20 tysięcy Polaków ścigało się na pierwszym torze F1
Rafał Dutkiewicz, Prezydent Wrocławia oraz prawie
20 tysięcy osób uczestniczyło w premierze pierwszego polskiego toru F1 we Wrocławiu. Każdy, kto przyszedł w weekend (28 i 29 listopada) na wrocławski rynek mógł ścigać się na ulicznym torze Formuły 1, który firma LG Electronics - globalny i technologiczny partner F1 - przeniosła do wirtualnej rzeczywistości.
„Chcieliśmy wszystkim zaprezentować, jak wyglądałby pierwszy tor Formuły 1 na ulicach polskiego miasta. W czasie tych dwóch wyjątkowych dni na wrocławskim Rynku wspólnie z mieszkańcami miasta pokazaliśmy, że idee ważne dla promocji stolicy Dolnego Śląska oraz Polski można i należy realizować. Tworząc w pełni funkcjonalny wrocławski tor na platformie symulatora, pokazaliśmy wizję, która ma szansę powodzenia”. – powiedział Ireneusz Smaga – wiceprezes LG Electronics Polska.
Jeszcze w tym tygodniu LG, globalny i technologiczny partner F1 sprezentuje i udostępni wrocławski tor wszystkim internautom, którzy chcieliby cieszyć się jazdą bolidem F1 po Moście Grunwaldzkim z prędkością 300 km/h na własnych komputerach. Będzie on gotowy do pobrania ze strony www.TorFormuly1.pl i zainstalowania na platformie symulatora rFactor.
Okrążenie z prezydentem
Premierę wrocławskiego toru F1 połączono z dwudniowym świętem LG F1 w ogólnodostępnym miasteczku namiotowym o powierzchni 160. m2 na wrocławskim Rynku. Przez cały weekend tysiące osób zasiadło za sterami jednego z 16 profesjonalnych bolidów-symulatorów i mogło poczuć się jak kierowcy F1 ścigający się na wrocławskim torze. W opinii samych uczestników, największą atrakcją weekendu był jedyny w Europie symulator hydrauliczny, na którym jadąc wrocławskim torem można było poczuć przeciążenia i wyzwania stojące przed zawodowymi kierowcami F1.
Pierwszy dzień premiery był również okazją do oficjalnej prezentacji toru, którą poprowadzili Jakub Szałamacha z LG Electronics, lider projektu TorFormuly1.pl oraz Robert Młodziński, architekt, autor projektu. Po oficjalnej prezentacji wrocławianie i dziennikarze mogli włączyć się w debatę z autorami projektu i Grzegorzem Możdżyńskim, ekspertem F1 oraz poznać wszystkie aspekty związane z torem. „Droga do stworzenia toru w rzeczywistym świecie jest jeszcze daleka. Wymaga zaangażowania partnerów biznesowych i administracji publicznej, jednak pierwszy krok został już wykonany”. – powiedział Grzegorz Możdżyński.
W czasie spotkania z Rafałem Dutkiewiczem, prezydent Wrocławia przyjął z rąk Ireneusza Smagi oryginalną kierownicę montowaną w bolidach F1 z dedykacją dla wszystkich wrocławian i gratulacjami w związku ze zwycięstwem w plebiscycie TorFormuly1.pl. Pan Prezydent nie omieszkał wsiąść do bolidu i ścigać się w bezpośrednim pojedynku z Ireneuszem Smagą.
Najszybsi we Wrocławiu
Również w niedzielę, każdy z odwiedzających mógł poczuć emocje związane z prowadzeniem bolidu F1 po wrocławskich ulicach. Dodatkowo, tego dnia na wrocławski rynek przybyło 6. najlepszych zawodników z całej Polski, wyłonionych w eliminacjach regionalnych, którzy mieli rywalizować o miano najszybszego Polaka na pierwszym wirtualnym torze Formuły 1. W samym finale wystartowało 8 najlepszych, którzy ścigali się na dystansie 5 okrążeń. Emocje trwały do samego końca. Na przedostatniej prostej prowadził Karol Mroczkowski, jednak chwila nieuwagi sprawiła, że stracił prowadzenie i miejsce na podium. Najlepiej wykorzystał to Marcin Stryjewski z Wrocławia i to właśnie on zwyciężył, zdobywając główną nagrodę 42” telewizor LG LED. Kolejne miejsca zajęli Szymon Mielewczyk oraz Tomasz Zadecki i oni również odjechali z Wrocławia z atrakcyjnymi nagrodami od LG.
Opis toru Sercem toru jest Plac Powstańców Warszawy i most Grunwaldzki. To tu zlokalizowano aleję serwisową, prostą start - meta i trybuny główne. Charakterystyczne dla przebiegu jest dwukrotne przekroczenie Odry Mostem Pokoju i Grunwaldzkim skąd roztacza się widok na stare części miasta. Ustalono, że bolidy będą poruszać się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Elementami charakterystycznymi przebiegu toru są: od północy Most Pokoju z wjazdem wyznaczanym przez budynki Muzeum Narodowego i Urzędu Wojewódzkiego. Od wschodu Rondo Reagana z nowoczesną zabudową, od południa kampus Politechniki Wrocławskiej, a od zachodu - Galeria Dominikańska i właśnie budowany, futurystyczny hotel Hilton. Na terenach pomiędzy Placem Powstańców Warszawy a ulicą Mazowiecką przewidziano budowę strefy serwisowej wraz z zabudowaniami zespołu obsługi wyścigu i centrum medialnego. Dwukondygnacyjna zabudowa alei serwisowej poprowadzona zostałaby wzdłuż ulicy. Tam na czas wyścigu znajdowałyby się garaże zespołów Formuły 1. a nad
garażami pomieszczenia obsługi. Centrum Medialne zlokalizowano w obrębie placu Generała Walerego Wróblewskiego. Na rozległym terenie naprzeciwko wejścia do Urzędu Marszałkowskiego zaplanowano lokalizację trybun głównych. Według testów maksymalna prędkość bolidów na torze sięga 296 km/godz., a czas okrążenia oscylowałby wokół 1 min. i 32 sek.
Wrocław zwyciężył w plebiscycie organizowanym przez LG na optymalną lokalizację ulicznego toru F1 w Polsce. Stolica Dolnego Śląska zdobyła 48 773, wyprzedzając o ponad 2 500 głosów Gdynię. Trzecie miejsce zajął Kraków z 28 564 głosami, a na Warszawę głosowało 17 125 osób.