Mobilne aplikacje przyszłością Europy

Mobilne aplikacje przyszłością Europy

21.02.2014 12:30, aktualizacja: 21.02.2014 12:43

Według najnowszego raportu Komisji Europejskiej, rynek aplikacji mobilnych w krajach Unii Europejskiej do 2018 r. będzie zatrudniać blisko 5 mln osób, a jego przychody sięgną 63 miliardów euro. Jak wykazują badacze, deweloperzy z UE odpowiadają za 43 proc. globalnych przychodów rynku aplikacji konsumenckich. Eksperci rynku IT podkreślają, że dane KE to powód do optymizmu, nie należy jednak zapominać o wyzwaniach, z którymi będzie musiał się zmierzyć rynek aplikacji w najbliższych latach.

Obraz
© (fot. Fotolia)

Rynek aplikacji w UE zatrudnia ok. 1,8 mln osób, w tym 1 mln deweloperów oraz 80. tys. pracowników m.in. działów marketingu. Przychody sektora w 2014 r. w tym regionie mają wynieść 17,5 mld euro. Według raportu GIGAOM and NUI Galway dla Komisji Europejskiej, w ciągu najbliższych czterech lat nastąpi dalszy dynamiczny wzrost rynku aplikacji na terenie Unii. Liczba pracowników wzrośnie do 2018 r. do poziomu 4,8 mln, a przychody sięgną prognozowanego poziomu 63 mld euro. Wzrost ten to w szczególnym stopniu wynik rosnącej popularności mobilnych aplikacji. Jak podkreślają eksperci, duże znaczenie w tym procesie ma łatwa dostępność i niski koszt użytkowania tego typu produktów. Według danych Gartnera, tylko w 2013 r. ściągnięto na całym świecie 102 miliardy aplikacji mobilnych.

– _ Sukces mobilnych aplikacji, przekładający się na niespotykaną wcześniej skalę pobrań programów, wynika m.in. z tego, że niemal każdy produkt obecny w sklepach online posiada swój bezpłatny odpowiednik, którego twórcy dopatrują się szans zysku w tzw. wewnętrznych zakupach, czyli dodatkowych opcjach odblokowywanych po dokonaniu opłaty _ –. wylicza Marcin Majda, Business Development Director w Luxoft Poland.

Mobilne aplikacje ukazują globalną skalę rozwoju rynku informatycznego, na którym coraz większe znaczenie będą odgrywały interaktywne aplikacje.

– _ Popularność tego typu produktów odzwierciedla główny trend, jakim jest dynamiczny rozwój rynku software’owego w skali globalnej. Według Gartnera, wydatki firm na oprogramowanie wyniosą w 2014 r. aż 320 mld USD _ –. mówi Tomasz Kaczyński, Business Development Manager w Capgemini Polska.

Wyzwania i możliwości

Choć sukces unijnego rynku aplikacji daje powody do optymizmu, przed europejskimi deweloperami stają jednak trudne wyzwania, które zadecydują o ich globalnej pozycji w najbliższych latach. 3. proc. deweloperów badanych przez KE twierdzi, że poziom wiedzy informatyków w tym zakresie jest zbyt niski, a 25 proc. uważa, że na rynku wciąż brak wystarczającej liczby deweloperów. Co szczególnie istotne, 38 proc. deweloperów badanych przez KE zwraca uwagę na problemy firm z Europy w zakresie rywalizacji na płace z konkurencją ze Stanów Zjednoczonych. Tymczasem, w sytuacji dużej konkurencji o najlepszych kandydatów, zarobki w informatyce stanowią jeden z głównych czynników decyzji o wyborze pracodawcy.

– _ Popytu na programistów dowodzą szacunki Sedlak&Sedlak. Według nich, rozpoczynający w ubiegłym roku karierę programista Java – czyli znający najbardziej popularny z języków kodowania – może liczyć średnio na pensję w wysokości 3,2 tys. zł brutto. Jednak już mediana zarobków osób legitymujących się 4-5 letnim stażem pracy osiąga wartość 7 tys. _ –. mówi Wojciech Mach, Dyrektor Zarządzający Luxoft Poland.

Eksperci dodają, że sukces ilościowy dotyczący liczby użytkowników aplikacji często nie przekłada się także na wyniki sprzedaży. Obecnie zaledwie 9 proc. ściągnięć dotyczy płatnych aplikacji mobilnych. Dziewięć na dziesięć z produktów dostępnych w sklepach Apple iOS i Google Android zarabia dziennie mniej, niż 125. USD. Dlatego o wzroście zysków rynku aplikacji będą stanowić w dużym stopniu aplikacje dedykowane dla biznesu.

– _ Na rynku przybywa aplikacji na tablety i smartfony, które są dedykowane zarządzaniu relacjami i obsługą klienta. Dostawcy tego typu narzędzi wciąż jednak mierzą się ze pewnymi wyzwaniami, które są związane np. z przejrzystością i przystępnością raportów CRM-owych dostępnych na urządzeniach mobilnych _ –. tłumaczy Michał Grabarz, Dyrektor ds. Usług IT, Infosys BPO Europe.

Rośnie wykorzystanie aplikacji dedykowanych konkretnym sektorom. Branżą coraz częściej chętniej sięgającą po interaktywne rozwiązania jest motoryzacja.

– _ Producenci oferują coraz więcej aplikacji dedykowanych flotom pojazdów, które usprawniają procesy pracy, optymalizują koszty i zwiększają bezpieczeństwo kierowców. Dla przykładu, dzięki przyporządkowaniu pojazdom statusu "online" oraz telemetrii ich systemy nawigacji są w stanie np. wyświetlać informacje o dostępności miejsc na parkingu w pobliżu miejsca docelowego _ –. mówi Bartłomiej Dębski, Prezes Zarządu Cartrack Polska.

Droga do 63 mld euro

Według analiz firmy Gartner, masowy użytkownik aplikacji mobilnych coraz częściej o ich pobraniu decyduje na podstawie ich ceny. Obiecujące sygnały płyną z rynku aplikacji przeznaczonych dla biznesowych użytkowników urządzeń mobilnych. To, jak skutecznie deweloperzy będą promować produkty komercyjne przeznaczone dla firm, może mieć duży wpływ na układ sił na rynku aplikacji w najbliższych latach oraz szanse spełnienia pozytywnych prognoz Komisji Europejskiej.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: "Największe afery w branży IT"

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)