Z Gdańska do Krakowa w 35 minut: rusza budowa najszybszego środka transportu na świecie

 
Źródło: WP | 2016-01-15 (14:30) | 233 opinii
drukuj a a a

(fot. Hyperlopp Transportation Technologies)

Podróż z Gdańska do Krakowa w 35 minut? I to z prędkością powyżej tysiąca km/h - tak, to możliwe. Na pustyni w pobliżu Las Vegas właśnie rusza budowa prototypu najszybszego środka transportu na świecie. Autorem pomysłu jest szef Tesli i agencji kosmicznej SpaceX, Elon Muska. Mowa o Hyperloop, próżniowej tubie, w której wagoniki z pasażerami mają osiągać niemal prędkość dźwięku, równą ok. 1200 km/h. Co więcej, Polacy także przymierzają się do budowy swojego urządzenia.

Podobnie jak druga linia warszawskiego metra, tor testowy na początku będzie niezbyt imponujących rozmiarów. Konstrukcja o długości nieco powyżej trzech kilometrów powstaje na pustyni w stanie Nevada. Rozpoczynająca się 50 kilometrów od Las Vegas budowa konstrukcji ma zakończyć się nawet pod koniec tego roku.

(fot. Reuters)

Jeszcze trzy lata temu, kiedy Elon Musk opowiadał o swoich planach budowy najszybszego na świecie środka transportu, wielu pukało się w czoło i uważało to za owszem, ambitne, ale niewykonalne marzenie miliardera. Teraz, kiedy przychodzi czas na przeniesienie projektu z papieru do rzeczywistości, z zapartym tchem obserwujemy poczynania Amerykanów.


Zobacz wideo: rusza budowa Hyperloop, najszybszego środka transportu na świecie:


Szykuje nam się rewolucja?

Transport lotniczy jest bardzo kosztowny i – jeśli chodzi o krótkie dystanse - mało opłacalny. W związku z tym amerykański Hyperloop w pierwszym etapie miałby połączyć San Francisco z Los Angeles – miasta oddalone od siebie o 550 km. Taka odległość jest zbyt duża, aby pokonać ją samochodem w krótkim czasie i zbyt mała, aby w ostatniej chwili w atrakcyjnej cenie znaleźć lot.

(fot. HyperloopTech)

I nie tylko. Przewaga kolei nad transportem lotniczym to również czas, jaki należy zarezerwować sobie przed i po podróży. Mimo że sam lot z Gdańska do Krakowa trwa nieco ponad godzinę, rzeczywisty czas potrzebny na odbycie podróży znacząco się wydłuża. Na lotnisku (do którego też trzeba dotrzeć) należy stawić się najpóźniej godzinę przed odlotem (przewoźnicy zalecają 2 godziny). Po godzinnym locie trzeba liczyć się z około 20-40-minutowym oczekiwaniem na bagaż. Ostatni etap podróży to dojazd z lotniska docelowego do wybranego miejsca w mieście, co może potrwać od 30 minut do godziny. Załóżmy zatem, że na pokonanie dystansu 600 km (Gdańsk-Kraków) samolotem potrzebujemy nawet 4 do 5 godzin. Do pociągu (w tym przypadku także do kapsuły Hyperloop) wsiadamy w momencie przyjazdu środka transportu na stację i wysiadamy w miejscu, które znajduje się najbliżej naszego punktu docelowego – bez odprawy, oczekiwania na bagaż, traconego czasu na dojazd do/z portu lotniczego.

(fot. JumpStartFund)


Imponująca idea

W powietrzu, w temperaturze 15 stopni Celsjusza, prędkość rozchodzenia się dźwięku jest równa 340,3 m/s, czyli około 1225 km/h. W kapsule zaproponowanej przez Muska ciśnienie ma być tak niskie, jak na wysokości 10 kilometrów, czyli takiej, na jakiej latają odrzutowe samoloty pasażerskie. Dlatego uda się w odpowiedni sposób zredukować opór powietrza i wprawić kapsułę w zakładaną prędkość. Co ważne, nie będzie ona miała żadnego styku z podłożem – ma wykorzystywać magnetyczną lewitację i powietrzne łożyska.

(fot. Hyperlopp Transportation Technologies)


Nasze oczy powinny także być zwrócone w kierunku Polski

Podróż z Gdańska do Krakowa samochodem trwa ok. 7 h, natomiast pociągiem ok. 5,5 h. Lot z Miasta Wolności do stolicy Małopolski trwa z kolei nieco ponad godzinę. A gdyby taką podróż odbyć w… 35 minut? Organizowany przez firmę SpaceX (tę, której ostatnio udało się pierwszy raz wysłać w kosmos rakietę – Falcon 9 – i bezpiecznie sprowadzić ją ponownie na Ziemię) konkurs pod patronatem szefa, Elona Muska, o nazwie Hyperloop Pod Competition zwrócił uwagę 1200 drużyn z całego świata, w tym także Polaków. Dwa zespoły z Polski dostały się do drugiego etapu a w lutym poznamy wyniki eliminacji. Projekt naszych rodaków zakłada m.in. budowę diagonalnego kompresora, który miały pozwolić zwiększyć maksymalną prędkość pojazdu nawet o 30 procent. Kolejnym wyróżnikiem propozycji z Polski jest dysza wylotowa zwiększająca ciąg czy modułowa konstrukcja stacji, która umożliwiłaby kursowanie kapsuł co dwie minuty. Zespół z Politechniki Warszawskiej pod kierownictwem startupu Carbon Workshop (nadzór naukowy nad projektem sprawuje prof. Janusz Piechna) zapewnia, że jego propozycja pozwala zwiększyć prędkość i zużyje mniej energii od rozwiązań konkurencyjnych.

- Jesteśmy gotowi podjąć temat budowy Hyperloop'a w Polsce. Chcemy zacząć od wykonania prototypu w skali 1:24. Następnym krokiem będzie przygotowanie krótkiego toru testowego oraz małej wersji Hyperloop'a w wersji cargo – czytamy na platformie crowdfoundingowej odpalprojekt.pl.

Model polskiego Hyperloopa ma zostać wykonany technologią druku 3D. Duży koszt wynika ze skomplikowania projektu - wydruk będzie składał się z wielu bardzo precyzyjnych elementów, które muszą być wykonane z dużą dokładnością. Zespół chce zebrać na początek min. 360 tysięcy złotych.


SŁK-WP

BlaBlaCar - ekspert ekonomicznej podróży. Dodaj przejazd i tankuj za darmo!

Polub WP Tech na Facebooku

oceń
tak 345 94.78%
nie 19 5.22%

Opinie (233)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
0
~Machinesjb 2016-01-22 (21:46) 8 miesięcy 2 dni 4 godziny i 27 minut temu

Kurde. W 35 min przejazd z Gdańska do Krakowa i to przez pustynię koło Las Vegas. Tak wnioskuję z tytułu artykułu. Do Vegas jest 9330 km z Gdańska i z powrotem do Krakowa co daje 18660 km w 35 min. Czad. Nie mogę się doczekać. Pendolino na złom

odpowiedz

0
1
~kaczka kopaczka 2016-01-21 (18:37) 8 miesięcy 3 dni 7 godzin i 36 minut temu

Była premierka aż sie bała wsiąść

odpowiedz

1
1
~Polak 2016-01-21 (11:20) 8 miesięcy 3 dni 14 godzin i 53 minuty temu

Podobno prototyp Hyperloopa kursuje już z Katowic do Krakowa przez Trzebinię.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

2
1
~hgf 2016-01-16 (10:38) 8 miesięcy 8 dni 15 godzin i 35 minut temu

Autor chyba nie lata samolotami. Kiedy na bagaż czeka się 40 minut???? Po drugie - przy tak nowatorskim i kosztownym transporcie nikt nie odważy się wpuszczać ludzi z "ulicy". Odprawy i kontrole będą na 100%. Skąd autor wie, że odpraw nie będzie - jak na razie jest budowany tor próbny.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

4
0
~kp 2016-01-18 (22:28) 8 miesięcy 6 dni 3 godziny i 45 minut temu

ja widzę tylko jeden problem. jak zjechać z ciśnieniem w wielesetkilometrowej rurze i utrzymać szczelność. na obu końcach śluzy - to sobie wyobrażam, ale szczelność na takich przekrojach i długości? - dylatacja. boże - co ja się będę martwił. usiądzie 20 inżynierów i z głowy. kp

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

3
0
~454w 2016-01-18 (20:22) 8 miesięcy 6 dni 5 godzin i 51 minut temu

w Polsce już za 50 lat

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

1
0
~kp 2016-01-18 (22:23) 8 miesięcy 6 dni 3 godziny i 50 minut temu

trzymam kciuki. a! czy Chińczycy nie będą pierwsi? kp

odpowiedz

84
17
~bee 2016-01-15 (21:32) 8 miesięcy 9 dni 4 godziny i 41 minut temu

Przeciętnego Polaka nie stać na bilet dla rodziny na pendolino, a kosmiczne technologie się marzą

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

14
3
~Polak 2016-01-16 (10:01) 8 miesięcy 8 dni 16 godzin i 12 minut temu

"Podróż z Gdańska do Krakowa samochodem trwa ok. 7 h, natomiast pociągiem ok. 5,5 h" - Hahaha ciekawe skąd oni wzięli te liczby...przypuszczam, że z kosmosu. 5,5 h pociągiem...Boże mam nadzieję, że kiedyś chociaż zbliżymy się do tej liczby.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

2
0
~yatan 2016-01-18 (04:41) 8 miesięcy 6 dni 21 godzin i 32 minuty temu

Powiem tak kraje rozwinięte i bogate np. Chiny, Japonia, De czy US ich stać na taka inwestycje a w Polsce to to z kosmosu bo z całej sumy część kasy by wyparowała po kieszeniach a na poważnie Polski nie stać na remont dworców a co mówić o takiej inwestycji i pytanie zasadnicze kto by jeździł jak cena by tza taka przyjemność była z kosmosu

odpowiedz

Programy do pobrania: