NAVIGON wprowadza nową paletę kolorów dla daltonistów

NAVIGON wprowadza nową paletę kolorów dla daltonistów

NAVIGON wprowadza nową paletę kolorów dla daltonistów
Źródło zdjęć: © Navigon
07.05.2009 14:38, aktualizacja: 07.05.2009 14:48

Czy to moja trasa, czy po prostu kolejna droga? Statystycznie jedna na dwanaście osób nie rozróżnia czerwonego i zielonego koloru. Dla takich osób orientacja może stanowić poważne wyzwanie, nie tylko w ruchu drogowym, ale także w przypadku korzystania z systemu nawigacji. NAVIGON jest pierwszym producentem, który zoptymalizował wyświetlanie map w taki sposób, aby osoby nierozróżniające koloru czerwonego i zielonego mogły szybko rozpoznać swoją trasę. Tym samym NAVIGON ponownie potwierdził pozycję pioniera bezpieczeństwa ruchu drogowego w systemach nawigacji.

Warszawa, 7 maja 200. – Kolor czerwony ostrzega kierowców o konieczności zachowania ostrożności, a każde opóźnienie w reakcji może być niebezpieczne. Rozpoznawanie czerwonych sygnałów jest bardzo ważne w ruchu drogowym, a osoby nierozróżniające koloru czerwonego i zielonego, co jest najczęstszą formą „ślepoty barw”, są w tym przypadku poszkodowane, ponieważ rozróżnienie tych kolorów jest dla nich trudne lub wręcz niemożliwe. Kolory są także niezbędne w przypadku korzystania z poszczególnych funkcji urządzenia nawigacyjnego, dlatego firma NAVIGON zbadała sposób wyświetlania informacji na swoich urządzeniach pod kątem zaburzenia postrzegania kolorów.

Obraz
© (fot. Navigon)

Zgodnie z ankietą przeprowadzoną wewnątrz firmy, osoby nierozróżniające koloru czerwonego i zielonego miały problem z odróżnieniem głównych dróg od wybranej przez siebie trasy, ponieważ postrzegały kolory podobnie jak osoby cierpiące na ślepotę barw. „W tym celu zmieniliśmy paletę kolorów używaną do wyświetlanych map, aby użytkownicy nie rozróżniający koloru czerwonego i zielonego natychmiast rozpoznali swoją trasę”. – stwierdził Jochen Katzer, z działu badań i rozwoju firmy NAVIGON.

Dzięki zmodyfikowanym kolorom w trybie dziennym i nocnym, osoby nierozróżniające czerwonego i zielonego mogą teraz wyraźnie odróżnić trasę od innych informacji na mapie. Profesor Hermann Krastel, lek. med., ordynator okulistyki Uniwersytetu w Heidelbergu, postrzega to jako wielki krok naprzód: „Przy wyborze palety barw wyświetlacza, ważne jest, aby nie używać kolorów, które mogłyby być mylące dla osób cierpiących na ślepotę barw. Przy odpowiednim stosunku koloru i jasności możemy oszczędzić osobom cierpiącym na tą przypadłość dezorientacji lub przynajmniej uczynić ją mniej prawdopodobną. Dzięki temu zwiększa się bezpieczeństwo ruchu drogowego. Systemy nawigacji mają bowiem zapewnić kierowcom szybki dostęp do informacji bez konieczności odrywania wzroku od drogi na długi czas”.

„Około 8. mężczyzn i 0,4% kobiet cierpi na wrodzoną ślepotę barw.” – stwierdził Hermann Krastel. Osoby te, cierpiące na tzw. deuteranopię (w przybliżeniu trzy czwarte osób nierozróżniających koloru czerwonego i zielonego) mogą ustalić czy światła są zielone lub czerwone na podstawie danego światła, a nie na podstawie koloru sygnalizacji. W przypadku tzw. protanopii, dotyczącej jednej czwartej osób nierozróżniających koloru czerwonego i zielonego, pojawia się dodatkowa komplikacja: oprócz trudności lub niemożności odróżnienia kolorów zielonego, czerwonego i żółtego, osoby takie muszą zmagać się z problemem polegającym na tym, że kolor czerwony jest dla nich ciemniejszy. Oznacza to, że zwłaszcza w przypadku mgły mają one problem, a z pewnej odległości jest to nawet niemożliwe, z rozróżnieniem świateł hamowania i tylnych świateł samochodów jadących przed nimi, a także innych czerwonych sygnałów, takich jak informacji o przejeździe kolejowym. W związku z tym, osoby cierpiące na takie schorzenie zachowują zbyt
mały odstęp w stosunku do innych samochodów i hamują za późno. „Obie formy zaburzenia nierozróżniania kolorów czerwonego i zielonego, a w szczególności protanopia, zwiększają ryzyko w ruchu drogowym“ – stwierdził Hermann Krastel, ponieważ osoby na nie cierpiące postrzegają czerwone przedmioty w odcieniach od beżu do brązu, a nie w „ostrzegającym” kolorze czerwonym. Aby użytkownicy cierpiący na ślepotę barw nie napotkali niespodzianek na drodze, wykorzystanie kolorów przez NAVIGON nie może ulec zmianie. W przypadku osób z „normalnym” postrzeganiem kolorów nie istnieją żadne konsekwencje, ponieważ jakość wyświetlacza oraz silny kontrast pozostają takie same.

Nowa paleta kolorów została wykorzystana we wszystkich nowych systemach NAVIGON, które zostały zaprezentowane na tegorocznych targach CeBIT. Osoby korzystające z usługi FreshMaps, pozwalającej na regularne aktualizacje map w urządzeniach NAVIGON, będą mogły skorzystać z lepiej widocznych funkcji mapy już od drugiego kwartału 2009 r. Funkcja ta jest także dostępna dla użytkowników oprogramowania nawigacyjnego MobileNavigator 7 NAVIGON dla platformy Windows Mobile.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)