Innowacyjne na skalę europejską wyposażenie polskiej armii!

Innowacyjne na skalę europejską wyposażenie polskiej armii!

Innowacyjne na skalę europejską wyposażenie polskiej armii!
Źródło zdjęć: © OBRUM Gliwice
05.12.2012 15:36, aktualizacja: 05.12.2012 15:59

Polska armia ma już jeden, a za kilka dni otrzyma drugi skonstruowany przez
gliwickich inżynierów 20-metrowy most Daglezja na podwoziu samochodowym. Umożliwia pokonywanie przeszkód terenowych wszystkim pojazdom używanym przez NATO.

Sprzęt zaprezentowano w środę dziennikarzom w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych w Gliwicach (OBRUM), należącym do Grupy Bumar. To tam most został zaprojektowany, powstał prototyp i pierwsze dwa egzemplarze produkcyjne. Cały projekt Daglezja zakłada produkcję od 6. do 80 mostów, które trafią nie tylko do Polski, ale i na rynki zagraniczne.

Jerzy Olek, wiceprezes ds. rozwoju w spółce OBRUM, powiedział dziennikarzom, że zaprezentowany most jest drugim wyprodukowanym tego typu. Po wykonaniu prototypu i badaniach, które zakończyły się w 200. r., w 2010 r. gliwicka firma podpisała umowę na pierwsze dwa mosty tzw. przedprodukcyjne, łącznie z dokumentacją dla celów produkcyjnych. "Pierwszy most pojechał miesiąc temu do Wrocławia, teraz wysyłamy drugi, do Szczecina" - powiedział Olek.

Zaprezentowany w środę produkt to tzw. most towarzyszący, których według Olka polska armia może potrzebować kilkanaście, do dwudziestu. Znacznie większe jest zapotrzebowanie na mosty szturmowe, typu MG, które mają opancerzenie jak czołg, mogą brać udział w akcji bojowej.

Na razie wszystkie stosowne certyfikaty ma tylko zaprezentowany most MS-20. Kończy się faza badań prototypu MG, na podwoziu gąsienicowym. Powstaje też egzemplarz demonstracyjny dwukrotnie dłuższego mostu MS-40. W 2014 r. ma się zakończyć badanie jego prototypu.

"Innowacją na skalę europejską jest to, że wszystkie te mosty spełniają warunki ruchu drogowego. Przejeżdżają pod każdym wiaduktem czy mostem, mają szerokość zgodną z przepisami" - zaznaczył Olek.

Wiceprezes poinformował, że zaprojektowanymi w Gliwicach mostami Daglezja są zainteresowane także zagraniczne armie innych krajów, m.in. z Afryki Północnej.

Jak mówi Olek, przy tworzeniu mostów bardzo ważne okazały się doświadczenia zdobyte przez pracowników OBRUM przy produkcji wielozadaniowej platformy Anders. Chodzi o rozwiązania dotyczące podwozia, zawieszenia i układów napędowych.

MS-2. to pierwszy z rodziny mostów Daglezja. Rozkładane przęsło umożliwia przejazd przez przeszkodę wszystkim pojazdom używanym przez wojska NATO. Nośność przęsła dla pojazdów gąsienicowych to 70 ton, dla pojazdów kołowych - 110 ton. Do transportu mostu służy podwozie i ciągnik Jelcz o mocy 430 koni mechanicznych. Przęsło przewożone jest na specjalnej naczepie.

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych uczestniczy w pracach badawczo-rozwojowych oraz programach projektowania i budowy nowoczesnego uzbrojenia, zaspokajającego potrzeby pola walki. Wśród wyrobów wojskowych ośrodka znajdują się pojazdy inżynieryjne (np. most Daglezja i czołg inżynieryjny MID), nośniki uzbrojenia (np. platforma bojowa Anders), nośniki stacji radiolokacyjnych oraz systemy szkoleniowe. OBRUM wytwarza też wyroby cywilne, jak wyciągarki stosowane w budownictwie i górnictwie.

OBRUM ma wkrótce stać się liderem spółek tworzących jedną z dywizji Grupy Bumar - Bumar Ląd. Obecnie w skład dywizji Bumar Ląd, jednej z czterech tworzących całą Grupę, poza OBRUM-em, wchodzą Zakłady Mechaniczne Bumar Łabędy i Zakłady Mechaniczne Tarnów.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (193)