Gigantyczne kratery na Marsie. Powstają niemal codziennie

Źródło zdjęć: © Adobe Stock
oprac. KLT

03.07.2024 06:33

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Szwajcarscy naukowcy przyjrzeli się kwestii meteorytów, które uderzają w powierzchnię Marsa. Okazuje się, że do takich zdarzeń dochodzi nadzwyczaj często. Uderzające obiekty powodują powstawanie wielkich kraterów niemal codziennie.

Naukowcy z Politechniki Federalnej w Zurychu wraz z międzynarodowym zespołem badaczy po raz pierwszy wykorzystali dane sejsmiczne do badania uderzeń meteorytów w Marsa. Na podstawie danych oszacowano ile meteorytów uderza w powierzchnię planety. Mars na co dzień spotyka się bowiem z uderzeniami meteorytów wielkości piłki do koszykówki.

Ich wyniki pokazują, że każdego roku Mars jest bombardowany od 280 do 360 meteorytami, które powodują powstanie kraterów o rozmiarach przekraczających osiem metrów. Co więcej, około ośmiometrowy krater powstaje na Marsie niemal codziennie, a trzydziestometrowy średnio raz w miesiącu.

- To liczba pięciokrotnie wyższa niż wskazywały szacunki dokonywane z pomocą obserwacji orbitalnych. Wyniki z obserwacji oraz nasze rezultaty pokazują, że sejsmologia to doskonałe narzędzie pomiaru uderzeń meteorytów w planetę – mówi dr Géraldine Zenhäusern, współautorka pracy opublikowanej w piśmie "Nature Astronomy".

W swoich badaniach naukowcy wykorzystali sejsmometr umieszczony na Marsie podczas misji NASA InSight. Wyniki uzyskane w ten sposób porównali z obserwacjami kraterów, które były prowadzone przez marsjańskiego satelitę Mars Reconnaissance Orbiter. Wcześniej, badania dotyczące uderzeń meteorytów w Marsa opierały się jedynie na badaniach z orbity oraz wiedzy zdobytej z obserwacji Księżyca.

Mars trudniejszy do badania niż Księżyc

Badanie Marsa jest jednak znacznie trudniejsze niż Księżyca, nie tylko ze względu na odległość, ale także z powodu atmosfery, która z czasem zaciera ślady uderzeń meteorytów w powierzchnię. Ponadto, jak tłumaczą naukowcy, mniej niż połowę powierzchni Marsa pokrywa płaski teren, na którym kratery są dobrze widoczne.

Naukowcy przypominają, że na Ziemię co roku spada średnio 17 tys. meteorytów, ale są one rzadko zauważane, ponieważ większość z nich rozpada się w atmosferze. W przypadku Marsa jest inaczej, ponieważ jego atmosfera jest aż 100 razy rzadsza od ziemskiej.

Znajomość liczby meteorytów docierających do powierzchni Marsa jest istotna nie tylko z naukowego punktu widzenia. Pozwoli ona również oszacować bezpieczeństwo przyszłych marsjańskich misji – zarówno tych robotycznych, jak i z udziałem człowieka.

"Nasze badanie jest pierwsze w swoim rodzaju. Pokazuje możliwość oceny częstości uderzeń meteorytów w powierzchnię Marsa dzięki użyciu danych sejsmicznych. Ich uzyskanie było głównym celem misji Mars InSight. Takie informacje będą kluczowe dla planowania przyszłych misji na Marsa" – podkreśla prof. Domenico Giardini, jeden z naukowców zaangażowanych w projekt.