Będą nowe, darmowe kanały telewizyjne

Będą nowe, darmowe kanały telewizyjne

20.03.2014 09:00, aktualizacja: 20.03.2014 10:59

Mimo że proces zagospodarowania częstotliwości z zakresu 174-230 MHz ruszył, kluczowe decyzje w sprawie uruchomienia kolejnego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej jeszcze nie zapadły. Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym rozstrzygnięcie powinno nastąpić do końca maja. 28 kwietnia udostępniony zostanie ostatni kanał w dotychczasowych trzech multipleksach. Z powodu dużej liczby wniosków, kolejne kanały zostaną prawdopodobnie wyłonione w konkursie.

Obraz
© Zdjęcie przedstawiające proces wyszukiwania kanałów (fot. Lech Muszyński / PAP)

Urząd Komunikacji Elektronicznej, który odpowiada za gospodarowanie częstotliwościami, w ostatnim kwartale 201. r. przeprowadził konsultacje, by sprawdzić zainteresowanie nowym pasmem. Zgłosiło się 19 podmiotów.

Częstotliwości mogą zostać wykorzystane przez systemy telewizji cyfrowej na obszarze całego kraju, co mogłoby oznaczać uruchomienie kolejnego multipleksu i poszerzenie oferty telewizji naziemnej o kolejne kanały. Do czasu rozpisania konkursu nie wiadomo, jak pasmo częstotliwości z zakresu 174-23. MHz miałoby zostać wykorzystane, m.in. czy kanały nadawane z tzw. MUX 8 byłyby dostępne za darmo czy płatne.

Proces zagospodarowania zainicjowała spółka Emitel, operator naziemnej infrastruktury radiowej i telewizyjnej, która w październiku 201. r. wystąpiła do UKE o zarezerwowanie całego pasma. Zgodnie z przepisami prezes UKE ogłosił dostępność częstotliwości i wezwał inne podmioty do zgłaszania zainteresowania MUX 8. Zgłosiło się 18 spółek, wobec czego UKE ogłosił, że zainteresowanie przekroczyło dostępne zasoby częstotliwości i uznał za konieczne rozpisanie konkursu na ich zagospodarowanie.

Rzecznik UKE Dawid Piekarz poinformował PAP, że obecnie trwają konsultacje z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji oraz resortami kultury i cyfryzacji, w wyniku których mają zostać określone "kryteria do ogłoszenia konkursu". Termin zakończenia przetargu, aukcji albo konkursu - według zapisów prawa telekomunikacyjnego - nie może być dłuższy niż osiem miesięcy od dnia wpłynięcia wniosku o rezerwację. UKE ma więc czas do końca maja.

Rzeczniczka KRRiT Katarzyna Twardowska podkreśliła, że "w tej chwili trudno mówić już o bardzo konkretnych terminach i ofercie kolejnego multipleksu" z uwagi na nieustabilizowaną ofertę multipleksów uruchomionych do tej pory. - _ KRRiT obserwuje rynek, dopiero pod koniec kwietnia pojawi się pełna oferta programowa wszystkich uruchomionych multipleksów, a z nią np. wyniki oglądalności, które też będą ważnym elementem analizy _ - zwróciła uwagę. Oferta trzech darmowych multipleksów zostanie uzupełniona o ostatni program 2. kwietnia. Będzie to kanał Fokus TV o charakterze edukacyjnym.

Brak odpowiedzi na wniosek do UKE niepokoi spółkę Emitel. - _ Otrzymaliśmy od UKE pismo, że do końca kwietnia rozpatrzy nasz wniosek. Jeżeli do tego czasu ta sprawa nie zostanie rozstrzygnięta, złożymy zażalenie na bezczynność regulatora _ - powiedział PAP dyrektor ds. regulacji w Emitelu Jarosław Niechcielski.

Jak podkreślił, spółka występując z wnioskiem rozważała różne scenariusze, liczyła m.in. na zostanie aktywnym operatorem MUX 8. Oznaczałoby to, że Emitel zarządzałby multipleksem nie tylko pod względem technicznym, ale także pod względem doboru programów. W takim trybie UKE przyznało Grupie Cyfrowego Polsatu multipleks czwarty. Dostęp do MUX 4 jest płatny, z jego oferty można korzystać za pomocą telewizora i urządzeń mobilnych.

Zainteresowanie częstotliwościami, obok Emitela, zgłosili: Agora, Alvernia Studios, BCAST, Discovery Polska, INFO-TV-FM, ITI Neovision, Kino Polska TV, Michał Winnicki Entertainment, Pressmedial, RDF2. Telestar, Telewizja Polska, TVR, TVS, UPLINK Krzysztof Zagórski, ZPR, TV Puls, Platforma Mediowa Point Group.

Prezes TV Puls Dariusz Dąbski, który włączył się w proces zagospodarowania nowego pasma, nie jest jednak przekonany o potrzebie uruchomienia kolejnego multipleksu. - _ Bierzemy udział w tym procesie, ponieważ jesteśmy ważnym uczestnikiem rynku i chcemy mieć wpływ na jego docelowy kształt. Rynek telewizji naziemnej jest jednak już nasycony, zmienia się konsumpcja mediów, na którą ogromny wpływ ma internet, a rynek reklamy nie jest z gumy i na siłę go nie rozciągniemy. Można te częstotliwości wykorzystać inaczej, np. przeznaczyć je na uruchomienie w wersji HD programów już działających na multipleksach lub kanały płatne _ - mówił.

W Polsce w ramach naziemnej telewizji cyfrowej uruchomiono do tej pory trzy bezpłatne multipleksy, z których nadawane są 2. kanały.

Źródło: PAP / JG, WP.PL

-/jg/jg

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (303)