Jak zabezpieczyć się przed gigantycznym rachunkiem za komórkę?

Jak zabezpieczyć się przed gigantycznym rachunkiem za komórkę?

Jak zabezpieczyć się przed gigantycznym rachunkiem za komórkę?
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos
01.07.2013 11:14, aktualizacja: 01.07.2013 12:38

Coraz więcej osób pada ofiarą oszustw dotyczących korzystania z telefonów komórkowych. Na co Polacy powinni zwrócić szczególną uwagę, aby nie dać się naciągnąć? Przestrzegamy przed nierozważnym korzystaniem z usług o podwyższonej płatności, tzw. Premium Rate oraz nieuczciwymi praktykami przedstawicieli handlowych, nakłaniających do zawierania nowych umów telekomunikacyjnych lub aneksów zmieniających opłaty za dotychczasowe usługi.

Usługi o podwyższonej płatności, tzw. Premium Rate, są z reguły wykorzystywane przez organizatorów loterii, konkursów i plebiscytów, które mnożą się szczególnie w okresie wakacyjnym. Kolorowe ogłoszenia i reklamy sugerują odbiorcom, że wygrana jest niemal pewna, a jedynym warunkiem jej uzyskania jest wysłanie krótkiej wiadomości lub wykonanie połączenia telefonicznego. Niestety, często informacja o podwyższonej płatności za wysłanie SMS lub połączenie jest mało widoczna, podobnie jak regulamin i warunki świadczenia usługi.

Należy pamiętać, że wszelkiego rodzaju gry i serwisy informacyjne w formie wiadomości tekstowych SMS organizowane są przez różne przedsiębiorstwa, które do tego celu, odpłatnie, wykorzystują numery udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych. Oznacza to, iż reklamację dotyczącą konkretnej gry, loterii, serwisu informacyjnego należy zgłaszać do podmiotu organizującego, oferującego daną usługę. Zgłoszona po fakcie reklamacja, ze względu na zawiłe zapisy regulaminowe, może niestety okazać się nieskuteczna. Dlatego warto zastosować się do tych rad:

- Zażądać od operatora blokady wszystkich numerów o podwyższonej płatności (usługa jest darmowa).
- Ustanowić limit kwotowy na tego typu usługi. Dzięki temu, po przekroczeniu wcześniej ustalonej kwoty w danym okresie rozliczeniowym, zostaniemy o tym niezwłocznie poinformowany i sam będziemy mogli podjąć decyzję, czy chcemy nadal korzystać z płatnych usług.
- Zarejestrować dziecko jako użytkownika telefonu. To rozwiązanie umożliwia rodzicowi (lub innemu dorosłemu opiekunowi) zarządzanie usługami na koncie dziecka i sprawowanie kontroli nad dostępnością i treściami usług typu Premium Rate.
- Znając numer, na który ma być wysłana (lub już została wysłana) wiadomość w prosty sposób można zidentyfikować dostawcę, który świadczy usługę o podwyższonej opłacie. Wystarczy wejść na prowadzony przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wykaz numerów usług o podwyższonej opłacie i wpisać w wyszukiwarce numer. Wówczas w rubryce „podmiot realizujący dodatkowe świadczenie”. pojawi się nazwa i adres przedsiębiorcy, który odpowiada za usługę typu Premium Rate.

Obowiązki dostawców usług

Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że usługodawcy mają obowiązek rzetelnie poinformować jaki jest koszt usługi i jakie są jej zasady, a także umożliwić natychmiastową rezygnację (zwolnioną od opłat). Powinniśmy bez trudu odnaleźć (np. na wskazanej stronie internetowej) nazwę, adres i dane kontaktowe usługodawcy, regulamin świadczenia usługi oraz warunki jej świadczenia (zakres, płatności, warunki rezygnacji).

Jeżeli usługodawca umożliwia dokonanie opłaty za usługę za pośrednictwem SMS Premium - opłata musi być wskazana przy numerze, na który ma zostać wysłana wiadomość. Informacja o cenie musi być podana tą samą czcionką, kolorem oraz na tym samym poziomie, co numer SMS Premium. Po zakończeniu świadczenia usługi nasz numer telefonu lub inne dane osobowe mogą być przetwarzane jedynie do rozliczenia tej usługi, chyba że wyraziliśmy zgodę na otrzymywanie oferty handlowej w odrębnym zamówieniu.

Bardzo kosztowne połączenia do Afryki

Kilka miesięcy temu Urząd Komunikacji Elektronicznej odnotował nowe próby oszukiwania abonentów sieci komórkowych, polegające na pozostawianiu nieodebranych połączeń od numerów rozpoczynających się od 22. lub 243. Choć numery nie wzbudzają podejrzeń (pierwsze dwie cyfry wyglądają jak krajowe numery kierunkowe z Warszawy lub Płocka), to nieodebrane połączenia naprawdę pochodzą z egzotycznych krajów: Wybrzeża Kości Słoniowej lub Republiki Konga, a co za tym idzie - są bardzo kosztowne. Jeśli odruchowo oddzwonimy na podane numery może nas później niemile zaskoczyć wysoki rachunek telefoniczny.

Obraz
© (fot. WP.PL)

O tym warto pamiętać!

Przed wykonaniem połączenia zwrotnego, należy sprawdzić ilu cyfrowy jest wyświetlający się numer (krajowe numery stacjonarne i komórkowe posiadają standardowo 9 cyfr, numery międzynarodowe z reguły mają 12-1. cyfr). To pomoże w identyfikacji potencjalnego zagrożenia.

Naciąganie w internecie

Znane są tez przypadki naciągania na usługi premium, przygotowane specjalnie po to, aby przechytrzyć internautów. Usługodawcy wykazują się coraz większym sprytem i obiecują gruszki na wierzbie w zamian za wysłanie SMS-a. Jeśli to zrobimy, uruchomimy płatną subskrypcję, a na nasz numer zostaną wysłane wiadomości, za których odebranie słono zapłacimy. Nie dajmy się naciągnąć na darmowe doładowanie konta, generatory kodów pre-paid, śledzenie posiadacza komórki czy odczytywanie jego wiadomości, albo popularne transmisje w internecie wydarzeń (np. walk bokserskich), za których obejrzenie normalnie trzeba zapłacić.

Czytaj co podpisujesz!

Lato to okres prawdziwych żniw dla przedstawicieli handlowych działających w imieniu i na rzecz różnych dostawców usług telekomunikacyjnych, którzy w tym okresie często proponują zmiany umów abonenckich. Niestety wciąż zdarza się, że działania niektórych z nich są nieuczciwe.

Urząd Komunikacji Elektronicznej otrzymuje skargi abonentów, szczególnie od osób starszych, którzy padli ofiarą nieetycznego postępowania, w wyniku którego zbyt pochopnie zgodzili się podpisanie umowy zmieniającej zakres usługi lub operatora, a w efekcie muszą płacić wyższe rachunki.

Jak nie dać się naciągnąć?

- Jeżeli na umowie widnieje logo innego przedsiębiorcy, a jesteś przekonywany, że zawierasz umowę z dotychczasowym dostawcą usług, nie podpisuj umowy!
- Bądź czujny, jeśli przedstawiciel handlowy/kurier zjawił się w domu z gotową umową, bez wcześniejszego umawiania się na spotkanie i bez twojego wnioskowania o zmianę usług lub operatora.
- Jeżeli masz wątpliwości jaką firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy, który cię odwiedził - zażądaj okazania legitymacji służbowej.
- Jeżeli już podpisałeś umowę, zadbaj, aby przedstawiciel handlowy/kurier pozostawił ci kopię zawartej umowy, jej regulamin, cennik oraz formularz odstąpienia od umowy. Nie daj się przekonać, że te dokumenty zostaną dostarczone później.
- Jeżeli padłeś ofiarą nieuczciwego działania - masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 1. dni od daty jej zawarcia, bez ponoszenia żadnych kosztów.

Źródło: UKE, SW, WP.PL

-/jg/sw

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (194)