Operator proponuje zerwanie umowy? Każą płacić nawet kilkaset złotych!

 
Źródło: WP.PL | 2013-06-03 (14:08) | 320 opinii
drukuj a a a

(fot. Thinkstockphotos)

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przestrzega przed pochopnym rozwiązywaniem umów telekomunikacyjnych. Z powodu zmiany w prawie operatorzy zostali zobowiązani do przedstawienia abonentom nowych warunków obowiązujących umów. Jednocześnie w powiadomieniach wysyłanych pocztą operatorzy informują o możliwości rozwiązania umowy. Jednak zgodnie z obowiązującą ustawą, jeśli się na to zdecydujemy, grożą nam z tego tytułu poważne konsekwencje. Dlaczego?

Każdą umowę na internet, telewizję czy telefon można rozwiązać. Jednak z reguły do jej podpisania zostaliśmy skuszeni rozmaitymi promocjami. Kary za zerwanie umowy przed jej końcem już dawno zostały zabronione, ale prawo telekomunikacyjne dopuszcza tworzenie ofert opierających się na różnego rodzaju ulgach. Podpisując umowę terminową deklarujemy się korzystać z usług wybranego operatora przez z góry określony czas. Taka umowa przeważnie obwarowana jest zapisami, w których operator udziela abonentowi rozmaitych ulg, np. na przyłączenie do sieci, aktywację usług lub abonament. Jeśli będziemy chcieli rozwiązać umowę przed końcem, trzeba będzie je zwrócić. Ulgi te bardzo często liczone są w dziesiątkach, a nawet setkach złotych, co ma skutecznie wybić abonentowi z głowy rezygnację z usług lub zmianę operatora.

Czy trzeba zwrócić całą przyznaną ulgę?

Czy twój operator zaproponował ci ostatnio zerwanie umowy?




Otrzymanie ulgi przy zawarciu umowy może zrodzić poważne problemy. Jeśli będziemy chcieli rozwiązać umowę zanim dobiegnie końca, będziemy musieli ją zwrócić. Ale spokojnie. Zgodnie z obowiązującym prawem nie musimy zwrócić całości, a tylko tę jej część, którą wykorzystamy. Co to oznacza w praktyce? Jeśli zdecydowaliśmy się podpisać umowę na czas określony i przyznano nam ulgi, a będziemy chcieli ją rozwiązać zanim dobiegnie ona końca, musimy zwrócić tylko ulgę, którą faktycznie wykorzystaliśmy. Aby ją obliczyć, wystarczy całą kwotę ulgi pomniejszyć proporcjonalnie o jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania.

Jeśli operator zdecyduje się zmienić warunki umowy, w tym regulamin świadczenia usług, w trakcie jej trwania, można skorzystać z prawa wypowiedzenia umowy bez ponoszenia z tego tytułu jakichkolwiek konsekwencji finansowych. Wówczas operatorowi nie przysługuje zwrot udzielonej abonentowi ulgi. Są jednak sytuacje, w których zmiana warunków obowiązującej umowy nie daje nam prawa do skorzystania z tego przywileju. W przypadku wymuszenia zmiany, np. nowelizacjami prawa czy wydaniem decyzji administracyjnych, operator ma obowiązek dostosować zapisy umów i regulaminów do obowiązującego prawa i poinformować o tym fakcie abonentów. W tej sytuacji, jeśli zdecydujemy się zerwać umowę, będziemy musieli zwrócić operatorowi wykorzystane ulgi.

Czy możemy rozwiązać umowę bez konsekwencji?

Po wejściu w życie znowelizowanego Prawa Telekomunikacyjnego w styczniu tego roku dostawcy usług telekomunikacyjnych informują abonentów o zmianach w umowach i o przysługującej nam w związku z tym możliwości wypowiedzenia umowy. Mamy takie prawo, ale musimy pamiętać, że to sytuacja szczególna. Operatorzy nie zmieniają umowy z własnej woli, ale dlatego, że obliguje ich do tego nowe prawo. Więc owszem, zmiana umowy daje nam podstawę do jej wypowiedzenia, ale w tym przypadku musimy zwrócić dostawcy usług wszystkie ulgi, a zatem to, co oszczędziliśmy dzięki:

- niższym miesięcznym opłatom abonamentowym
- niższej opłacie za instalację
- niższemu kosztowi zakupionego urządzenia (np. telefonu komórkowego, routera Wi-Fi),
- niższemu miesięcznemu kosztowi dzierżawy urządzenia (np. dekodera telewizji cyfrowej lub satelitarnej).

Wartość przyznanej ulgi jest określona w umowie. I ta kwota stanowi maksymalną wysokość roszczenia, z którym dostawca może wystąpić w przypadku wypowiedzenia przez abonenta umowy.

Źródło: UKE, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, SW, WP.PL

sw/jg/sw

Zobacz: Łatwe prasowanie - urządzenia, które zastąpią żelazko

Najnowsze smartfony w najniższych cenach bez umowy!

Polub tech.wp.pl na Facebooku

oceń
tak 22 10.68%
nie 184 89.32%

Opinie (320)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

6
0
~kalll 2013-11-08 (13:37) 11 miesięcy 15 dni 8 godzin i 16 minut temu

Oragne to największy syf w Polsce, ostatni raz mam w tej sieci jakikolwiek abonament ! Ludzie nie wiążcie się z Oragne !

odpowiedz

13
0
~Oszukany 2013-06-04 (13:12) 1 rok 4 miesiące 19 dni 8 godzin i 41 minut temu

gmail.com

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

6
1
~Wnerwiony 2013-08-27 (18:37) 1 rok 1 miesiąc 26 dni 3 godziny i 16 minut temu

Zaistniała taka sytuacja iż dostałem list do zapłaty z ORANGE w wysokości 2600 zł za zerwanie umowy z nimi choć wcale jej nie zerwałem a chodzi głownie o zerwanie umowy Orange Freedom Pro z tym gó.....ym routerem MV411R którego wcale nie podłączyłem ponieważ siec była za słaba i nie działało. Jestem tym zbulwersowany dzwonią co chwile grożac mi ze zajmną moje konta jesli nie zapłace PROSZĘ O POMOC !!!!!

odpowiedz

3
1
~krys 2013-08-27 (07:25) 1 rok 1 miesiąc 26 dni 14 godzin i 28 minut temu

mam Polsat cyfrowy, jednak nie mogę dalej korzystać z ich usługi bo zmieniłem miejsce zamieszkania i niestety nijak nie mogę uzyskać jakiegokolwiek sygnału przekazu. Chciałem więc rozwiązać umowę i nie udało mi się bo muszę zapłacić wysoką karę pieniężną. Co mam zrobić-pomocy!

odpowiedz

21
67
~Mario M. z Wołomina 2013-06-04 (11:45) 1 rok 4 miesiące 19 dni 10 godzin i 8 minut temu

Ja mam w Plusie dwa telefony i internet i moja konkubina też tam ma i ja sobie rezygnuje kiedy chce i biore nowe telefony i tablety bo jestem ich klientem od 20 lat szanują mnie ostatnio dostałem nawet breloczek i maskotkę. U mnie w punkcie w Wołominie to jestem ze wszystkimi na Ty. Powiem tak ze wszystkimi idzie się dogadać życie to szkoła kompromisu.Ostatnio mówię że rezygnuję a konsultant do mnie że kara 1200 zł to się dogadałem że dam mu stówę i anuluje karę i przeszło także polecam Plusa kocham tą sieć jestem jej psychofanem i moja konkubina też. Całuski

odpowiedz

pokaż 8 ukrytych odpowiedzi

0
1
~Halina 2013-08-05 (22:37) 1 rok 2 miesiące 17 dni 23 godziny i 16 minut temu

Mam internet od roku w Plusie ,to koszmar ,Sygnał słaby 3 U sługa 3G ,i siada internet. Dostałam odpowiedź ,że" Polkomtel nadaje tak jaka ma możność techniczną",i podobno tak podpisałam umowę w umowie czytam i tego nie mam, zmienili mi umowe ,bez mojej wiedzy ,ja podpisywałam inną. Nie moge korzytać z Sk'pa ,to mam odpowiedż z Plusa ,że jak dużo ludzi korzysta to spada Sygnał muszę poczekać ,aż inni się wyłaczą ,czy tak ma działać internet .Chce zerwać umowe bez kary ,bo powinnam mieć dostęp kiedy chcę z internetu .Siedze w kuchni ,a mam mobilny ,bo nie mam Sygnału ,teraz to i nawet a kuchni jest źle .

odpowiedz

8
0
~antyoszust 2013-06-11 (21:27) 1 rok 4 miesiące 12 dni i 26 minut temu

Wszyscy operatorzy to oszuści,więksi,mniejsi,ale jednak oszuści.Dilerzy samochodów też.Nie wspomnę o bankach. Zasada w w/w instytucjach-firmach jest jedna.Wyrąbać klienta na umowie sprytnie sporządzonej i jeszcze lepiej wydrukowanej gdzie ,,istotne haki,, są na ostatniej stronie napisanej maczkiem...Sam Platon nie złapie sensu tej umowy i nie jest w stanie jej przeczytać ,,do dechy,,Kolejka do okienka jest długa,a interesanci poganiają... Banki przodują w ,,ubezpieczeniach kredytu" i nieproszonych kartach bankowych z pieniędzmi.To jest plaga.Ostrzegam przed Sygma Bank wyjątkowym pod tym względem.Szeroką gamą haków przodują jednak operatorzy telefoniczni,(dawna TPSA i jej spadkobierca)i platform cyfrowych TV.(poczytać umowę Polsatu)Tu pole do działania mają zapewnione (do emerytury)wszelkiej maści prawnicy,prokuratorzy,CBA,NIK,UOKiK.U dilerów samochodów królują przeglądy gwarancyjne,oraz warunki gwarancji na części pojazdu.Z 7letniej gwarancji w rzeczywistości mamy chyba rok,bo zazwyczaj okazuje się,że to co się zepsuło nie podlega gwarancji(n.p KIA)Mówiąc kolokwialnie ,,walenie w rogi,, to nasza narodowa specjalność...

odpowiedz

13
2
~as 2013-06-04 (13:31) 1 rok 4 miesiące 19 dni 8 godzin i 22 minuty temu

nie bardzo rozumiem czym różni się z punktu ekonomicznego, kara umowna za wcześniejsze rozwiązanie umowy od ulgi danej abonentowi, którą trzeba zwrócić w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy?? Oczywiście to przekorne pytanie jestem prawnikiem i mówię "dobra robota" ustawodawco:)

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

8
0
~2112 2013-06-05 (08:26) 1 rok 4 miesiące 18 dni 13 godzin i 27 minut temu

eee orange nie ma w umie nic o kwocie ulg, jak chce się zerwać umowę np za internet do 10mb to naliczają jakieś wyssane z palca ulgi 1600zl!!! ja się pytam za co skoro ja nawet routera od nich nie brałem tylko usługę w dodatku jestem ich a wcześniej TP klientem od wielu wielu lat... banda oszustów

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

76
2
~zibi 2013-06-05 (08:05) 1 rok 4 miesiące 18 dni 13 godzin i 48 minut temu

Ostrzegam przed Orange! Po 2-ch latach bezproblemowej współpracy dałem się namówić na promocyjne przedłużenie umowy. W umowie był błąd i powstał spór o 40 zł, Orange odrzuciło moje reklamacje, skierowałem sprawę do UKE i UKE poparło moje stanowisko, przyznało mi rację, ale Orange i to odrzuca, sąd polubowny Orange odrzuca. W międzyczasie wyłączenie telefonu i z 40 zł zrobiło się 600 zł za zerwanie umowy itd. Zanim wyczerpałem przysługujące mi prawo do rozpatrzenia sporu na drodze sądowej Orange sprzedało moje zadłużenie firmie windykacyjnej, a ta posłużyła się nieaktualnym adresem mojego zamieszkania, skierowała sprawę do sądu, kierując wszystkie pisma na nieaktualny adres, rozprawa bez mojego udziału i ..komornik u drzwi ( oczywiście na dobry adres) z żądaniem spłaty 1200 zł. I tak Orange traktuje klientów, którzy upomną się o swoje prawa. Skierowałem sprawę do sądu i wygrałem, następny krok to odzyskanie pieniędzy i tu już odpuściłem, musiałbym skarżyć firmę windykacyjną a na to brak mi kasy i czasu. Straciłem 1200 zł przez Orange, przez ich obsługę klienta, w przypadku sporu, klient jest traktowany jak pospolity złodziej, jak oszust. Na wszystkie powyższe zarzuty wobec Orange posiadam odpowiednie dokumenty. Jeszcze raz ostrzegam przed Orange!!! Zostaniecie potraktowani jak przestępca!!!

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

23
0
~wierny klient 2013-06-04 (13:08) 1 rok 4 miesiące 19 dni 8 godzin i 45 minut temu

Jako stały klient firmy „Orange” przedłużyłem umowę na usługę Fun Pack (telewizja, neostrada, telefon Voip). Wcześniej miałem szybkość internetu do 6Mb/s. Speed testy wykonywane przeze mnie wykazywały tę szybkość. Obecnie mam szybkość do 10 Mb/s. Speed testy wykazują szybkość między 6 a 7 Mb/s. Łącze mam na szybkość do 20 M/s. Wiem, bo taką szybkość pierwotnie mi proponowano. Stwierdziłem, że 10 Mb/s jest dla mnie optymalne. Pytanie do Orange o co chodzie? Odpowiedź, że mam szybkość do 10 Mb/s mnie nie satysfakcjonuje (bo do 10, to jest przedział od - nieskończoności do 10). Czy klient w Orange jest traktowany jako podmiot, czy jest tylko kolejnym głupkiem do strzyżenia i wyciągania kasy.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

8
4
~gemini 2013-06-08 (22:48) 1 rok 4 miesiące 14 dni 23 godziny i 5 minut temu

Przestrzegam przed Plus - em! Oferuje gratisowy pakiet internetowy po zawarciu umowy na okres 2-3 miesięcy. Po upływie gratisowego terminu i rezygnacji z takiego pakietu klient jest zaskakiwany olbrzymimi rachunkami za "transmisję danych" z internetu! Dlaczego ? Bo rezygnacja z pakietu internetowego, nie oznacza wyłączenia internetu! A o tym większość klientów nie wie, więc PLUS ostro tnie klientów za niewiedzę! Oczywiście o takich sytuacjach klienta się nie informuje..

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

1
2
mieszkańcy 2013-06-09 (09:40) 1 rok 4 miesiące 14 dni 12 godzin i 13 minut temu

odszedłem od złodzieja i teraz jestem w Virgin 19gr do wszystkich nawet do playa ,sms 6 gr

odpowiedz

9
1
~kik 2013-06-08 (21:15) 1 rok 4 miesiące 15 dni i 38 minut temu

kupiłem abonamęt telefoniczny z telefonem za 100 zł , taki sam telefon kosztuje w większości sklepów około 1000zł ULGA operatora jest więc 900 zł? o nie operator wycenił telefon na 2800zł więc ulga wynosi 2700zł .jeśli zerwę umowę lub ją wypowiem w wyniku zmian w umowie które będą nie do zaakceptowania będę musiał zwrócić 2700zł. czy to jest uczciwe podejście do klienta , czy jest to zwykłe cwaniactwo, wymuszenie , kradzież? Jak się ma do tego prawo? Otórz ja twierdze że jeśli podpisałem umowę z operatorem , a on w trakcie jej trwania wprowadza zmiany których ja nie jestem w stanie zaakceptowac to umowa taka traci ważność. Nie można w tym momęcie rozpatrywać winy klienta za utracone dochody operatora , gdyż klient do ostatniego dnia trwania umowy , ściśle wywiązywał się z warunków z niej wynikających. Jedyną winną srtoną umowy jest ten który wypowiada warunki umowy , bez winy strony drugiej. Ludzie nie dajcie sobie wmówić tych bzdór i w takich przypadkach gdy operator chce was okraść idzcie do Sądu. To ewidentnie prosta sprawa ,chyba że jesteście z Białorusi lub Ukrainy , tam może być problem.

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

6
0
mieszkańcy 2013-06-09 (08:55) 1 rok 4 miesiące 14 dni 12 godzin i 58 minut temu

ostrzeżenie przed złodziejem era już drugi raz sie przefarbowuje ale to nadal jest złodziej era

odpowiedz

9
1
~kkris70 2013-06-05 (18:36) 1 rok 4 miesiące 18 dni 3 godziny i 17 minut temu

Rozumiem wszystko.Czy w takim razie podpisalem umowe z orange na internet na 2 lata termin minal ja przegapilem i sami mi przedluzyli umowe na dalsze pol roku..Czyli ja wywiazalem sie z dwulatniej umowy i nie musze placic pol roku dluzej bo orange mnie straszy karami.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

76
5
~Zenon 2013-06-04 (13:49) 1 rok 4 miesiące 19 dni 8 godzin i 4 minuty temu

przestrzegam przed podpisywaniem umów z ORANGE, to wyjątkowo sprytni oszuści, co innego oferują , co innego jest w umowie, której z reguły nie czytamy, opierając się na słowie mówionym, dlatego na tego operatora należy szczególnie być wyczulonym, bo później od płacenia nie ma się jak wytłumaczyć

odpowiedz

pokaż 9 ukrytych odpowiedzi

33
0
~foof 2013-06-04 (13:42) 1 rok 4 miesiące 19 dni 8 godzin i 11 minut temu

Kiedys zadzwonila do mnie kobieta z mojego banku i proponowala pewna usluge. Rozmawialismy z 15 minut. Byla zadowolona, ze z nia rozmawiam. Na koncu zadalem jej jedno, zasadnicze pytanie: gdzie w tym wszystkim jest haczyk i w jaki sposob na tej usludze zarabia bank. Kobieta zaniemowila i wiecej juz nie dzwonila. Zapamietajcie sobie raz na zawsze. NIE MA CHARYTATYWNYCH INSTYTUCJI FINANSOWYCH! Wszelkie promocje, upusty i wszelkiego rodzaju bzdety sa obliczone na zysk lub przyszle zyski. Dotyczy to wszystkich, ktorzy maja cokolwiek wspolnego i w jakikolwiek sposob z pieniedzmi, czyli banki, parabanki, chwilowki, i pozostali zlodzieje. Zawsze, ale to zawsze miejcie przed oczyma "pogrubiona" sentencje, a ustrzezecie sie przed problemami.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

10
1
~iku 2013-06-08 (21:44) 1 rok 4 miesiące 15 dni i 9 minut temu

Never Orange !!! Never !

odpowiedz

11
14
~Operator 2013-06-04 (11:44) 1 rok 4 miesiące 19 dni 10 godzin i 9 minut temu

1. Umowy i regulaminy się czyta przed ich podpisaniem, a nie po. 2. Każdy chce usług za złotówkę - no to ma. A że każdy nie chce przyjąć do wiadomości że nowe urządzenie kosztuje swoje, praca montera który Wam je montuje też kosztuje swoje, utrzymanie narzędzi, pojazdu, paliwa, ZUSu też kosztuje swoje - to trudno : konsumenci sami siebie okłamują, a później narzekają. 3. Obecna nowelizacja prawa wycofała umowy 3-letnie. Dla mnie to akurat duży plus, bo umowy 3 letnie miały o 20% niższy abonament niż 2-letnie. Dzięki temu zgodnie z prawem od stycznia ceny usług poszły w górę. 4. Nie ma nic za darmo: skoro klient chce taką samą usługę przy umowie na 2 lata co wcześniej oferowałem w umowie 3 letniej, to żeby mi się zwróciły koszty związane z podłączeniem tego klienta musiałem podnieść kwotę przyznanej ulgi o 50% w skali miesiąca. Proste. Prowadzenie biznesu to nie akcja charytatywna ani wolontariat. 5. Każdy jest dorosły i musi mieć świadomość że umowa terminowa oznacza w skrócie tyle: abonent ma usługę tańszą niż normalnie. Operator ma mniejszy przychód niż normalnie, lecz dzięki temu ma zabezpieczenie na wypadek rozwoju, inwestycji, itp. Pozdrawiam

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

  • Dark Orbit Dark Orbit Poradzisz sobie za sterami kosmicznego myśliwca?

Bądź z nami na bieżąco

Programy do pobrania: