Największe, najszybsze, najsilniejsze. 6 naj... śmigłowców świata

Największe, najszybsze, najsilniejsze. 6 naj... śmigłowców świata

Największe, najszybsze, najsilniejsze. 6 naj... śmigłowców świata
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY-SA | Alex Beltyukov
Bolesław Breczko
13.04.2017 16:16, aktualizacja: 13.04.2017 16:46

Mi-26 to radziecki ciężki śmigłowiec transportowy, który przygotowany jest na uniesienie ładunku o wadze aż 20 ton. Sprzęt może być transportowany zarówno w ogromnej ładowni, jak i zostać podwieszony pod maszyną. Od roku 1983 wyprodukowano ponad 300 tych śmigłowców. Weszły do służby wojskowej i cywilnej w kilkunastu krajach. Możliwości Mi-26 zostały wykorzystane m.in. podczas katastrofy w Czarnobylu - zrzucały materiał izolujący na uszkodzony reaktor. W 1999 roku Mi-26 podczas misji na Syberii przetransportował 25-tonowy blok zmrożonej ziemi, w której znajdowało się zachowane ciało mamuta sprzed 23 tysięcy lat. Ze względu na przeciążenie śmigłowiec musiał potem przejść specjalne badania. Podczas wojny w Afganistanie w 2002 roku cywilny Mi-26 został wezwany na pomoc do ewakuowania dwóch amerykańskich śmigłowców Chinook, które utknęły w afgańskich górach.

1 / 5

Najlżejszy i najmniejszy: Mosquito Aviation XE

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA | FlugKerl2

Idealny dla samotników i osób, które wyjątkowo nie lubią tłumów. Mosquito Aviation XE to jednomiejscowy śmigłowiec o wadze zaledwie 135 kg. Klienci mogą kupić śmigłowiec w wersji do samodzielnego złożenia, dzięki czemu producent nie musi uzyskiwać wszystkich pozwoleń i certyfikatów. Z tego powodu każdy egemplarz jest trochę inny. Maksymalna prędkość jaką osiąga maszyna to 130 km/h.

2 / 5

Najwięcej zbudowanych egzemplarzy: Mi-8

Obraz
© MON | MON

Radziecki Mi-8 to najpopularniejszy śmigłowiec na świecie. Jest produkowany od 1961 roku. Od tego czasu zbudowano ponad 17 tys. egzemplarzy, które trafiły do ponad 80 krajów, w tym do Polski. Dwusilnikowy śmigłowiec może zabrać na pokład 26 osób (plus 3 członków załogi) lub 11 ton ładunku. Na całym świecie spełnia najróżniejsze role - od wojskowych transportowców, przez platformy dowodzenia, śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze, pożarnicze po transport VIP-ów. Na liście najpopularniejszych śmigłowców za Mi-8 znalazł się amerykański śmigłowiec z czasów wojny w Wietnamu Bell UH-1 "Huey" (11,5 tys. egzemplarzy) i 5-osobowy, cywilny Bell 206 (8,5 tys.).

3 / 5

Najszybszy: Bell AH-1Z Viper

Obraz
© Wikimedia Commons CC0 | Cpl. Preston Reed

Wojskowy AH-1Z Viper może pochwalić się maksymalną prędkością w nurkowaniu 411 km/h, co jest rekordem pod względem seryjnie produkowanych śmigłowców. Natomiast oficjalny rekord prędkości należy do eksperymentalnego, hybrydowego śmigłowca Eurocopter X3, który osiągnął prędkość 477 km/h. Śmigłowiec ten nie ma tylnego wirnika, ale za to ma dwa dodatkowe silniki z wirnikami, które zamontowane są na dodatkowych skrzydłach, podobnie jak w małych samolotach.

4 / 5

Najwyżej latający: SA 315B Lama

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA | Elisabeth Klimesch

W lotnictwie istnieje pojęcie "hot and high". Opisuje ono warunki, jakie panują na dużych wysokościach, czyli wysoka temperatura i niska gęstość powietrza. Praca śmigłowców w warunkach hot and high jest bardzo utrudniona. Silnik dostaje mało powietrza, a łopaty nie generują wystarczająco dużo ciągu. Aby sprostać tym warunkom, powstał Aérospatiale SA 315B Lama. Inżynierowie spisali się przy budowie śmigłowca tak dobrze, że ustanowił on rekord wysokości niepobity do dziś. W 1972 roku wzniósł się na 12 442 metry. Obecnie maszyny te służą w siłach powietrznych krajów, które mają na swoim terytorium wysokie góry, bo w takich warunkach żaden inny śmigłowiec nie sprawdza się lepiej.

5 / 5

Najdroższy: AH-64D Apache Longbow

Obraz
© Wikimedia Commons - Uznanie Autorstwa CC BY | Daniel McClinton

Śmigłowiec szturmowy Apache przez wielu uważany jest za najskuteczniejszy i najbardziej śmiercionośny na świecie. Chociaż można się spierać, czy inne konstrukcje nie zasługują na to miano, to Apache zdecydowanie jest najdroższym śmigłowcem. W 2010 roku Indie zamówiły 22 Apache w wersji AH-64D za łączną sumę 1,4 mld dolarów, co daje 65 mln dolarów za jedną maszynę.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (83)