Operator proponuje zerwanie umowy? Każą płacić nawet kilkaset złotych!

 
Źródło: WP.PL | 2013-06-03 (14:08) | 323 opinii
drukuj a a a

(fot. Thinkstockphotos)

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przestrzega przed pochopnym rozwiązywaniem umów telekomunikacyjnych. Z powodu zmiany w prawie operatorzy zostali zobowiązani do przedstawienia abonentom nowych warunków obowiązujących umów. Jednocześnie w powiadomieniach wysyłanych pocztą operatorzy informują o możliwości rozwiązania umowy. Jednak zgodnie z obowiązującą ustawą, jeśli się na to zdecydujemy, grożą nam z tego tytułu poważne konsekwencje. Dlaczego?

Każdą umowę na internet, telewizję czy telefon można rozwiązać. Jednak z reguły do jej podpisania zostaliśmy skuszeni rozmaitymi promocjami. Kary za zerwanie umowy przed jej końcem już dawno zostały zabronione, ale prawo telekomunikacyjne dopuszcza tworzenie ofert opierających się na różnego rodzaju ulgach. Podpisując umowę terminową deklarujemy się korzystać z usług wybranego operatora przez z góry określony czas. Taka umowa przeważnie obwarowana jest zapisami, w których operator udziela abonentowi rozmaitych ulg, np. na przyłączenie do sieci, aktywację usług lub abonament. Jeśli będziemy chcieli rozwiązać umowę przed końcem, trzeba będzie je zwrócić. Ulgi te bardzo często liczone są w dziesiątkach, a nawet setkach złotych, co ma skutecznie wybić abonentowi z głowy rezygnację z usług lub zmianę operatora.

Czy trzeba zwrócić całą przyznaną ulgę?

Czy twój operator zaproponował ci ostatnio zerwanie umowy?




Otrzymanie ulgi przy zawarciu umowy może zrodzić poważne problemy. Jeśli będziemy chcieli rozwiązać umowę zanim dobiegnie końca, będziemy musieli ją zwrócić. Ale spokojnie. Zgodnie z obowiązującym prawem nie musimy zwrócić całości, a tylko tę jej część, którą wykorzystamy. Co to oznacza w praktyce? Jeśli zdecydowaliśmy się podpisać umowę na czas określony i przyznano nam ulgi, a będziemy chcieli ją rozwiązać zanim dobiegnie ona końca, musimy zwrócić tylko ulgę, którą faktycznie wykorzystaliśmy. Aby ją obliczyć, wystarczy całą kwotę ulgi pomniejszyć proporcjonalnie o jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania.

Jeśli operator zdecyduje się zmienić warunki umowy, w tym regulamin świadczenia usług, w trakcie jej trwania, można skorzystać z prawa wypowiedzenia umowy bez ponoszenia z tego tytułu jakichkolwiek konsekwencji finansowych. Wówczas operatorowi nie przysługuje zwrot udzielonej abonentowi ulgi. Są jednak sytuacje, w których zmiana warunków obowiązującej umowy nie daje nam prawa do skorzystania z tego przywileju. W przypadku wymuszenia zmiany, np. nowelizacjami prawa czy wydaniem decyzji administracyjnych, operator ma obowiązek dostosować zapisy umów i regulaminów do obowiązującego prawa i poinformować o tym fakcie abonentów. W tej sytuacji, jeśli zdecydujemy się zerwać umowę, będziemy musieli zwrócić operatorowi wykorzystane ulgi.

Czy możemy rozwiązać umowę bez konsekwencji?

Po wejściu w życie znowelizowanego Prawa Telekomunikacyjnego w styczniu tego roku dostawcy usług telekomunikacyjnych informują abonentów o zmianach w umowach i o przysługującej nam w związku z tym możliwości wypowiedzenia umowy. Mamy takie prawo, ale musimy pamiętać, że to sytuacja szczególna. Operatorzy nie zmieniają umowy z własnej woli, ale dlatego, że obliguje ich do tego nowe prawo. Więc owszem, zmiana umowy daje nam podstawę do jej wypowiedzenia, ale w tym przypadku musimy zwrócić dostawcy usług wszystkie ulgi, a zatem to, co oszczędziliśmy dzięki:

- niższym miesięcznym opłatom abonamentowym
- niższej opłacie za instalację
- niższemu kosztowi zakupionego urządzenia (np. telefonu komórkowego, routera Wi-Fi),
- niższemu miesięcznemu kosztowi dzierżawy urządzenia (np. dekodera telewizji cyfrowej lub satelitarnej).

Wartość przyznanej ulgi jest określona w umowie. I ta kwota stanowi maksymalną wysokość roszczenia, z którym dostawca może wystąpić w przypadku wypowiedzenia przez abonenta umowy.

Źródło: UKE, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, SW, WP.PL

sw/jg/sw

Zobacz: Łatwe prasowanie - urządzenia, które zastąpią żelazko

Najnowsze smartfony w najniższych cenach bez umowy!

Polub WP Tech na Facebooku

oceń
tak 22 10.68%
nie 184 89.32%

Opinie (323)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

78
5
~Zenon 2013-06-04 (13:49) 2 lata 1 miesiąc 25 dni 1 godzinę i 40 minut temu

przestrzegam przed podpisywaniem umów z ORANGE, to wyjątkowo sprytni oszuści, co innego oferują , co innego jest w umowie, której z reguły nie czytamy, opierając się na słowie mówionym, dlatego na tego operatora należy szczególnie być wyczulonym, bo później od płacenia nie ma się jak wytłumaczyć

odpowiedz

pokaż 10 ukrytych odpowiedzi

1
0
~arek 2015-03-24 (10:42) 4 miesiące 5 dni 4 godziny i 47 minut temu

3 miesiąc walczę z HU..... żeby zerwać umowę!

odpowiedz

0
0
~szpak 2015-03-14 (10:25) 4 miesiące 15 dni 5 godzin i 4 minuty temu

niech ministerstwo zlodziejstwa poczyta wykladnie trybunalu sprawiedliwosci ue a nie ostrzega

odpowiedz

8
0
~kalll 2013-11-08 (13:37) 1 rok 8 miesięcy 21 dni 1 godzinę i 52 minuty temu

Oragne to największy syf w Polsce, ostatni raz mam w tej sieci jakikolwiek abonament ! Ludzie nie wiążcie się z Oragne !

odpowiedz

15
0
~Oszukany 2013-06-04 (13:12) 2 lata 1 miesiąc 25 dni 2 godziny i 17 minut temu

gmail.com

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

6
1
~Wnerwiony 2013-08-27 (18:37) 1 rok 11 miesięcy 1 dzień 20 godzin i 52 minuty temu

Zaistniała taka sytuacja iż dostałem list do zapłaty z ORANGE w wysokości 2600 zł za zerwanie umowy z nimi choć wcale jej nie zerwałem a chodzi głownie o zerwanie umowy Orange Freedom Pro z tym gó.....ym routerem MV411R którego wcale nie podłączyłem ponieważ siec była za słaba i nie działało. Jestem tym zbulwersowany dzwonią co chwile grożac mi ze zajmną moje konta jesli nie zapłace PROSZĘ O POMOC !!!!!

odpowiedz

5
1
~krys 2013-08-27 (07:25) 1 rok 11 miesięcy 2 dni 8 godzin i 4 minuty temu

mam Polsat cyfrowy, jednak nie mogę dalej korzystać z ich usługi bo zmieniłem miejsce zamieszkania i niestety nijak nie mogę uzyskać jakiegokolwiek sygnału przekazu. Chciałem więc rozwiązać umowę i nie udało mi się bo muszę zapłacić wysoką karę pieniężną. Co mam zrobić-pomocy!

odpowiedz

22
67
~Mario M. z Wołomina 2013-06-04 (11:45) 2 lata 1 miesiąc 25 dni 3 godziny i 44 minuty temu

Ja mam w Plusie dwa telefony i internet i moja konkubina też tam ma i ja sobie rezygnuje kiedy chce i biore nowe telefony i tablety bo jestem ich klientem od 20 lat szanują mnie ostatnio dostałem nawet breloczek i maskotkę. U mnie w punkcie w Wołominie to jestem ze wszystkimi na Ty. Powiem tak ze wszystkimi idzie się dogadać życie to szkoła kompromisu.Ostatnio mówię że rezygnuję a konsultant do mnie że kara 1200 zł to się dogadałem że dam mu stówę i anuluje karę i przeszło także polecam Plusa kocham tą sieć jestem jej psychofanem i moja konkubina też. Całuski

odpowiedz

pokaż 8 ukrytych odpowiedzi

0
1
~Halina 2013-08-05 (22:37) 1 rok 11 miesięcy 23 dni 16 godzin i 52 minuty temu

Mam internet od roku w Plusie ,to koszmar ,Sygnał słaby 3 U sługa 3G ,i siada internet. Dostałam odpowiedź ,że" Polkomtel nadaje tak jaka ma możność techniczną",i podobno tak podpisałam umowę w umowie czytam i tego nie mam, zmienili mi umowe ,bez mojej wiedzy ,ja podpisywałam inną. Nie moge korzytać z Sk'pa ,to mam odpowiedż z Plusa ,że jak dużo ludzi korzysta to spada Sygnał muszę poczekać ,aż inni się wyłaczą ,czy tak ma działać internet .Chce zerwać umowe bez kary ,bo powinnam mieć dostęp kiedy chcę z internetu .Siedze w kuchni ,a mam mobilny ,bo nie mam Sygnału ,teraz to i nawet a kuchni jest źle .

odpowiedz

10
0
~antyoszust 2013-06-11 (21:27) 2 lata 1 miesiąc 17 dni 18 godzin i 2 minuty temu

Wszyscy operatorzy to oszuści,więksi,mniejsi,ale jednak oszuści.Dilerzy samochodów też.Nie wspomnę o bankach. Zasada w w/w instytucjach-firmach jest jedna.Wyrąbać klienta na umowie sprytnie sporządzonej i jeszcze lepiej wydrukowanej gdzie ,,istotne haki,, są na ostatniej stronie napisanej maczkiem...Sam Platon nie złapie sensu tej umowy i nie jest w stanie jej przeczytać ,,do dechy,,Kolejka do okienka jest długa,a interesanci poganiają... Banki przodują w ,,ubezpieczeniach kredytu" i nieproszonych kartach bankowych z pieniędzmi.To jest plaga.Ostrzegam przed Sygma Bank wyjątkowym pod tym względem.Szeroką gamą haków przodują jednak operatorzy telefoniczni,(dawna TPSA i jej spadkobierca)i platform cyfrowych TV.(poczytać umowę Polsatu)Tu pole do działania mają zapewnione (do emerytury)wszelkiej maści prawnicy,prokuratorzy,CBA,NIK,UOKiK.U dilerów samochodów królują przeglądy gwarancyjne,oraz warunki gwarancji na części pojazdu.Z 7letniej gwarancji w rzeczywistości mamy chyba rok,bo zazwyczaj okazuje się,że to co się zepsuło nie podlega gwarancji(n.p KIA)Mówiąc kolokwialnie ,,walenie w rogi,, to nasza narodowa specjalność...

odpowiedz

Galerie

PLAY

Programy do pobrania: