznie dostępne na Twitterze i Facebooku. Posty były agregowane za pomocą udostępnionych przez serwisy społecznościowe publicznych API. Do wyszukiwania i pobierania danych została wykorzystana aplikacja node.js, stworzona z użyciem platformy IBM Cloud. Wykorzystano też między innymi oprogramowanie Jupyter Notebook (język Python z biblioteką Plotly do wizualizacji), Apache Spark oraz SPSS Modeler z modułem Text Analytics.

słk

WP / IBM

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)