Gigantyczny wybuch w kosmosie. Może zmienić dotychczasową wiedzę

Źródło: PAP | 2016-01-15 (10:10) | 142 opinii

(fot. Pics About Space)

Gigantyczny i najjaśniejszy z dotychczas wykrytych wybuchów gwiazdy, tzw. supernowej, wykrył międzynarodowy zespół astronomów - poinformowało w swym ostatnim wydaniu czasopismo "Science".

Wybuch był tak potężny, że łatwością przyćmiłby całą galaktykę Drogi Mlecznej, w której znajduje się Układ Słoneczny. Do gigantycznej eksplozji doszło - według wstępnych ocen - w galaktyce odległej o 3,8 mld lat świetlnych od Ziemi.

To niezwykłe zjawisko zaobserwowano w ub. r. w ramach programu ASASSN (All-Sky Automated Survey for SuperNovae) za pomocą sieci teleskopów rozmieszczonych całej Ziemi. Według "Science" był to "najpotężniejszy wybuch supernowej obserwowany kiedykolwiek podczas całej historii ludzkości".

Wybuchy supernowych, olbrzymich i niezwykle masywnych gwiazd rozrywanych przez wewnętrzne siły, które okazują się silniejsze niż grawitacja usiłująca im zapobiec, udaje się zaobserwować bardzo rzadko.

Wybuch supernowej jest - według ocen naukowców - zazwyczaj 20 razy jaśniejszy od światła emitowanego przez przeciętną galaktykę spiralną, do których zalicza się Droga Mleczna. Czasami eksplozja jest 50 razy jaśniejsza, czyli 570 mld razy jaśniejsza od naszego Słońca.

Ostatni wybuch, który otrzymał nazwę ASASSN-15lh, był dwa razy silniejszy od poprzednio obserwowanego rekordu.

Jeden z astronomów uczestniczących w projekcie, Sobo Dong z uniwersytetu w Pekinie, powiedział, że był tak zafascynowany zjawiskiem, że "nie mógł spać przez całą noc".

Inny naukowiec, Benjamin Shappee z Carnegie Institution for Science w Pasadenie (Kalifornia), określił wybuch jako "surrealistyczny". "Tego rodzaju odkrycia są powodem, dla którego jestem astronomem. Natura jest bardzo mądra i czasami ma większą wyobraźnię niż my" - napisał w e-mailu.

Naukowcy zgodnie stwierdzają, że wybuch był tak potężny i wyemitował tak wielką ilość energii, że postawił pod znakiem zapytanie wszystkie dotychczasowe teorie dotyczące gwiazd supernowych. Nic nie wiadomo w szczególności o mechanizmie zjawiska ani o źródle tak niewyobrażalnej ilości energii.

Naukowcy podejrzewają, że we Wszechświecie mogą znajdować się podobnie potężne gwiazdy grożące w każdej chwili wybuchem. Planowane są szczegółowe dalsze obserwacje, m. in. przy użyciu orbitalnego teleskopu Hubble.

Według Donga wybuch ASASSN-15lh "może zrewidować nasze podejście do fenomenu supernowych".

Polub WP Tech na Facebooku

oceń
tak 76 95%
nie 4 5%

Opinie (142)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

~Dagmara 2016-01-15 (14:46) 7 miesięcy 15 dni 17 godzin i 27 minut temu

Psudo naukowe bzdety mające na celu odwrócić ludzi od Chrystusa pana Boga naszego. Komuś zależy żeby mniej ludzi do kościoła uczęszczało mamiąc opowieściami o innych planetach. Poczytajcie pismo święte tam jest wszystko wyjaśnione o cała prawda opisana.

pokaż 23 ukryte odpowiedzi

~RudNick 2016-01-15 (19:54) 7 miesięcy 15 dni 12 godzin i 19 minut temu

Wybuch miał miejsce jakieś 3,8 mld lat świetlnych od Ziemi. Czyli jeśli był obserwowany teleskopem optycznym, był on 3,8 mld let temu. Co jest obecnie po tym wybuchu?

pokaż 12 ukrytych odpowiedzi

~Patrzszeroko 2016-01-17 (08:39) 7 miesięcy 13 dni 23 godziny i 34 minuty temu

Gdzieś tam był koniec świata...

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

~abc@wp.pl 2016-01-17 (18:50) 7 miesięcy 13 dni 13 godzin i 23 minuty temu

czy ten szczerbacz na wozku wyludzacz kasy powie teraz ze czarna dziura to bila dziura ?

~wiktor karwoski 2016-01-17 (17:33) 7 miesięcy 13 dni 14 godzin i 40 minut temu

Zastanawia mnie tylko to, że jedna nawet największa gwiazda a tak wielki wybuch. Czyżby wybuchł centralny obiekt galaktyki. Masa centralnego obiektu naszej Galaktyki liczy około 8 bilionów mas Słońca. Bo tylko taka masa może utrzymać w polu grawitacyjnym około 200 miliardów gwiazd z planetami.

~mirasole 2016-01-17 (14:54) 7 miesięcy 13 dni 17 godzin i 19 minut temu

Ho, ho. To całkowicie zmienia moje poglądy na świat. Od teraz będę jadł więcej surowej marchewki. Postanowione! Taki wybuch to ho, ho! Nie wiem co ma ten wybuch do marchewki, ale na pewno naukowcy ( suto opłaceni) znają korelacje.

~Xn 2016-01-16 (14:47) 7 miesięcy 14 dni 17 godzin i 26 minut temu

Na innej stronie jest napisane, że to artwork, czyli praca artystyczna. Nie wierzcie w to, że tak wyglądał wybuch supernowej. Znów brak rzetelności (podpisano obrazek słowem fotografia). Jako dowód: planeta, którą tam widać musiała być w wyobraźni artysty blisko niego. Kierunek jej oświetlenia wskazuje na supernową więc nie jest to planeta naszego układu słonecznego. Ina opcja - jeżeli jest daleko - musiałaby być to czarna dziura (ogromny obiekt). Wtedy nie powinna odbijać światła i powinna zakrzywiać czasoprzestrzeń wokół.

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

~Nol 2016-01-16 (06:44) 7 miesięcy 15 dni 1 godzinę i 29 minut temu

3,8mld lat świetlnych od ziemi oznacz to światło porusza się z prędkością ok 300tyś km/s to co zaobserwowali stało się 3,8mld lat temu światło czyli to co widzimy doleciało do ziemi dopiero teraz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

~heheszki 2016-01-16 (10:03) 7 miesięcy 14 dni 22 godziny i 10 minut temu

To nic w porównaniu z bólem głowy na kacu po chędogim piątuniu... Pozdrawiam

~AdiGryfino 2016-01-16 (04:55) 7 miesięcy 15 dni 3 godziny i 18 minut temu

Jak wyobrazić sobie kosmos ? To proste. Wyobraź sobie że cały kosmos, który do tej pory odkryliśmy jest jedynie pojedynczym pixelem na Twoim ekranie. Dziękuję za uwagę.

pokaż 2 ukryte odpowiedzi