Polskie pociągi podbijają Europę
PESA to firma znana w Polsce głównie z produkcji tramwajów. Bydgoski producent ma jednak w swojej ofercie również pociągi, zarówno spalinowe, jak i elektryczne.
Czeskie koleje zakupiły od zakładów PESA 3. dwuczłonowych pociągów spalinowych LINK. Pierwszy pojazd trafił do naszego południowego sąsiada pod koniec czerwca, a kolejne są w drodze. To jednak nie koniec sukcesów nowej maszyny z bydgoskiej fabryki. Niemiecka prasa podaje, że Deutsche Bahn kupi od Polaków aż 190 pociągów Link. Kontrakt powinien zostać oficjalnie ogłoszony podczas zaczynających się 18. września w Berlinie największych na świecie targów branży pojazdów szynowych - Innotrans 2012.
Jeśli wasze jedyne przygody z koleją to podróże pociągami spółki PKP, produkt zakładów PESA może wam się wydać technologicznym przełomem stulecia. Prawda jest jednak taka, że to nowoczesne pociągi wykonane w europejskich standardach, a przy tym tańsze niż odpowiedniki zachodnich producentów. To właśnie cena i wysoka jakość naszych rodzimych maszyn pozwoliły wygrać w przetargu Deutsche Bahn choćby z takim gigantem jak Siemens.
_ "Najwyższe standardy zarządzania procesami produkcji w PESA potwierdzane są licznymi świadectwami przyznawanymi przez krajowe i zagraniczne instytucje certyfikujące, m.in. bardzo wymagającymi i prestiżowymi certyfikatami IRIS 02 i Q1" _ - komentuje dla Wirtualnej Polski Michał Żurowski, rzecznik PESA _ - "Od projektu poprzez konstrukcję stalową, logistykę, montaż aż po jazdy testowe na torze próbnym wewnątrz firmy, wszystko, nawet wózki napędowe i toczne, co nie jest regułą u innych producentów, powstaje w PESA. Z ważniejszych podzespołów sprowadzamy, podobnie jak wszyscy czołowi producenci, od wyspecjalizowanych firm: napędy, hamulce i klimatyzacje" _ - dodaje Żurowski.
Zobacz: Jaki wybrać i kupić piekarnik?
LINK - pociąg na europejską miarę
LINK to dwuczłonowy spalinowy zespół trakcyjny nowej generacji, spełniający rygorystyczne wymogi czterech scenariuszy zderzeniowych. Pociąg wyposażony jest w samoczynny sprzęg i silnik III B odpowiadający ekologicznej dyrektywie EU 26/2004. Jego maksymalna prędkość użytkowa wynosi 120 km/h. W wersji przygotowanej dla Czechów będzie wyposażony w 120 miejsc siedzących. Pociąg posiada dwie kabiny dla maszynistów - z obu stron składu, umożliwiające jazdę w obu kierunkach, a do jego prowadzenia wystarczy jedna osoba. Jedna z kabin maszynisty wyposażona jest w urządzenie do podgrzewania posiłków i lodówkę. W pojeździe zamontowano nowoczesny system informacji pasażerskiej składający się z wyświetlaczy i automatycznego zapowiadania stacji - zintegrowanego z GPS, opcjonalnie możliwy jest również dostęp do bezprzewodowego internetu.
Pociągi i tramwaje PESA służą przewoźnikom i pasażerom nie tylko w Polsce, ale też na Litwie, Ukrainie, Białorusi oraz we Włoszech, na Węgrzech, w Rumunii i Kazachstanie, a niebawem – na mocy zawartych już kontraktów – w Czechach, Niemczech i Rosji.
LINK posiada duży przedział pasażerski 1. i 2. klasy z częściowo niską podłogą. W części niskopodłogowej znajduje się przedział wielofunkcyjny i toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich. W przestrzeni wielofunkcyjnej znajdują się dwa stanowiska dla osób niepełnosprawnych na wózkach lub pięć stanowisk dla rowerów. Wyposażenie wnętrza dla pasażerów będzie odpowiadać standardom transportu regionalnego i będzie rozwiązane z maksymalną odpornością na wandalizm i graffitti. Pojazd jest przeznaczony do przewozu osób w ruchu regionalnym i międzyregionalnym.
Zobacz film o pociągach LINK na następnej stronie
Miejsca i toaleta dla osób na wózkach, to nie jedyne usprawnienia dla niepełnosprawnych. Dla niewidomych i niesłyszących LINK posiada zainstalowany wizualno-akustyczny system informacyjny. Wszystkie ważne informacje zapisane są alfabetem Braille'a, a jedno z wejść przystosowane jest do potrzeb pasażerów na wózkach inwalidzkich. Dodatkowo jednostka wyposażona jest w głośnik zewnętrzny dla niewidomych, informujący o rodzaju pociągu i kierunku jazdy, sterowany nadajnikiem dla niewidomych.
_ "W 2012 roku PESA przekaże pierwsze z 31 Linków zamówionych przez Ćeske Drahy, a także rozpocznie dostawy dla niemieckiego przewoźnika Regentalbahn AG, który zamówił 12 takich pojazdów. W Polsce dwa takie pojazdy zamówiło województwo Zachodniopomorskie". _ - informuje Żurowski.
PESA mogła nie istnieć
Firma PESA powstała z Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego, które jeszcze w latach 90. naprawiały pociągi PKP. Firma jednak wpadła w kłopoty finansowe, a uratowało ją kilku zaradnych menedżerów i sami pracownicy, którzy wykupili część akcji zakładu. Dzisiaj PESA Bydgoszcz SA jest największą polską firmą produkującą i modernizującą pojazdy szynowe. Firmą z ponad 160-letnimi tradycjami, ale reagującą na współczesne wyzwania rynku i stawiającą na rozwój. Wśród blisko 2700 zatrudnionych w niej osób (w całej grupie PESA wraz z zależnymi spółkami – 3700) jest m.in. 170 konstruktorów. Pracują oni w największym w tej branży w Polsce Dziale Badań i Rozwoju nad przyszłościowymi produktami firmy. Ciekawostką jest, że w samej Bydgoszczy jeżdżą tylko 2 tramwaje marki PESA - na więcej miasta nie stać. Jakie są plany bydgoskich zakładów na najbliższą przyszłość? Proste i ambitne zarazem, jak powiedział rzecznik firmy: _ "Plany PESA to ugruntowanie pozycji lidera w Polsce i zdobywanie kolejnych rynków". _ Trzymamy kciuki
i czekamy na dalsze wieści o sukcesach Polaków.
_ GB/JG/GB _
Zobacz: Jaki wybrać i kupić piekarnik?